Імпліцитна деталь в оповіданнях Е. Хемінгуея: походження, сутність та роль

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31812/filstd.v25i.8155

Ключові слова:

імплікація, імпліцитна деталь, підтекст, Е. Хемінгуей, принцип айсберга, ЗФІ, ЗКІ, ЗПІ

Анотація

Автори досліджують феномен імпліцитної деталі на прикладі оповідань Е. Хемінгуея («Кішка під дощем», «В іншій країні», «Чисте, добре освітлене місце»). Дослідження розглядає три типи текстової інформації: ЗФІ (змістово-фактуальна інформація), ЗКІ (змістово-концептуальна інформація) та ЗПІ (змістово-підтекстова інформація). ЗФІ є експліцитною та вербалізованою в тексті. ЗКІ представляє погляди автора, які стають очевидними через проникнення в ЗФІ. ЗПІ є імпліцитною інформацією, свідомо опущеною автором, що вимагає декодування через імпліцитний заголовок, імплікацію прецедентності та імпліцитну деталь. Дослідження аналізує «принцип айсберга» Хемінгуея, укорінений у його журналістських навичках та реалізований через літературну й лінгвістичну імплікацію. Згідно з цим методом, текстова інформація нагадує айсберг: ЗФІ - це видима частина над водою, ЗПІ - прихована частина під водою, обидві ведуть до розуміння ЗКІ. Дослідження вивчає репрезентативні імпліцитні деталі в трьох оповіданнях, виявляючи їх різні семантичні структури та граматичні характеристики. Ці деталі допомагають підняти типові моральні та соціальні проблеми «втраченого покоління» і демонструють Хемінгуея як блискучого стиліста, чия особлива манера письма виражала його антивоєнні погляди.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Посилання

Afanasiev, N., 1981. Tvorchestvo Ernesta Khemingueya [Ernest Hemingway’s creative work]. Prosveshchenie, Moscow.

Akimova, I.I., 1997. Sposoby vyrazhenija implicitnoj informacii hudozhestvennogo diskursa (na materiale proizvedenij V. Nabokova) [Ways of expressing implicit information of artistic discourse (based on the works of V. Nabokov)]. Phd thesis. Institute of the Russian Language named after A.S. Pushkin. Moscow.

Arnold, I.V., 1981. Stilistika sovremennogo angliyskogo yazyka. Stilistika dekodirovaniya [Modern English stylistics. Stylistics of decoding]. Prosveshchenie, Moscow.

Aznaurova, E.S., 1973. Ocherki po stilistike slova [Essays on the style of the word]. Ukituvchi, Tashkent.

Baker, C., 1969. Ernest Hemingway: A Life Story. Charles Scribner’s Sons, New York.

Borev, Y.B., 1964. Podtekst [Subtext], in: Teoriya literatury. Osnovnye problemy v istoricheskom osveshchenii. Rody i zhanry literatury [Theory of literature. The main problems in historical coverage. Kinds and genres of literature]. Nauka, Moscow, p. 301.

Borisova, E.G., 1999. Implitsitnaya informatsiya v leksike [Implicit information in vocabulary], in: Implitsitnost’ v yazyke i rechi [Implicitness in language and speech]. Yazyki russkoy kul’tury, Moscow, pp. 30–42.

Brandes, M.P., 2004. Stilistika teksta. Teoreticheskiy kurs (na materiale nemetskogo yazyka) [The style of the text. Theoretical course (based on the German language material)]. Progress-Traditsiya INFRA-M, Moscow.

Carston, R., 1988. Implicature, Explicature, and Truth-Theoretic Semantics, in: Mental representations: The interface between language and reality. Cambridge University Press, New York, pp. 155–181.

Chykyrys, N.V., 2005. Tvorchist Ernesta Kheminhueia v ukrainskomu literaturnomu protsesi XX stolittia (retseptsiia i typolohiia) [Ernest Hemingway’s creative work in the Ukrainian literary process of the twentieth century (reception and typology)]. Ph.D. thesis. Precarpathian National University named after Vasily Stefanik. Ivano-Frankivsk.

