Цінності, оцінки й емоції в обгрунтуванні прийняття рішень

Автор(и)

  • Володимир Навроцький H.S. Skovoroda Institute of Philosophy NAS of Ukraine , Інститут філософії імені Г.С. Сковороди НАН України https://orcid.org/0000-0003-0023-3501

DOI:

https://doi.org/10.31812/apm.7686

Ключові слова:

емоції, інтуїтивні виводи, оцінки, прийняття рішень, цінності

Анотація

Прийняття рішень є одним з головних структурних компонентів соціальної взаємодії. Коли висувається вимога обґрунтувати відповідне рішення, звичайною відповіддю на цю вимогу є побудова аргументів. Вони встановлюють переваги між альтернативними діями. Така аргументація спирається на переваги між цінностями. Переваги між цінностями, у свою чергу, встановлюються їх оцінюванням, приписуванням ступенів важливості цінностей для прийняття рішень. У такий спосіб оцінені цінності входять у процес обґрунтування прийняття рішень. Успішність обґрунтування прийнятого рішення залежить, значною мірою, від передавання оціненої цінності особі, якій адресоване таке обґрунтування.

Коли прийняття рішень є емоційним, цінності отримують ступені важливості через емоційне оцінювання. І сприйняття обґрунтування прийнятого рішення також може бути емоційним. Емоційна реакція на нього є оцінною реакцією. Вона і показує, чи є передавання цінності є успішним,  чи прийнята цінність і, зрештою, приймається чи ні запропоноване обґрунтування рішення.

Питання полягає в тому, як виникають емоційні оцінки, що визначають переваги між цінностями. Пропонується вважати емоційну оцінку  результатом інтуїтивного виводу – емоційної оцінної індукції. Здійснення виводу є наслідком сприйняття вираження емоції, реакцію на емоційне вираження оцінного ставлення до цінності.

Емоційні інтуїтивні виводи є правдоподібними виводами. Їхні висновки потенційно скасовуються. Зазвичай причинами скасування висновку аргументу, що підтримує рішення, є суперечливість чи неповнота інформації. До цих причин додається динаміка емоційних станів.

Передані й прийняті цінності призводять до виникнення колективної інтенційності – однієї з базових умов соціальної взаємодії. Поза всім іншим, вона виникає через низку виводів, якими певною мірою «керують» емоції.

 

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Посилання

Barbalet J.M. Emotion, social theory, and social structure: A macrosociological approach. Cambridge : Cambridge University Press, 2004.

Bench-Capon T.J.M. Persuasion in practical argument using valuebased argumentation frameworks. J. Logic Computat. 2003. Vol. 13. № 3. P. 429–448. DOI: https://doi.org/10.1093/logcom/13.3.429

Dung P.M. On the acceptability of arguments and its fundamental role in nonmonotonic reasoning, logic programming and n-person games. Artificial Intelligence. 1995. Vol. 77. P. 321–357. DOI: https://doi.org/10.1016/0004-3702(94)00041-X

Gordon T.F. Defining argument weighing functions. Journal of Applied Logics —IfCoLog Journal of Logics and their Applications. 2018. Vol. 5. № 3. P. 747–773.

Miyata M., Omori T. Modeling emotion and inference as a value calculation system. Procedia Computer Science 123. 2018. P. 295–301. DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.01.046

Modgil S., Prakken H. Abstract rule-Based argumentation. IFCoLog Journal of Logics and their Applications. 2017. Vol. 4, № 8. P. 2319–2406.

Pollock J.L. Thinking about Acting. Logical Foundations for Rational Decision Making. New York : Oxford University Press, 2006.

Prakken H. Historical overview of formal argumentation. IFCoLog Journal of Logics and their Applications. Vol. 4, № 8. September 2017. P. 2183-2262.

Skovoroda Hryhorii. Povna akademichna zbirka tvoriv / za red. prof. Leonida Ushkalova. Kharkiv-Edmonton-Toronto : Maidan; Vydavnytstvo Kanadskoho Instytutu Ukrainskykh Studii, 2011.

de Sousa R. Logic and biology: Emotional inference and emotions in reasoning. Reasoning: Studies of Human Inference and Its Foundations. New York : Cambridge University Press, 2008. P. 1002–1015. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511814273.053

Toulmin S. The Uses of Argument. London, New York : Cambridge University Press, 1964

van der Weide T.L. Arguing to motivate decisions. SIKS Dissertation Series. № 2011-33. Printed by W˝ohrmann Print Service, 2011.

van der Weide T.L., Dignum F., Meyer J.-J. Ch., Prakken H., and Vreeswijk G.A.W. Practical reasoning using values: Giving meaning to values, Argumentation in Multi-Agent Systems: 6th International Workshop, ArgMAS 2009. Budapest, Hungary. May 12, 2009. Revised Selected and Invited Papers 6, 2010. P. 79–93. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-12805-9_5

Завантаження

Опубліковано

11.12.2023

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНI ПРОБЛЕМИ ТЕОРЕТИЧНОЇ ТА ПРАКТИЧНОЇ ФIЛОСОФIЇ

Як цитувати

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають