The experience of countries in Western Europe and South America for the implementation of gender education in the learning process
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v36i0.3395Keywords:
gender theory, practice of gender education, theoretical and pedagogical analysisAbstract
Doronina T. The experience of countries in Western Europe and South America for the implementation of gender education in the learning process.
The article is devoted to the results of research the practice of gender theory in the education system in Western Europe and North America, outlined possibilities of progressivw experience in solving problems in the comprehensive schools of Ukraine.
Downloads
Metrics
References
Андерсен М. Л. Изменение учебной программы высшего образования / М. Л. Андерсен; [пер. с англ. Е. Н. Лучининой]; ред. В. И. Успенской. – Тверь : Феминист Пресс, 2003. – 34 с.
Вашетина О. В. Гендерный подход в образовательных системах Великобритании и США : автореф. дисс. на соискание учен. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» / О. В. Вашетина. – Казань, 2011. – 21 с.
Година Е. З. Гендерные исследования в системе образования США: история и современность [Электронный ресурс] / Е. З. Година // Материалы Круглого стола [«Женский вопрос накануне XXI века»]. (Москва 27-28 апр. 1998 г.) / М. : Изд-во МГУ, 1998. – Режим доступа: web.erchive.Org/web/20000824171746; http://www.owl.ru/win/research/gendusa.html
Исмаилов Е. Гимназическое образование в Швеции: гендерній аспект / Е. Исламов. – 2004. - № 1. – С. 165-167.
Махиня Н. В. Особенности гендерного воспитания в Германии [Электронный ресурс] / Н. В. Махиня // Педагогическая наука: история, теория, практика, тенденции развития. – 2009. – № 4. – Режим доступа: http://intellectinvest.org.ua/rus/pedagog_editions_emagazine_pedagogical_science_arhiv_pn_n2_2009_st_4
Плахотнік О. Гендерний вимір сучасної : здобутки американських феміністсько-педагогічних студій / О. Плахотнік // Матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. [«Американська філософія освіти очима українських дослідників»], (Полтава, 22 груд. 2005 р.) – Польава : ПОІППО, 2005. – С. 128-133.
Толстокорова А. Гендерні інновації як механізм гуманізації освіти та розвитку людського капіталу / А. Толстокорова // Агрора. Україна і США: взаємодія у галузі політики, економіки, науки та культури. – Випуск 6. – К. : Стилос, 2007. – С. 91-100.
Шашина Е. История женщин в США в ХХ веке (Краткий обзор) / Е. Шашина // Общественные науки и современность. – 2000. - № 4. – С. 144-150.
Ягремцева А. О. Гендерний підхід у педагогіці вищої школи Німеччини // А. О. Ягремцева // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школі. – 2010. - № 8. – С. 525-529.
Gender Mainstreaming in Practice: A Handbook. – UNDP RBEC, 2002. – 137 p.
Gotschel H. Degendering Science – A Project to extending the Conception and given at the National Taras Sciences at the University Kiev [Електронний ресурс] / H. Gotschel. – Режим доступу: http://www.helenegoetschel.de/dowlands/RubDgS_Ukrainian.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Т. С. Дороніна
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.