The problem of formation of abilities to interpret «computer» results in the process of Physics and Mathematics teachers training

Authors

  • Олена Володимирівна Семеніхіна Sumy State Pedagogical University named after AS Makarenko
  • Володимир Григорович Шамоня Sumy State Pedagogical University named after AS Makarenko
  • Ольга Миколаївна Удовиченко Sumy State Pedagogical University named after AS Makarenko
  • Артем Олександрович Юрченко Sumy State Pedagogical University named after AS Makarenko

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v46i0.2503

Keywords:

interpretation, formation of abilities to interpret, computer result interpretation, teacher training

Abstract

Semenikhina O. V., Shamonya V. G., Udovichenko O. M., Yurchenko A. O. The problem of formation of abilities to interpret «computer» results in the process of Physics and Mathematics teachers training.

The article describes the problem of formation of abilities to interpret adequate the results which are obtained by using IT resources. It is noted that possible ways of solving are: formation of theoretical knowledge and improvement skills to analyze the results critically, to analyze common mistakes, to give counterexamples, to use the test tasks and so on. The experience of realisation of such ways in the process of Physics and Mathematics teachers training was briefly described.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 117 / PDF downloads: 101

Author Biographies

Олена Володимирівна Семеніхіна, Sumy State Pedagogical University named after AS Makarenko

Ph.D. (Educational Sciences), Assintаnt Professor

Володимир Григорович Шамоня, Sumy State Pedagogical University named after AS Makarenko

Ph.D. (Educational Sciences), Assintаnt Professor

Ольга Миколаївна Удовиченко, Sumy State Pedagogical University named after AS Makarenko

lecturer

Артем Олександрович Юрченко, Sumy State Pedagogical University named after AS Makarenko

postgraduate

References

1. Electronic Textbook in the Context of Educational Trends and Modern Internet Technologies / Olena Semenikhina, Vladimir Shamonya, Olga Udovychenko, Artem Yurchenko //
Zhurnal ministerstva narodnogo prosveshcheniya – 2014. – Vol.(2), No 2. – P. 99–107. – Режим доступу до журн. : http://ejournal18.com/journals_n/ 1420450397.pdf
2. Бабич О. До питання про співвідношення понять наочність і візуалізація / О. Бабич, О. Семеніхіна // Фізико-математична освіта. Науковий журнал. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – No 2 (3). – С. 47–53.
3. Демьянков В. З. Понятие «интерпретация» в интеграции наук о человеке / В. З. Демьянков // Человек. Язык. Искусство: Материалы Международной научно-практической конференции 14–16 ноября 2000 г., МПГУ. – Москва : МПГУ, Филологический факультет, 2001. – С. 67–68.
4. Друшляк М. Г. Типові помилки, які виникають при використанні пакетів Gran на уроках математики / М. Г. Друшляк, О. В. Семеніхіна // Фізико-математична освіта: [зб. наук. праць]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2012. – No 2 (4). – С. 8–13.
5. Микешина Л. А. Философия науки: Современная эпистемология. Научное знание в динамике культуры. Методология научного исследования : [учеб. пособие] / Л. А. Микешина. – Москва : Прогресс-Традиция, 2005. – 464 с.
6. Семеніхіна О. Уміння візуалізувати навчальний матеріал засобами мультимедіа як фахова компетентність учителя / О. Семеніхіна, А. Юрченко // Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія «Педагогіка. Соціальна робота». – Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2014. – Випуск 33. – С. 176–179.
7. Семеніхіна О. В. Про результати педагогічного експерименту щодо формування критичного погляду на використання ПДМ у навчанні математики / О. В. Семеніхіна // Вісник Глухівського НПУ імені О. Довженка. – Серія «Педагогічні науки». – 2015. – Вип. 27. – С. 169–174.
8. Семеніхіна О. В. Віртуальні лабораторії як інструмент навчальної та наукової діяльності / О. В. Семеніхіна, В. Г. Шамоня // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – Суми : Вид-во СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2011. – No 1 (11). – С. 341–346.
9. Словопедія [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://slovopedia.org.ua/.
10. Юрченко А. Цифрові фізичні лабораторії як актуальний засіб навчання майбутнього вчителя фізики / А. Юрченко // Фізико-математична освіта. Науковий журнал. – Суми :
СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – No 1 (4). – С. 55–63.

Published

10-12-2015

How to Cite

Семеніхіна, О. В., Шамоня, В. Г., Удовиченко, О. М., & Юрченко, А. О. (2015). The problem of formation of abilities to interpret «computer» results in the process of Physics and Mathematics teachers training. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 46, 85–89. https://doi.org/10.31812/educdim.v46i0.2503

Issue

Section

Theoretical and practical problems of higher school pedagogy