Psychological and pedagogical fundamentals of competitiveness development of future economic specialists in the course of professional training

Authors

  • Тетяна Леонідівна Шепеленко Kryvyi Rih Institute of Economics

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v48i0.2410

Keywords:

psychological and pedagogical fundamentals, competition, competitiveness, professional competitiveness, motivational and value attitude, cognitive motivation, professional motivation, realization, professional realization

Abstract

Shepelenko T. L. Psychological and pedagogical fundamentals of competitiveness development of future economic specialists in the course of professional training.

The article shows the necessity of competitiveness development of future economic specialists. The economic analysis and educational research of various aspects of the abovementioned problem has been conducted; the scientific approaches to identification the key concepts of «competition», «competitiveness», «competitiveness of a professional» have been found. The essence of the term «professional competitiveness» has been defined as a pedagogical phenomenon; personally meaningful and professionally important personality traits have been found, their interaction provides experts with the benefits in competitive relations in the chosen professional field.

The motivational value aspect has been highlighted. It makes psychological and pedagogical basis for professional development of competitiveness and includes educational and professional reasons. The essence of cognitive motivation has been revealed, the relations of intellectual and emotional sides of educational activity are shown as a factor of formation of valuable attitude to students’ future career, contributing to the transformation of the significance of objective knowledge and skills into the personal importance, which positively influences the competitiveness of an individual. The essence of personal professional identity is shown as a mechanism that regulates the activity, contributes to personal conscious improvement and professional qualities, and acts as a regulator in the competitiveness of a future professional. We have highlighted cognitive, emotional, behavioural components and given the professional structure to their general characteristics.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 117 / PDF downloads: 134

Author Biography

Тетяна Леонідівна Шепеленко, Kryvyi Rih Institute of Economics

Doctor of Philosophy of Pedagogy, Associate Professor

References

1. Андреев В. И. Педагогика творческого саморазвития / В. И. Андреев. – Казань : Изд-во Казанского ун-та,
1998. – 318 с.
2. Богиня Д. П. Формирование конкурентоспособности рабочей силы в системе социально-трудовых отношений / Д. П. Богиня // Формування конкурентоспроможності робочої сили: [зб. наук. праць]. – Київ :
Ін-т економіки НАН України, 2003. – С. 13–22.
3. Вилюнас В. К. Основные проблемы психологической теории эмоций / В. К. Вилюнас // Психология эмоций: тесты. – Москва : Изд-во МГУ, 1984. – С. 3–26.
4. Закон України «Про вищу освіту» [Електронний ресурс] / Верховна Рада України. – 2014. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws.
5. Маркова А. К. Психология профессионализма / А. К. Маркова. – Москва : Международный гуманитарный фонд «Знание», 1996. – 312 с.
6. Медведь В. В. Основи формування конкурентоспроможності фахівця: чинники, складові, критерії / В. В. Медведь // Теорія та методика управління освітою. 2011. – No 7. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://archive.nbuv.gov.ua/e-journals/ttmuo/ 2011_7/9.pdf.
7. Національна доктрина розвитку освіти, затверджена Указом Президента України від 17 квітня 2002 року
No 347/2002. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.mon.gov.ua/.
8. Нещадим М. Освіта протягом усього життя – необхідна вимога до фахівця XXI століття / М. Нещадим // Шлях освіти. – 2000.– No 1.– С. 14–16.
9. Ничкало Н. Г. Професійна освіта і навчання: Проблеми зв’язку з ринком праці / Н. Г. Ничкало /Формування широкої кваліфікації робітників. Вклад ПТО у розвиток трудового потенціалу XXI століття: [зб.
матеріалів підготовки у рамках реалізації українсько-німецького проекту «Підтримка реформи професійно-технічної освіти в Україні»] / [Ю. Вайс, Н. Ничкало, А. Сімак та ін.]. – Ніжин : Аспект-Поліграф, 2007.– С. 34–148. 10. Политическая экономия: Словарь / [ред. М. И. Волков]. – Москва : Политиздат, 1983. – 527 с.
11. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. – Москва : Педагогика, 1989. – 485 с.
12. Токар Н. Ф. Динаміка мотивації в процесі професійної підготовки / Н. Ф. Токар // Педагогіка і психологія. – 1997. – No 4. – С. 151–154.
13. Чернилевский Д. В. Конкурентность будущего специалиста как показатель качества его подготовки / Д. В. Чернилевский, О. К. Филатов // Специалист. – 1997. – No1. – С. 29–33.
14. Якунин В. А. Педагогическая психология: [учеб. пособие] / В. А. Якунин. – Санкт-Петербург : Изд-во Михайлова В. А., 2000. – 349 с.

Published

11-05-2016

How to Cite

Шепеленко, Т. Л. (2016). Psychological and pedagogical fundamentals of competitiveness development of future economic specialists in the course of professional training. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 48, 150–155. https://doi.org/10.31812/educdim.v48i0.2410

Issue

Section

Obsolete6