Integration of Education and Science: Historical Aspect
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v48i0.2401Keywords:
integration, science, education, educationally-scientific integrationAbstract
Vakulenko V. N. Integration of Education and Science: Historical Aspect.
Historical pre-conditions of integration of education and science are considered in the article and analysed. Theoretical pre-conditions of integration have been defined and phenomenon of integration of education and science has been understood. Визначенно The essence of integration has been determined, and integration has been examined as an integrity of processual and result constituents.
The specific of integration of national education and science that in a great deal differs from European educational and scientific tradition is examined in the history of education. The national processes of integration of education and science closely link with historical traditions, and therefore they determine direction and specificity of the development of education and science in Ukraine. The feature of national scientific tradition is in its fundamental dialectical position on the basis of the theory of cognition as a theory of reflection unlike western metaphysical position on the basis of the theory of cognition as a theory of representation.
With main essential features of education and research follows a number of other integration: dialogic, latency, multidimensionality, adaptability, manageability.
The main role of science in education is to be a stimulus, the driving force behind the operation and development of education, and the basic role of education in the science presented in the preservation and transmission of all established science in shaping the experience of traditional knowledge.
Downloads
Metrics
References
2. Белкин А. С. Основы возрастной педагогики: материалы экспериментального курса: в 2 ч. / А. С. Белкин. – Екатеринбург : РГППУ, 2002, Ч. 1. – 314 с.
3. Берулава М. Н. Интеграция содержания образования / М. Н. Берулава. – Москва : Педагогика, 1993. – 172 с.
4. Вакуленко В. М. Розвиток теорії й практики вищої педагогічної освіти України, Росії, Білорусі на основі акмеологічного підходу : монографія / В. М. Вакуленко. – Альма-матер,
2007. – 496 с.
5. Большая советская энциклопедия : в 30 т. / под ред. А. М. Прохорова. – Москва : Наука, 1972. – Т. 10. – С. 307. 6. Гегель Г. Соч.: в 7 т. / Г. Гегель. – Москва : Наука, 1959. – Т. 4. – С. 4.
7. Данилюк А. Я. Теория интеграции образования / А. Я. Данилюк. – Ростов н / Д: Изд-во Ростовского пед. ун-та, 2009. – 448 с.
8. Добров Г. М. Наука о науке / Д. М. Добров. – Киев : аукова думка, 1969. – 301 с.
9. Зверев Д. И. Взаимная связь учебных предметов / Д. И. Зверев. – Москва : Знание, 1977. – 64 с.
10. История образования и педагогической мысли за рубежом и в России: [учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений] / И. Н. Андреева, Т. С. Буторина, З. И. Васильева и др.; под ред. З. И. Васильевой. – Москва : Издат. центр «Академия», 2005. – 432 с.
11. Кедров Б. М. Классификация наук: Прогноз К. Маркса о науке будущего / В. М. Кедров. – Москва : Мысль, 1985. – 543 с.
12. Котлярова И. О. Научно-образовательный процесс в университете / И. О. Котлярова, Г. Н. Сериков // Методология и методика формирования научных понятий у учащихся школ и студентов вузов: материалы X Всерос. науч.-практ. конф., (17-19 мая 2004 г.). – Челябинск : Изд-во ЧГПУ, 2004. – С. 24–27.
13. Кузьмин В. П. Системный подход в современном научном познании / В. П. Кузьмин // Вопросы философии. – 1980. – No 1. – С. 62–63.
14. Кустов Ю. А. Преемственность профессиональной подготовки молодежи в профтехучилищах и вузах / Ю. А. Кустов. – Саратов: СГТГУ, 1990. – 164 с.
15. Монахова Г. А. Образование как рабочее поле интеграции / Г. А. Монахова // Педагогика. – 1997. – No 4. – С. 52–53.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Валентина Миколаївна Вакуленко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.