Praxeological and activity approach as a methodological basis of a competence oriented methodical training of the future Mathematics teacher

Authors

  • Ірина Анатоліївна Акуленко National Bohdan Khmelnytsky University of Cherkasy

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v46i0.2482

Keywords:

methodical training, personal experience, methodical activity, future Mathematics teacher

Abstract

Akulenko I. A. Praxeological and activity approach as a methodological basis of a competence oriented methodical training of the future Mathematics teacher.

The article is focused on the praxeology and activity approach provisions that allow to formulate the basic principles of competence oriented methodical training of the future Mathematics teacher. Some expected results of its implementation were also identified.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 110 / PDF downloads: 180

Author Biography

Ірина Анатоліївна Акуленко, National Bohdan Khmelnytsky University of Cherkasy

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

References

1. Абушенко В. П. Праксеология [Электронный ресурс] / В. П. Абушенко. – Режим доступа : http://metromir.ru/voc/phylosofy.php?litter=П&mode=word&id=923&num=5.
2. Авдєєва И. Н. Психологическая характеристика фасилитативных педагогических технологий. Часть 1: Субъектная направленность / И. Н. Авдеева // Горизонты образования. – 2012. – No 2. – С. 37–43.
3. Акуленко І. А. Теоретико-методичні засади формування методичної компетентності майбутнього вчителя математики профільної школи : автореф. дис. на здобуття наукового ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання (математика)» / Ірина Анатоліївна Акуленко. – Черкаси, 2013. – 40 с.
4. Акуленко І. А. Компетентнісно орієнтована методична підготовка майбутнього вчителя математики профільної школи (теоретичний аспект) : монографія / І. А. Акуленко. – Черкаси : Видавець Чабаненко Ю., 2013. – 460 с.
5. Верещагина Н. О. Методическая подготовка бакалавров и магистров в области географического образовании : автореф. дисс. на соискание ученой степени д-ра пед. наук : спец. 13.00.02 «Теория и методика обучения и воспитания (география)» / Наталья Олеговна Верещагина. – СПб, 2012. – 46 с. 6. Кузьмінський А. І. Наукові засади методичної
підготовки майбутнього вчителя математики : [монографія] / А. І. Кузьмінський, Н. А. Тарасенкова, І. А. Акуленко. – Черкаси : Вид. від. ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2009. – 320 с.
7. Макарченко М. Г. Модель контекстного обучения будущих учителей математики в процессе их методической подготовки : дисс. на соискание ученой степени д-ра пед. наук :
13.00.02 / Макарченко Михаил Геннадиевич; РГПУ им. А. И. Герцена. – Санкт-Петербург, 2009. – 402 с.
8. Малова И. Е. Теоретические аспекты непрерывной методической подготовки учителя [Электронный ресурс] / И. Е. Малова. – Режим доступа : http://www.jeducation.ru/5_2004/48.html.
9. Якиманская И. С. Предмет анализа – субъектный опыт / И. С. Якиманская, И. Ю. Рыжухина // Директор школы России. – 1999. – No 8. – С. 53–60.

Published

10-12-2015

How to Cite

Акуленко, І. А. (2015). Praxeological and activity approach as a methodological basis of a competence oriented methodical training of the future Mathematics teacher. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 46, 3–8. https://doi.org/10.31812/educdim.v46i0.2482

Issue

Section

Theoretical and practical problems of higher school pedagogy