Тhe historiography of development problems of the national school educational literature in the 20s – 80s of the twentieth century

Authors

  • Олександр Жосан

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v39i0.3078

Keywords:

scientific sources, historiography of the problem, school educational literature, theory of educational literature, lexicography, Bibliology

Abstract

Josan O. E. Тhe historiography of development problems of the national school educational literature in the 20s – 80s of the twentieth century.

Author has analyzed the historiography of the problem of school educational literature in 1921 – 1989 years: works of scientists, teachers, educational leaders, special historiographical researches on theory of educational literature, lexicography and Bibliology, historical and pedagogical researches published from 1921 to 2012.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 86 / PDF downloads: 85

References

1. Авраменко В. І. Розвиток навчальної термінологічної лексики у процесі розбудови української системи освіти (кінець ХІХ ст. – початок 1930-х рр. ХХ століття) : дис. ... кандидата пед. наук: 13.00.01 / Валентина Іванівна Авраменко. – К., 2003. – 173 с.
2. Бевзенко С. П. Історія українського мовознавства. Історія вивчення української мови / С. П. Бевзенко. – К. : Вища школа, – 1991. – 231 с.
3. Березівська Л. Д. Організаційно-педагогічні засади реформування шкільної освіти в Україні у ХХ столітті : дис. ... доктора пед. наук: 13.00.01 / Лариса Дмитрівна Березівська. – К., 2009. – 871 с.
4. Гупан Н. М. Розвиток історії педагогіки в Україні (Історіографічний аспект): дис. ... доктора пед. наук: 13.00.01 / Гупан Нестор
Миколайович. – К., 2001. – 486 с.
5. Зякун А. І. Навчальна література з історії кінця 80-х – 90-ті рр. ХХ ст.: історіографічний аналіз : дис. ... кандидата історичних наук: 07.00.06 / Зякун Алла Іванівна. – К., 2002. – 184 с.
6. Ісаєвич Я. Д. Українське книгознавство: етапи розвитку / Я. Д. Ісаєвич // Вісник Львівського університету. Серія:
Книгознавство. – 2006. – Вип. 1. – С. 7–19.
7. Кодлюк Я. П. В. О. Сухомлинський про шкільний підручник / Я. П. Кодлюк // Історія педагогіки у структурі професійної
підготовки вчителя: зб. наук. праць Кам’янець-Подільського держ. пед. університету. – Кам’янець-Подільський : Абетка Нова, 2002. – Вип. 3 (Т. 2). – С. 199–208.
8. Оліфіренко В. В. Підручник з української літератури : історія і теорія / В. В. Оліфіренко. – Донецьк : Східний видавничий дім, 2003. – 324 с.
9. Смагін І. І. Методичні засади створення і функціонування підручників із суспільствознавчих предметів у загальноосвітній школі України (1920-1990 рр.) : дис. ... доктора пед. наук: 13.00.02 / Смагін Ігор Іванович. – К., 2011. – 562 с.
10. Сухомлинська О. В. Історико-педагогічне дослідження та його «околиці» / О. В. Сухомлинська // Шлях освіти. – 2005. – No 4. – С. 43–47.

Published

21-11-2013

How to Cite

Жосан, О. (2013). Тhe historiography of development problems of the national school educational literature in the 20s – 80s of the twentieth century. Educational Dimension, 39, 314–319. https://doi.org/10.31812/educdim.v39i0.3078

Issue

Section

Obsolete3