Historical Memory in the Context of the Historical Education

Authors

  • Ірина Анатоліївна Селищева Kryvyi Rih State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.31812/pedag.v50i0.1306

Keywords:

historical memory, historical consciousness, identity, national identity and values, «politics of memory», history education and society

Abstract

The article deals with the phenomenon of historical memory, and studies the connection between historical memory and historical education. The attention is focused on the factors that led to revaluation effects, events in national history today. The notion of historical memory has emphasized that the structure of historical memory includes individual and collective memory. It has been found that the basis of national identity makes historical memory. It is emphasized that the role of history education should be the formation of the younger generation in a holistic way past the historic national community with which young people can identify themselves. There should be a Ukrainian perspective on events both in the world and in Ukraine, taking into consideration world experience that tolerances towards human rights, human values and civilization values culture. However, a detailed study of historical events, identifying positive interference of different cultures, critical analysis and open discussion of sensitive and controversial issues contributes to overcoming social prejudices and stereotypes. That history education should help with this. It is pointed that the modern history education has the potential to become a factor of reconciliation of different models of historical memory, a means of constructive public dialogue of past and current problems of social development. It is reported that since 1991 in Ukraine emerged the need to overcome the one-sidedness and bias distorted presentation of national history, in an effort to highlight the historical process objectively, taking into account all factors of influence, according to the achievements of world historical science. Despite the fact that during the period of independence laid the foundations of a new system of teaching the history of Ukraine and World History, revised or even completely updated the content of history education, still many outstanding issues both theoretical and practical level.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 146 / PDF downloads: 300

Author Biography

Ірина Анатоліївна Селищева, Kryvyi Rih State Pedagogical University

Postgraduate Student

References

Артюх В. О. Що таке історична пам’ять? [Електронний ресурс] / В. О. Артюх. – Режим доступу : http://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream/ 123456789/31202/1/Artyukh_%20istorychna_pamyat.pdf.

Вашкевич В. М. Феномен історичної пам’яті [Електронний ресурс] / В. М. Вашкевич. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Gileya/2009_18/ Gileya18/F1.pdf.

Вербицька П. В. Проблеми історичної пам’яті у проекції на завдання сучасної історичної освіти / П. В. Вербицька // Вісник Національного Університету «Львівська політехніка». Держава та армія. – 2012. – № 724. – С. 251–254.

Драновська С. В. Історична освіта в ЗНЗ у ХХІ ст. : досвід та перспективи розвитку [Електронний ресурс] / С. В. Драновська. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/old_ jrn/soc_gum/pedalm/texts/2010_-7/009.pdf.

Томаченко О. В Переосмислення історичних процесів у шкільній освіті України 1990-х рр. – початку ХХІ століття : теоретичні засади, генезис, зміст / О. В Томаченко // Науковий вісник Волинського національного університету ім. Лесі Українки. – 2010. – Вип. 22. – С. 130–136.

Удод О. А. Актуальні проблеми сучасної історичної освіти : гармонія чи компроміс між наукою та історичною пам’яттю / О. А. Удод // Історія і суспільствознавство в школах України : теорія та методика навчання. – 2011. – № 8. – С. 32–38.

Удод О. А. Шкільна історична освіта як репрезентант політики пам’яті [Електронний ресурс] / О. А. Удод. – Режим доступу : irbis-nbuv.gov.ua/.../cgiirbis_64.

Published

18-04-2017

How to Cite

Селищева, І. А. (2017). Historical Memory in the Context of the Historical Education. Educational Dimension, 50, 222–230. https://doi.org/10.31812/pedag.v50i0.1306

Issue

Section

Obsolete10

Most read articles by the same author(s)