Updating the content of vocational education and training: modern trends and directions

Authors

  • Олена Валентинівна Кантур State University of Education Management University of National Academy of Sciences of Ukraine; State Higher Educational Institution «Odessa Higher Professional School of Maritime Tourist Service»

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v45i0.2605

Keywords:

the modernization of the educational system, the content of vocational and training education, standardization, state standards, competencies

Abstract

Kantur О. V. Updating the content of vocational education and training: modern trends and directions.

The article describes the foundation, and explains the process of development of vocational education standards. It also analyzes the stages of new generation of educational standards
development by the example of the vocational training for tourism industry. The content of the developed state standard of vocational education is characterized based on competences for the profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 103 / PDF downloads: 124

Author Biography

Олена Валентинівна Кантур, State University of Education Management University of National Academy of Sciences of Ukraine; State Higher Educational Institution «Odessa Higher Professional School of Maritime Tourist Service»

postgraduate, lecturer

References

1. Указ Президента України No 344/2013 від 25 червня 2013 р. «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року» [Електронний ресурс]. –
Електронні дані. – Режим доступу: http:// www.president.gov.ua/documents/15828.
2. Деcятoв Т. М. Нацioнальна квалiфiкацiйна pамка – iнcтpумент мoдеpнiзацiї ocвiти i навчання / Т. Деcятoв // Пpoфеciйнo-технiчна ocвiта. – 2010. – No 1. – C. 10–13.
3. Мельник С. Іспанський досвід розробки національної системи кваліфікацій / С. Мельник // Професійно-технічна освіта: [науково-методичний журнал]. – 2010. – No 1. – С. 21–26.
4. Ничкало Н. Г. Шляхи розв’язання проблем / Н. Г. Ничкало // Профтехосвіта України: XX століття: Енциклопедичне видання / ред. Н. Г. Ничкало. – Київ : Видавництво «АртЕк», 2004. – С. 138.
5. Олейникова О. Н. Профессиональные стандарты – основной критерий повышения качества профессионального образования / О. Н. Олійникова, А. А. Муравьева // Образование в документах. – 2007. – No 21. – С. 67–74.
6. Савченко І. М. Особливості стандартизації в системі початкової професійної освіти РФ: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Савченко Ірина Миколаївна. – Київ, 2012. – 253 c.
7. Сергеєва Л. М. Прогнозування розвитку ринку праці як інструмент діалогу професійних навчальних закладів із соціальними партнерами /Л. М. Сергеєва // Педагогіка і психологія професійної освіти. – Львів, 2013. – No 6. – С. 235–242.
8. Супрун В. Профтехосвіта. Плани на майбутнє [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://proftekhosvita.org.ua/uk/news/details/5012
9. Russel J. D. Modular Instruction // A Guide to the Design, Selection, Utilization and Evaluation of Modular Materials. – Minneapolis, Minnesota : Burgess Publishing Company. – 1974. – 164 p.
10. Фоменко Н. А. Теоретико-методичні засади формування стандартів освіти у сфері туризму: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук: 13.00.04 / Н. А. Фоменко; Черкас. нац. ун-т ім. Б. Хмельницького. – Черкаси, 2012. – 40 c.

Published

25-06-2015

How to Cite

Кантур, О. В. (2015). Updating the content of vocational education and training: modern trends and directions. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 45, 144–150. https://doi.org/10.31812/educdim.v45i0.2605

Issue

Section

Current issues of education