Application of activity approach as one the aspects of study of geography teaching methods

Authors

  • Олександр Федорович Надтока Institute of Pedagogics of National Academy of Sciences of Ukraine
  • Тетяна Сергіївна Мартинюк Institute of Pedagogics of National Academy of Sciences of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v46i0.2528

Keywords:

geographical picture of the world, activity approach to training, semantic and procedural components of geography teaching, competence training, person centered training

Abstract

Nadtoka O. F., Martyniuk T. S. Application of activity approach as one the aspects of study of geography teaching methods.

The article deals with issues relating to the problems of methodological principles of geography teaching based on activity approach. They are based on rethinking the role of teachers
and students in geography teaching at comprehensive schools. The results of activity approach implementation in education are gain in experience of practical and research activities, the formation of personal development through its own learning path, the development of emotional and value attitude to geographical knowledge; development of key and subject competences on the basis of students’ ability to self-education, critical and time perspective thinking. All the above mentioned is caused by need of adequate reflection of the  orresponding geographical picture of the
world in student’s consciousness.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 121 / PDF downloads: 136

Author Biographies

Олександр Федорович Надтока, Institute of Pedagogics of National Academy of Sciences of Ukraine

Ph.D. (Educational Sciences), Leading Researcher

Тетяна Сергіївна Мартинюк, Institute of Pedagogics of National Academy of Sciences of Ukraine

getter

References

1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http:// www.mon.gov.ua/images/files /doshkilna-cerednya/serednya/
derzh-standart/post_derzh_stan.doc
2. Дидактика географії : монографія / В. М. Самойленко, О. М. Топузов, Л. П. Вішнікіна, О. Ф. Надтока, І. О. Діброва. – Київ : Педагогічна думка, 2014. – 586 с.
3. Карташова Л. А. Нові підходи до проектування педагогічних програмних засобів та їх застосування / Л. А. Карташова, В. В. Лапінський // Материалы Междунар. конф. «Стратегия качества в промышленности и образовании» (3–10 июня 2005 г., Варна, Болгария). – Дніпропетровськ ; Варна : Пороги, 2005. – С. 287–290.
4. Концепція географічної освіти в основній школі:проект / Інститут педагогіки НАПН України / О. М. Топузов, О. Ф. Надтока. Л. П. Вішнікіна. А. С. Доброскок та ін. – Київ : Педагогічна думка, 2014 – 30 с.
5. Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору / В. Г. Кремень. – Київ : Педагогічна думка, 2009. – 520 с.
6. Кремень В. Г. Філософія національної ідеї. Людина. Освіта. Соціум / В. Г. Кремень. – Київ : Грамота, 2010. – 576 с.
7. Мацкевич В. Дослідження діяльністю [Текст] / В. Мацкевич // Питання методології. – Лієпая, 1993. – 198 с.
8. Методика обучения географии в средней школе: учебное пособие [для студентов пед. институтов по географ. спец.] / под ред. Л. М. Панчешниковой. – Москва : Просвещение, 1983. – 320 с.
9. Надтока О. Ф. Зміна ролі вчителя географії в медіасередовищі сучасного навчального заняття / О. Ф. Надтока, Т. С. Мартинюк // Комп’ютер в школі та сім’ї. – Київ, 2015. –No 2. – С. 30–36.

Published

10-12-2015

How to Cite

Надтока, О. Ф., & Мартинюк, Т. С. (2015). Application of activity approach as one the aspects of study of geography teaching methods. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 46, 189–195. https://doi.org/10.31812/educdim.v46i0.2528

Issue

Section

Current issues of education

Most read articles by the same author(s)