Features, structure and content of formation of professional competence of nurses based on interdisciplinary communications

Authors

  • Ілля Миколайович Лукащук Khmelnytsky National University

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v48i0.2394

Keywords:

nurses, interdisciplinary communications, professional competence, chemical-biological sciences, competence

Abstract

Lukashchuk І. N. Features, structure and content of formation of professional competence of nurses based on interdisciplinary communications.

The article describes the features, structure and content of formation of professional competence of nurses based on interdisciplinary communications in teaching chemical and biological disciplines in medical colleges. We analyzed the approaches of researchers to the peculiarities of preparation of nurses and their experience in formation of professional competence. Professional orientation is shown as the main feature in the formation of professional competence based on interdisciplinary communications, which provides the students’ skills development for implementation of the acquired knowledge in their future careers. It is indicated that personal qualities and outlook of students also influence the formation of professional competence of future nurse. The structure of formation of fundamentals of the professional competence of nurses based on interdisciplinary communications in teaching chemical and biological sciences is shown in the article. Based on experience and analysis of studies, we have identified components of formation of readiness of professional activities of a nurse: motivational, cognitive, organizational and activity. The research allowed to solve on theoretical level an actual scientific problem of increasing the efficiency of formation of fundamentals of the professional competence of nurses during studying chemical and biological disciplines in terms of interdisciplinary communications.

The areas of further research is in determination of organizational and pedagogical conditions that ensure the effectiveness of formation of fundamentals of the professional competence of nurses based on interdisciplinary communications of chemical-biological and medical sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 121 / PDF downloads: 140

Author Biography

Ілля Миколайович Лукащук, Khmelnytsky National University

post-graduate

References

1. Авраменко Т. П. Кадрова політика у реформування сфери охорони здоров’я : аналітична доповідь / Т. П. Авраменко. – Київ : НІСД, 2012. – 35 с.
2. Браже Т. Г. Основные принципы совершенствования профессиональной квалификации учителей в ИИУ / Т. Г. Браже // Совершенствование профессиональных знаний и умений учителя в процессе повышения его квалификации: Сб. научных трудов. – Москва : АПН СССР, 1982. – С. 18–33.
3. Гуревич Р. С. Як визначити рівень професійної компетентності персоналу? [Електронний ресурс] / Р. С. Гуревич // Теорія і практика управління соціальними системами. – 2011. – No 1. – С. 31–36. – Режим доступу до журналу : http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/548/1/TPUSS_2011_1_Gurevich_Yak% 20vyznachyty%20riven.pdf
4. Давиденко О. В. Міжпредметні зв’язки та інтеграція у професійно-практичній підготовці медичних сестер / О. В. Давиденко, Н. С. Соколова // Вища освіта в медсестринстві: проблеми і перспективи : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (Житомир, 10–11 листоп. 2011 р.) / відп. ред. В. Й. Шатило. – Житомир : Полісся, 2011. – С. 86.
5. Дем’янчук М. Р. Підготовка бакалаврів сестринської справи до професійної діяльності на засадах компетентнісного підходу [Текст] : дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04 / Дем’янчук Михайло Ростиславович ; Держ. прикордон. служба України, Нац. акад. Держ. прикордон. служби України ім. Богдана Хмельницького. – Хмельницький, 2015. – 333 с.
6. Куртась С. А. Сьогодення магістратури / С. А. Куртась // Український науково-практичний журнал // Магістр медсестринства. – Житомир : Полісся. – 2010. Вип. 1 (4). – С. 24–28.
7. Лукащук І. М. Особливості підготовки майбутніх медичних сестер на основі міжпредметних зв’язків при вивченні хіміко-біологічних дисциплін / І. М. Лукащук // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: [зб. наук. праць] / [редкол.: Т. І. Сущенко (голов.ред.) та ін.]. – Запоріжжя : КПУ, 2015. – Вип. 43 (93). – С. 200–208. 8. Лукащук І. М. Теоретичні засади формування фахової компетентності майбутніх медичних сестер у медичному коледжі / І. М. Лукащук // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. – 2015. – Вип. 1. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Vnadps_2015_1_11.pdf
9. Лукащук І. М. Міжпредметні зв’язки у підготовці майбутніх медичних сестер у медичному коледжі / І. М. Лукащук // Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2014. – No 33. –С. 108–111.
10. Махновська І. Р. Професійна підготовка магістрів сестринської справи в умовах ступеневої освіти [Рукопис] : дис. на здоб. наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04 / Махновська Ірина Романівна; М-во освіти і науки України, Житомир. держ. ун-т ім. І. Франка. – Житомир, 2015. – 312 с.
11. Методика формування професійної компетентності медичних сестер у процесі їх практичної підготовки / Інна Губенко, Ірина Радзієвська, Людмила Бразалій. Сайт FAMILY DOCTOR. Режим доступу : http://family-doctor.com.ua/metodika-formuvannya-profesiynoyi-kompetentnosti-medichnih-sester
12. Педагогика: [учеб. пособ. для студентов пед. учебных заведений] / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев, А. И. Мищенко, Е. Н. Шиянов. – [3-є изд.]. – Москва, 2000. – 512 с.
13. Радзієвська І. В. Формування професійної компетентності майбутніх медичних сестер у процесі вивчення фахових дисциплін : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук / І. В. Радзієвська. – Київ : 2011. – 28 с.
14. Совместная работа на благо здоровья: доклад о состоянии здравоохранения в мире, 2006. – [Электронный ресурс]. − Режим доступа: http://www.who.int/publications/list/whr 2006_overview/ru/ index.html
15. Шарлович З. П. Формування професійно-педагогічної компетентності медичних сестер сімейної медицини в процесі фахової підготовки : дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» [Електронний ресурс] / З. П. Шарлович ; Житомирський державний університет імені Івана Франка. – Житомир, 2015. – Режим доступу : http://eprints.zu.edu.ua/18684/1/ dys_ Sharlovych.pdf

Published

11-05-2016

How to Cite

Лукащук, І. М. (2016). Features, structure and content of formation of professional competence of nurses based on interdisciplinary communications. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 48, 72–80. https://doi.org/10.31812/educdim.v48i0.2394

Issue

Section

Current issues of education