Forming speech at the preschooler with special needs through the prism of humanistic paradigm of education

Authors

  • Н. І. Ашиток Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v37i0.3320

Keywords:

child with the delay of method development, language activity, creative coherent speech, abstract thoughts, imagination, school establishments

Abstract

Ashуtok N. I. Forming speech at the preschooler with special needs through the prism of humanistic paradigm of education.

The article deals with the problem of studying the state of organizing creative coherent speech at the preschooler with delay of mental development and determination of effective methods and tools which provide for forming and development communicative knowledge of definite category of children.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 134 / PDF downloads: 243

Author Biography

Н. І. Ашиток, Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University

Doctor of Philosophy, Assintаnt Professor

References

1. Використання невербальних засобів комунікації у корекційній роботі з дітьми старшого дошкільного віку із ЗПР. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.logopediya.com.ua/the-news/284-2012-02-19-20-23-17.
2. Гавриш Н. Відбиття в мовленні дошкільників особливостей світорозуміння. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ukrdeti.com/2010/2_a4_2010.html
3. Гавриш Н. Розвиток мовленнєво-творчої діяльності в дошкільному дитинстві : [монографія] / Н. Гавриш. – Донецьк : Лебідь, 2001. – 238 с.
4. Горєлова А. Формуємо зв’язне мовлення / А. Горєлова // Дошкільне виховання. – 2004. – No 4. – С.15–17.
5. Інформація відділу інклюзивного навчання та інтернатних закладів про запровадження інклюзивного навчання – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/index.php/ua/diyalnist/osvita/doshkilna-ta-zagalna-serednya/osvita-osib-z-osoblivimi-potrebami
6. Когут М. В. Принципи розвитку мовлення та навчання дітей дошкільного віку рідної мови / М. В. Когут // Мовленнєва веселка. – 2006. – No 1–2. – С.1–5.
7. Майбутній вчитель-вихователь: пріоритети гуманістичної парадигми. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// izmix.org.ua/stat.php?id=11
8. Особливості пізнавальної діяльності дітей із затримкою психічного розвитку. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ua-referat.com
9. Пахомова Н. Мовленнєва готовність дітей дошкільного віку з тяжкими вадами мовлення / Н. Пахомова // Дефектологія. – 2005. – No 3. – С. 48–50.
10. Перші кроки до інклюзивного навчання. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: Ошибка! Недопустимый объект гиперссылки. the-news/101-2011-05-15-18-55-26.
11. Пироженко Т. А. Мовленнєве зростання дошкільника / Т. А. Пироженко // Науково-методичний посібник. – К. : Грайлик, 1999. – 40 с.
12. Пироженко Т. А. Мовленнєвий розвиток дитини дошкільного віку / Т. А. Пироженко // Актуальні проблеми сучасної української психології: Наукові записки Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. академіка С. Д. Максименка. – К. : Нора-Друк, 2003. – Вип.23. – С.281–293.
13. Шкльода В. М. Розвиваємо мовлення дошкільників / В. М. Шкльода // Мовленнєва веселка. – 2003. – No 17–18. – С.1–12.

Published

14-02-2013

How to Cite

Ашиток, Н. І. (2013). Forming speech at the preschooler with special needs through the prism of humanistic paradigm of education. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 37, 250–255. https://doi.org/10.31812/educdim.v37i0.3320

Issue

Section

Current issues of education