Cleeremans, A., Destrebecqz, A., Boyer, M., 1998. Implicit learning: news from the front. Trends in Cognitive Science 2, 406–416. doi:10.1016/S1364-6613(98)01232-7.

Denisova, T., 1972. Ernest Kheminhuei. Zhyttia i tvorchist [Ernest Hemingway. Life and work]. Dnipro, Kyiv.

Dienes, Z., Perner, J., 1999. A Theory of Implicit and Explicit Knowledge. Behavioral and Brain Sciences 22, 735–755. doi:10.1017/S0140525X99002186.

Dolinin, K.A., 1983. Implitsitnoe soderzhanie vyskazyvaniya [Implicit content of utterance]. Questions of Linguistics , 37–47.

Fedoriaka, L., Revenko, V., 2020. Implicit Detail in E. Hemingway’s Stories: Origin, Essence, Role, in: Literary discourse: theoretical and practical aspects. Publishing House “Baltija Publishing”, Riga, Latvia, pp. 83–112. doi:10.30525/978-9934-26-009-4.

Gazdar, G., 1979. Pragmatics: Implicature, presupposition, and logical form. Academic Press, New York.

Gilenson, B.A., 1991. Ernest Kheminguey [Ernest Hemingway]. Prosveshchenie, Moscow.

Grice, H.P., 1981. Presupposition and Conversational Implicature, in: Radical Pragmatics. Academic Press, New York, pp. 183–198.

Gromyak, R.T., 1997. Pidtekst. Literaturoznavchyi slovnyk-dovidnyk [Subtext. Literary dictionary-reference]. Akademia, Kiev.

Halperin, I.R., 1981. Tekst kak ob"ekt lingvisticheskogo issledovaniya [The text as an object of linguistic research]. Nauka, Moscow.

Halych, O., Nazarets, V., Vasiliev, E., 2001. Teoriia literatury [Theory of Literature]. Lybid, Kyiv.

Hemingway, E., 1946. The First Forty-Nine Stories. Jonathan Cape, London.

Hemingway, E., 1990. Prazdnik, kotoryy vsegda s toboy [A Moveable Feast]. Izdatel’stvo politicheskoy literatury, Moscow.

Ivankova, I.V., 2007. Realizatsiya kategorii implitsitnosti v sovremennom khudozhestvennom tekste [The implementation of the category of implicitness in a modern literary text]. Phd thesis. Volgograd State Pedagogical University. Volgograd.

Kashkin, I.A., 1959. Ernest Kheminguey [Ernest Hemingway]. Khudozhestvennaya literatura, Moscow.

Kozma, M.P., 2008. Podtekst kak vtorichnaya modeliruyushchaya sistema: na materiale khudozhestvennykh proizvedeniy angliyskikh i amerikanskikh pisateley [Subtext as a secondary modeling system: based on the works of English and American writers]. Phd thesis. Samara State Pedagogical University. Samara.

Krupa, M., 2008. Linhvistychnyi analiz tekstu [Linguistic analysis of the text]. Pidruchnyky i posibnyky, Ternopil.

Kukharenko, V.A., 2004. Interpretatsiia tekstu [Text interpretation]. Nova knyha.

Kunanbayeva, M.M., 2015. Khudozhestvennaya detal’ kak vyrazhenie implitsitnosti [Artistic detail as an expression of implicitness]. URL: https://tinyurl.com/mvacta35.

Kuznetsov, Y.B., 1989. Poetyka prozy Mykhaila Kotsiubynskoho [Poetics of Mikhail Kotsyubynsky’s prose]. Naukova Dumka, Kyiv.

Lidskyi, Y., 1978. Tvorchestvo E. Khemingueya [E. Hemingway’s creative work]. Naukova Dumka, Kyiv.

Mansfield, K., 1920. The stranger. URL: http://www.katherinemansfieldsociety.org/assets/KM-Stories/THE-STRANGER1920.pdf.

