Professional and pedagogical orientation as a determinant of becoming a professional engineer future teacher
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v40i0.2958Keywords:
professional pedagogical orientation, professional development, professional self-determination, professional self-knowledge, professional self-actualizationAbstract
Maksymenko I. G. Professional and pedagogical orientation as a determinant of becoming a professional engineer future teacher.
The article discloses the essence of professional pedagogical orientation, describes semantic, procedural and motivational components of its structure, dynamics of index’s reduction in satisfaction of professional selection, stages of personal development, criteria and levels of development. The article covers the signification of professional development in the future of engineer-teache.
Downloads
Download data is not yet available.
Metrics
Metrics Loading ...
Abstract views: 137
/ PDF downloads: 104
References
1. Головаха Е. И. Жизненная перспектива и профессиональное самоопределение молодежи / Е. И. Головаха. – М. : Просвещение, 1998. – С. 96–98.
2. Захарова Л. Н. Личностные особенности, стили поведения и типы профессиональной самоиндетификации у студентов педвуза / Л. Н. Захарова // Вопросы психологии. –1991. – No 2. – С. 16.
3. Кузьмина Н. В. Профессионализм личности преподавателя и мастера производственного обучения / Н. В. Кузьмина. – М. : Просвещение, 1990. – С. 312.
4. Митина Л. М. Психология профессионального развития / Л. М. Митина. – М. : Флинта, 1998. – С. 38–41.
5. Науменко Е. А. Психологическая структура и формирование профессионально-педагогической направленности личности: автореф. дис. ... канд. псих. наук: спец. 19.00.01 / Е. А. Науменко. – М., 1987. – 22 с.
6. Пилипенко Н. В. Вплив кризи професійного становлення на саморозвиток особистості / Н. М. Пилипенко // Педагогіка і психологія. – 2005. – No 2. – С. 117–118.
7. Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологи / С. Л. Рубинштейн. – М. : Просвещение, 1976. – С. 415.
8. Фастовец П. В. Формирование профессионально-педагогической направленности личности учителя : автореф. дис. ... канд. псих. наук : спец. 19.00.01 / Фастовец П. В. – М. , 1998. – 20 с.
2. Захарова Л. Н. Личностные особенности, стили поведения и типы профессиональной самоиндетификации у студентов педвуза / Л. Н. Захарова // Вопросы психологии. –1991. – No 2. – С. 16.
3. Кузьмина Н. В. Профессионализм личности преподавателя и мастера производственного обучения / Н. В. Кузьмина. – М. : Просвещение, 1990. – С. 312.
4. Митина Л. М. Психология профессионального развития / Л. М. Митина. – М. : Флинта, 1998. – С. 38–41.
5. Науменко Е. А. Психологическая структура и формирование профессионально-педагогической направленности личности: автореф. дис. ... канд. псих. наук: спец. 19.00.01 / Е. А. Науменко. – М., 1987. – 22 с.
6. Пилипенко Н. В. Вплив кризи професійного становлення на саморозвиток особистості / Н. М. Пилипенко // Педагогіка і психологія. – 2005. – No 2. – С. 117–118.
7. Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологи / С. Л. Рубинштейн. – М. : Просвещение, 1976. – С. 415.
8. Фастовец П. В. Формирование профессионально-педагогической направленности личности учителя : автореф. дис. ... канд. псих. наук : спец. 19.00.01 / Фастовец П. В. – М. , 1998. – 20 с.
Downloads
Published
13-02-2014
How to Cite
Максименко, І. (2014). Professional and pedagogical orientation as a determinant of becoming a professional engineer future teacher. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 40, 70–75. https://doi.org/10.31812/educdim.v40i0.2958
Issue
Section
Theoretical and practical problems of higher school pedagogy
License
Copyright (c) 2014 Ірина Максименко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.