The analysis of current approaches towards developing professional mobility of future specialists
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v43i0.2738Keywords:
professional mobility, developing professional mobility, system approach, personality-oriented approach, subject and activity approachAbstract
Tsys O. А. The analysis of current approaches towards developing professional mobility of future specialists.
The article reveals different approaches (personality-oriented, system, subject and activity) to form professional mobility of future specialists. The author suggests results of theoretical analysis of scientific and educational literature connected with approaches towards developing professional mobility of future specialists. The areas for further researches are defined.
Downloads
Download data is not yet available.
Metrics
Metrics Loading ...
Abstract views: 101
/ PDF downloads: 102
References
1. Философский энциклопедический словарь / 2-е изд. – М. : Сов. энциклопедия, 1989. – 815 с.
2. Афанасьев В. Г. Моделирование как метод исследования социальных систем / В. Г. Афанасьев // Системные исследования. – М., 1982. – С. 26–46.
3. Гершунский Б. С. Философия образования для XXI века. (В поисках практико-ориентированных образовательных концепций) / Б. С. Гершунский. – М. : Изд-во «Совершенство», 1998. – 608 с.
4. Методологические проблемы развития педагогической науки / под ред. П. Р. Атутова, М. Н. Скаткина, Я. С. Турбовского. –
М. : Педагогика, 1985. – 240 с.
5. Пріма Р. М. Формування професійної мобільності майбутнього вчителя: методологічні підходи / Р. М. Пріма // Збірник наукових праць. – 2011. – С. 61–65.
6. Горюнова Л. В. Профессиональная мобильность специалиста как проблема развивающегося образования России: автореф. дис. на соискание ученой степени д-ра пед. наук / Л. В. Горюнова. – Ростов н/Д, 2006. – 44 с.
7. Зеер Э. Ф. Становление личностно-ориентированного образования / Э. Ф. Зеер // Образование и наука: известия Уральского научно-образовательного центра РАО. – 1999. – No 1. – С. 112–122.
8. Меркулова Л. П. Формирование профессиональной мобильности специалистов технического профиля средствами иностранного языка: дис. ... д-ра. пед. наук: 13.00.08 / Л. П. Меркулова. – Самара, 2008. – 454 с.
9. Мясищев В. Н. Проблема отношений человека и ее место в психологии / В. Н. Мясищев // Вопросы психологии. – 1967. – No 5. – С. 142–154.
10. Игошев Б. М. Системно-интегративная организация подготовки профессионально мобильных педагогов: дис. ... д-ра. пед. наук: 13.00.08 / Б. М. Игошев. – М., 2008. – 394 с.
11. Дубовицкая Т. Д. Гуманистическая теория и практика образования / Т. Д. Дубовицкая // Педагогическая наука и ее методология в контексте современности: сб. науч. ст. – М., 2001. – С. 281–286.
2. Афанасьев В. Г. Моделирование как метод исследования социальных систем / В. Г. Афанасьев // Системные исследования. – М., 1982. – С. 26–46.
3. Гершунский Б. С. Философия образования для XXI века. (В поисках практико-ориентированных образовательных концепций) / Б. С. Гершунский. – М. : Изд-во «Совершенство», 1998. – 608 с.
4. Методологические проблемы развития педагогической науки / под ред. П. Р. Атутова, М. Н. Скаткина, Я. С. Турбовского. –
М. : Педагогика, 1985. – 240 с.
5. Пріма Р. М. Формування професійної мобільності майбутнього вчителя: методологічні підходи / Р. М. Пріма // Збірник наукових праць. – 2011. – С. 61–65.
6. Горюнова Л. В. Профессиональная мобильность специалиста как проблема развивающегося образования России: автореф. дис. на соискание ученой степени д-ра пед. наук / Л. В. Горюнова. – Ростов н/Д, 2006. – 44 с.
7. Зеер Э. Ф. Становление личностно-ориентированного образования / Э. Ф. Зеер // Образование и наука: известия Уральского научно-образовательного центра РАО. – 1999. – No 1. – С. 112–122.
8. Меркулова Л. П. Формирование профессиональной мобильности специалистов технического профиля средствами иностранного языка: дис. ... д-ра. пед. наук: 13.00.08 / Л. П. Меркулова. – Самара, 2008. – 454 с.
9. Мясищев В. Н. Проблема отношений человека и ее место в психологии / В. Н. Мясищев // Вопросы психологии. – 1967. – No 5. – С. 142–154.
10. Игошев Б. М. Системно-интегративная организация подготовки профессионально мобильных педагогов: дис. ... д-ра. пед. наук: 13.00.08 / Б. М. Игошев. – М., 2008. – 394 с.
11. Дубовицкая Т. Д. Гуманистическая теория и практика образования / Т. Д. Дубовицкая // Педагогическая наука и ее методология в контексте современности: сб. науч. ст. – М., 2001. – С. 281–286.
Downloads
Published
11-12-2014
How to Cite
Цись, О. (2014). The analysis of current approaches towards developing professional mobility of future specialists. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 43, 104–110. https://doi.org/10.31812/educdim.v43i0.2738
Issue
Section
Theoretical and practical problems of higher school pedagogy
License
Copyright (c) 2014 Олег Цись
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.