Merzlyakova, D.V., 2017. Osobennosti tvorcheskoy manery Ernesta Khemingueya na primere proizvedeniya «Koshka pod dozhdem» [Features of the creative manner of Ernest Hemingway in the work «Cat in the rain»], in: Lelis, E.I. (Ed.), Russkaya literatura i dialog kul’tur v epokhu globalizatsii, St. Petersburg State Institute of Cinema and Television, St. Petersburg. pp. 108–111.

Molchanova, G.G., 1988. Semantika khudozhestvennogo teksta (implikativnye aspekty literaturnoy kommunikatsii) [Semantics of a literary text (implicative aspects of literary communication)]. Tan, Tashkent.

Mueller, C.A., 1997. A journey into the heart of man: Hemingway’s humanitarian individualism. Bowling Green State University, Bowling Green.

Musskiy, I.A., 2007. Kheminguey Ernest [Ernest Hemingway], in: 100 velikikh kumirov XX veka [100 great idols of the 20th century]. Veche, Moscow, pp. 114–119.

Oganyan, A.M., Mozyreva, O.V., 2018. Realizatsiya podteksta v angloyazychnom literaturnom proizvedenii [The implementation of the subtext in the English literary work]. Bulletin of the Kolomna Institute (branch) of the Moscow Polytechnic University. Series: Social Sciences and Humanities , 72–79.

Olyunina, L., 2017. Lingvisticheskie sredstva sozdaniya podteksta v Khudozhestvennom proizvedenii (na primere maloy prozy E.Khemingueya) [Linguistic means of creating subtext in a work of fiction (as exemplified in E. Hemingway’s small prose)], in: Obshchestvo. Nauka. Innovatsii, Vyatka State University, Kirov. pp. 3807–3813.

Peshkova, N.P., 2007. Implitsitnost’ kak ontologicheskoe svoystvo teksta [Implicitness as an ontological capacity of the text], in: Semanticheskie, grammaticheskie i kognitivnye kategorii yazyka [Semantic, grammatical and cognitive categories of language]. Guillem, Ufa, pp. 32–37.

Reynolds, M., 1986. The Young Hemingway. Basil Blackwell, New York.

Silman, T.N., 1969. Podtekst kak lingvisticheskoe yavlenie [Subtext as a linguistic phenomenon]. Philological Sciences , 84–89.

Skrebnev, Y., 2003. Osnovy stilistiki angliyskogo yazyka [The basics of the English stylistics]. Astrel AST, Moscow.

Syshchykov, O.S., 2000. Implitsitnost’ v delovom diskurse: (na materiale tekstov kommercheskikh pisem) [Implicitness in business discourse: (based on texts of commercial letters)]. Phd thesis. Volgograd State Pedagogical University. Volgograd.

Unaybayeva, R.A., 1980. Kategoriya podteksta i sposoby ego vyyavleniya (na materiale anglo-amerikanskoy khudozhestvennoy prozy XX veka) [Category of subtext and methods for its identification (based on the material of the twentieth-century English-American fiction)]. Phd thesis. Moscow State Pedagogical Institute of Foreign Languages named after Maurice Thorez. Moscow.

Yefimov, L.P., 2004. Stylistyka anhliiskoi movy i dyskursyvnyi analiz [English language stylistics and discursive analysis]. Nova knyha, Vinnytsia.

Yermakova, Y.V., 2010. Implitsitnost’ v khudozhestvennom tekste (na materiale russkoyazychnoy i angloyazychnoy prozy psikhologicheskogo i fantasticheskogo realizma) [Implicitness in a literary text (based on the material of Russian and English prose of psychological and fantastic realism)]. Phd thesis. Saratov State University named after N. G. Chernyshevsky. Saratov.

Zatonskyi, D., 1969. «Dzvin» pomizh tvoriv Ernesta Kheminhueia [«Bell» among Ernest Hemingway’s works], in: Kheminhuei E. Po komu b’ie dzvin [Hemingway E. For whom the bell tolls]. Radianskyi pysmennyk, Kyiv, pp. 489–507.

Завантаження

Опубліковано

2024-12-20

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Імпліцитна деталь в оповіданнях Е. Хемінгуея: походження, сутність та роль. (2024). Філологічні студії: Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету, 25, 175-207. https://doi.org/10.31812/filstd.v25i.8155