Проблема дефініцій та критика есенціалізму у контексті сучасних освітніх практик

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.55056/apm.7758

Ключові слова:

Карл Поппер, методологічний есенціалізм, номіналізм, проблема означень, філософія освіти, критичний метод, критичний раціоналізм., Karl Popper, methodological essentialism, nominalism, problem of definition, philosophy of education, critical method, critical rationalism.

Анотація

Стаття присвячена запропонованій К. Поппером інтерпретації проблеми дефініцій та критиці есенціалізму, яка розглядається не лише як тема епістемології, наукової методології та соціально-філософська проблема, але й як складова сучасного освітнього дискурсу. У публікації акцентовано на основних підходах до вирішення цієї проблеми, висвітлених як у найбільш відомій соціально-філософській праці К. Поппера «Відкрите суспільство та його вороги» так і у низці інших публікацій, присвячених питанням наукової методології.

Також розглянуто ключові аргументи щодо критики есенціалістської методології та її складових – «езотеричній доктрині інтелектуальної інтуїції» та «вимозі щодо означення термінів», приділено увагу питанням обґрунтування К. Поппером методології номіналізму, проблемі протиставлення зумовлених есенціалізмом пізнавальних і соціальних стратегій та наукового методу. Продемонстровано, що запропонований К. Поппером погляд на проблему дефініцій зберігає свою актуальність у сучасному філософському дискурсі.

Крім того, у публікації окреслено можливі напрямки переосмислення, у свою чергу, попперівського розуміння проблематики дефініцій та есенціалістського методу з погляду сучасного філософської критики (Дж. Ширмур, Н. Дайкс, В. Бюттемайер, Е. О’Хеа та ін.). Підкреслено особливе значення проблеми що розглядається у контексті освітнього дискурсу та освітніх практик. Продемонстровано зв’язок есенціаліму як напрямку у філософії освіти ХХ ст. визначення та критики його засад, (В. Беглі, Дж Нулл, М. Шахін та ін.) з теоретико-методологічним дискурсом навколо розбудови концепції відкритого суспільства.

Також звертається увага на те, що есенціалізм у своїх догматичних формах зберігає вплив на сучасну освіту, на противагу спробам реалізувати критико-раціоналістичний підхід до розбудови освітньої системи та організації освітнього процесу у формах критичних дискусій, сократівського діалогу, орієнтації на постійний науковий пошук. У статті також акцентовано на проблемі меж застосування критичного методу та дискусії навколо обґрунтування його принципів.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Посилання

Abdula A.I. Educational guidelines in the process of implementation of rational principles and the value preconditions of the open society. Philosophy of education. 2020. Vol. 26, № 1. С. 84-98. DOI: 10.31874/2309-1606-2020-26-1-5

Agassi J. Dissertation Without Tears. Critical Rationalism and Educational Discourse. Amsterdam: Rodopi, 1999. P. 59–83.

Büttemeyer, W. Popper On Definitions. Journal for General Philosophy of Science. 2005. No 36. С. 15-28. DOI: 10.1007/s10838-005-6037-2

Dykes, N. Debunking Popper: A Critique of Karl Popper's Critical Rationalism. Reason Papers. 1999. № 24. C. 5–25.

Evolutionary Epistemology, Rationality, and the Sociology of Knowledge / ed. by G. Radnitzky and W. W. Bartley, III. La Salle: Open Court, 1987.

Null J. W. William С. Bagley and the Founding of Essentialism: An Untold Story in American Educational History. Teachers College Record. 2007. № 4. C. 1013–1055.

O’Hear A. Karl Popper. Philosophy and Problems. Cambridge : Cambridge University Press, 1996.

Popper K. Conjectures and Refutations The Growth of Scientific Knowledge. New York & London : Basic Books, 1962.

Popper K. Poverty of Historicism. London and New York: Ark Paperbacks, 1986.

Popper, K. The Open Society and Its Enemies. Princeton and Oxford: Princeton University Press, 2013.

Rost, J. C. Leadership for the twenty-first century. Praeger, 1993.

Şahin M. Essentialism in philosophy, psychology, education, social and scientific scopes. Journal of Innovation in Psychology, Education and Didactics. 2018. № 22(2). С.193–204.

Shearmur J. The Political Thought of Karl Popper. London: Routledge, 1996,

Балута Г. А. Проблема свідомості: феноменологічні грані. Вісник Львівського університету. Серія філософсько-політологічні студії. 2017. Вип. 15. С. 9–15.

Козаченко Н. П. Свідомість: проблема означення. Актуальні проблеми духовності. 2016. Вип. 17. С. 148–170.

Завантаження

Опубліковано

01.09.2025

Номер

Розділ

ФIЛОСОФСЬКА СПАДЩИНА КАРЛА ПОППЕРА: IСТОРIЯ I СУЧАСНIСТЬ

Як цитувати

Проблема дефініцій та критика есенціалізму у контексті сучасних освітніх практик. (2025). Актуальні проблеми духовності, 26, 71-83. https://doi.org/10.55056/apm.7758

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають