Музична основа оповідання Лесі Українки «Над морем»

Автор(и)

  • Лариса Горболіс Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка

DOI:

https://doi.org/10.31812/world_lit.v14i0.3817

Ключові слова:

музика, звуки, ритм, оповідання, інтермедіальність, екзистенційна проблематика, нараторка

Анотація

У статті із застосуванням інтермедіального підходу досліджуються особливості художнього відтворення  музики в оповіданні «Над морем» української письменниці Лесі Українки, аналізується роль пісень, музики оркестрів, звуків моря тощо у формуванні музичної палітри твору. Море в акустичному оформленні оповідання виконує ключову роль, характеризує героїв, створює настроєву палітру твору, психологізує важливі сюжетотворчі епізоди.

Звернення Лесі Українки до музики в оповіданні «Над морем» потрактовується як необхідність оптимізувати поетикальні можливості прози, оновити й осучаснити жанр оповідання, відкрити його незапитані можливості, інтелектуалізувати прозу, урізноманітнити й удосконалити художні прийоми й засоби змалювання складного внутрішнього світу персонажів. Море, що є функціональною складовою музичної палітри оповідання Лесі Українки, органічно зв’язане з проблематикою, сюжетом твору, має свою «історію взаємин» із головною героїнею; це самодостатній пейзажний компонент, що утримує настроєвий баланс твору, корпус переживань і дій героїні-нараторки. Музика і море у творі тісно контактують, утворюють неперервну й водночас неодноманітну за емоційним наповненням лінію, характеризують героїнь. Відповідно до модерністської практики Леся Українка представляє головну героїню – чутливу, вразливу, емоційну, яка сприймає досконалі звуки й неперевершені кольори моря як гармонію.

Панорамні візуально-акустичні  описи водної стихії в оповіданні Лесі Українки, а також численні листи письменниці дають підстави говорити про море як енергетичний канал, джерело емоційного й тілесного відновлення героїні й авторки, своєрідну вісь, що тримає смислову конструкцію твору. Енергія, звуки моря художньо увиразнюють ідею захищеності героїні, котра усвідомлює цінність і повноту буття. На основі листів Лесі Українки обґрунтовано доцільність  потрактовувати терапевтично-лікувальну роль звуків, кольору моря.

##plugins.generic.paperbuzz.metrics##

##plugins.generic.paperbuzz.loading##
Abstract views: 568 / PDF downloads: 244

Біографія автора

Лариса Горболіс, Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка

доктор філологічних наук, професор, професор кафедри української мови і літератури

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-20

Як цитувати

Горболіс, Л. (2020). Музична основа оповідання Лесі Українки «Над морем». Літератури світу: поетика, ментальність і духовність, 14, 180–190. https://doi.org/10.31812/world_lit.v14i0.3817

Номер

Розділ

Духовність літератур світу