Essential features of the innovative environment in general educational institutions

Authors

  • Іван Коновальчук

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v39i0.3059

Keywords:

innovation, environment, environmental approach, innovative environment of the institution

Abstract

Konovalchuk I. I. Essential features of the innovative environment in general educational institutions.

The article reviews the essential features of the structure, function and criteria for innovative environment of an educational institution. From the standpoint of systematic approach innovative environment is defined as the integrity of socio-psychological, organizational, educational, informative and communicational, substantial, technological and other conditions that, as a unity, form the means of stimulation, support, management, reflection for the innovative activity of educators and their professional development. As such the innovative environment is a combination of innovations that create new opportunities for the development of educational institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 87 / PDF downloads: 104

References

1. Ващенко Л. М. Система управління інноваційними процесами в загальній середній освіті регіону : автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.01 / Л. М. Ващенко. – К., 2006. – 45 с.
2. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: [навч. посіб.] / І. М. Дичківська. – К. : Академвидав, 2004. – 352 с.
3. Калініна Л. М. Інформаційне управління загальноосвітнім навчальним закладом: системи, процеси, технології: [монографія] / Л. М. Калініна. – К. : Інформатор, 2008. – 472 с.
4. Кассина Р. С. Инновационная среда образовательного учреждения как интегральное средство профессионального развития учителя: автореф. дис. ... канд. пед.. наук : 13.00.08 / Р. С. Кассина. – Нижний Новгород, 2006. – 24 с.
5. Каташов А. І. Педагогічні основи розвитку інноваційного освітнього середовища сучасного ліцею: автореф. дис....канд. пед. наук: 13.00.01 / А. І. Каташов. – Луганськ, 2001. – 22 с.
6. Крутенко О. В. Виховання гуманістичних цінностей школяра у педагогічній спадщині О. А. Захаренка: автореф. дис.... канд. пед. наук: 13.00.01 / О. В. Крутенко. – Переяслав-Хмельницький, 2012. – 24 с.
7. Мануйлов Ю. С. Концептуальные основы средового подхода в воспитании / Ю. С. Мануйлов // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. – Т. 14. Серия: «Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. Социокинетика». – 2008. – No 4. – С. 21–27.
8. Саранов А. М. Инновационный процесс как фактор саморазвития современной школы: методология, теория, практика: [монография] / А. М. Саранов. – Волгоград : Перемена, 2000. – 259 с.
9. Тринитатская О. Г. Управление развивающей средой инновационного образовательного учреждения : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.01 / О. Г. Тринитатская. – Москва, 2009. – 512 с.
10. Ясвин В. А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию: [монография] / В. А. Ясвин. – М. : Смысл, 2001. – 365 с.

Published

21-11-2013

How to Cite

Коновальчук, І. (2013). Essential features of the innovative environment in general educational institutions. Educational Dimension, 39, 216–222. https://doi.org/10.31812/educdim.v39i0.3059

Issue

Section

Current issues of education