Features of the development of creative abilities aimed at developing the creative potential of students

Authors

  • Т. М. Костенко Kryvyi Rih State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.4609

Keywords:

creative capabilities, creative personality

Abstract

In the article examined main features of creative capabilities, as one of making elements of difficult integration personality-active description of man due to which, personality is carry out creative activity and the high level of development is arrived at.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 72 / PDF downloads: 97

References

1. Андрєєв В. І. Діалектика виховання і самовиховання творчої особи / В. І. Андрєєв. – Казань : Вид-во Казанського університету, 1988. – 238 с.
2. Дорошкевич А. М. Проблема розвитку творчих здібностей студентів технічних вузів. (Матеріали лекцій, прочитаних в Політехнічному музеї на факультеті програмованого навчання) / А. М. Дорошкевич. – М. : Вид-во «Знання», 1974. = 36 с.
3. Зелєєва В. П. Сучасні тенденції розвитку творчих здібностей студентів, що вчаться в Болгарії : дис. … канд.. пед.. наук / В. П. Зелєєва ; Каз. держ. ун-т. – Казань, 1992. – 178 с.
4. Коханович Л. І. Філософсько-методологічні проблеми творчості / Л. І. Коханович // Розвиток творчої активності студентів в навчальній науково-дослідницькій і соціально-політичній діяльності : сб. наук. тр. – М. : НІЇВШ, 1990. – С. 5-14.
5. Коханович Л. І. Розвиток творчої активності студентів в процесі навчальної, наукової, виробничої і суспільно-політичної діяльності / Л. І. Коханович, Т. П. Севостянова та ін.. – М. : НІЇВШ, 1990. – Вип. 2. – 52 с.
6. Лук А. Н. Психологія творчості / А. Н. Лу. – М. : Наука, 1978. – 127 с.
7. Лейтес Н. С. Про розумову обдарованість / Н. С. Лейтес. – М. : Вид-во Академії педагогічних наук РРФСР, 1960. – 215 с.
8. Немов Р. С. Психологія : навч. пос. для студентів вищ. пед. навчальн. закладів : у 3 кн. – Кн. 1. Загальні основи психології / Р. С. Немов. – М. : Гуманіт.-вид. центр ВЛАДОС, 1997. – 688 с.
9. Педагогіка наших днів / Ш. А. Амонашвілі, В. Ф. Шаталов, С. Н. Лисенкова, В. П. Бедерханова. – Краснодар : Кн. вид-во, 1989. – 388 с.
10. Пономарьов Я. А. Психологія творчості і педагогіка / Я. А. Пономарьов. – М. : Педагогіка, 1976. – 280 с.
11. Ратнер Ф. Л. Дидактичні концепції і сучасні тенденції розвитку творчих здібностей студентів у науковій діяльності за кордоном : дис. … д-ра пед.. наук / Ф. Л. Ратнер ; Каз. держ. ун-т. – Казань, 1997. – 324 с.
12. Рубінштейн С. Л. Основи загальної психології / С. Л. Рубінштейн. – Спб. : ЗАТ Видавництво «Пітер», 1999. – 720 с.
13. Самарин Ю. А. Виховання здібностей у дітей / Ю. А. Самарин. – Ленінград: Лен. вид., 1954. – 41 с.
14. Самарин Ю. А. Проблеми розвитку загальних і спеціальних здібностей до навчання / Ю. А. Самарин // Вчені записки БРЕШУ, Вип. 19. № 287. Психологія. Здібності і потреби. – Ленінград: Вид-во Ленінградського ун-та, 1960. – С. 20-36.
15. Теплов Б. М. Психологія музичних здібностей / Б. М. Теплов. – М. : Освіта, 1947. – 53 с.
16. Шуртакова Т. В. Формування наукового світогляду студентів як чинник інтенсифікації їх творчої діяльності / Т. В. Шуртакова // Інтенсифікація творчої діяльності студентів. – Казань : Вид-во КДу, 1990. – С. 96-105.
17. Kehler J. Didaktik eines Studienreformmodells. – Verlag : Weinheim und Basel Beltz, 1973. – 212 S.
18. Remouchamps R., Mathot R. Creativiteet chamgements socioculturels. Bruxelles, Vaouvriere, 1976. – 119 p.
19. Schenke G. Kreativitat und Studiengang / G. Schenke // Das Hochschulwesen. – 1990. – No. 5. – S. 159-160.
20. Taylor C. W. How many types of giftedness can your program tolerate? // J. of Creative Behavior. – Buffalo ; N. Y. – 1978. – Vol. 12. – No. 1. – P. 39-51.

Published

25-11-2011

How to Cite

Костенко, Т. М. (2011). Features of the development of creative abilities aimed at developing the creative potential of students. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 32, 417–426. https://doi.org/10.31812/educdim.4609

Issue

Section

Conditions and means of harmonization of intellectual and emotional aspects of p