Professional Training of Modern Specialists: a Competence Approach

Authors

  • Сергій Данилюк

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v40i0.2983

Keywords:

competence approach, professional competence, education system, educational environment, educational process, professional activity, competence model of a professional

Abstract

Danylyuk S. S. Professional Training of Modern Specialists: a Competence Approach.

The article deals with the coverage of the essence of competence approach to the formation of modern specialists’ professional competence. In this article the basic principles of competence approach are defined. Attention is also focused on the problems to be solved within the framework of competence approach in the process of studying different courses by modern specialists. The article provides causes of appearance and further development of competence approach as a basic approach to the formation of modern specialists’ professional competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 104 / PDF downloads: 96

References

1. Антипова В. М. Компетентностный подход к организации дополнительного педагогического образования в университете / В. М. Антипова, К. Ю. Колесина, Г. А. Пахомова // Педагогика. – 2006. – No8. – С. 57–62.
2. Болонский процесс: поиск общности европейских систем высшего образования (проект TUNING) / под науч. ред. В. И. Байденко. – М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2006. – 211 с.
3. Буркова Л. В. Експериментальне дослідження ефективності інноваційної технології підготовки фахівців соціономічних професій у вищій школі [Електронний ресурс] / Л. В. Буркова // Теорія та методика управління освітою. – 2010. – Вип. 5. – Режим доступу до журн.: http: //tme.umo.edu.ua/docs/5/11burhes.pdf.
4. Глоссарий терминов рынка труда, разработки стандартов, образовательных программ и учебных планов. – Турин : Европейский фонд образования, 1997. – 160 c.
5. Драч І. І. Компетентнісний підхід до професійної підготовки техніків-геофізиків з ремонту та обслуговування устаткування [Електронний ресурс] / І. І. Драч, М. О. Сперкач // Теорія та методика управління освітою. – 2010. – Вип. 5. – Режим доступу до журн.: http://tme.umo.edu.ua/docs/5/11drarme.pdf. – Назва з екрану.
6. Зимняя И. А. Компетентностный подход. Каково его место в системе современных подходов к проблемам образования? (теоретико-методологический подход) / И. А. Зимняя // Высшее образование сегодня. – 2006. – No8. – С. 21–26.
7. Компетентностный подход [Электронный ресурс] // Глоссарий: сущность компетентностного подхода [Сайт] / Алтайская академия экономики и права. – Режим доступа:
http://www.aael.altai.ru/index/fictive/sajt/sistema_/mezhdunar/dokument/glossari/at_word_doc/736/ index.htm.
8. Сирмбард С. Р. Методические рекомендации по разработке моделей выпускников и проектированию учебных планов в высших учебных заведениях Кыргызской Республики на основе компетентностного подхода / С. Р. Сирмбард, А. Ф. Джаналиев, У. Фишер-Зуйков. – Бишкек : Кыргызский нац. ун-т, 2007. – 57 с.
9. Стратегия модернизации общего образования. Материалы для разработчиков документов по модернизации общего образования / В. В. Башев [и др.]. – М. : ООО «Мир книги», 2001. – 104 с.
10. Субетто А. И. Онтология и эпистемология компетентностного подхода, классификация и квалиметрия компетенций / А. И. Субетто. – СПб.-М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2006 – 72 с.
11. Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования / А. В. Хуторской // Народное образование. – 2003. – No2. – С. 58–64.
12. Ялалов Ф. Г. Деятельностно-компетентностный подход к практико-ориентированному образованию [Электронный ресурс] / Ф. Г. Ялалов // Интернет-журнал «Эйдос». – 2007. – 15 января. – Режим доступа к журн.: http://www.eidos.ru/journal/2007/0115-2.htm. – Загл. с экрана.

Published

13-02-2014

How to Cite

Данилюк, С. (2014). Professional Training of Modern Specialists: a Competence Approach. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 40, 173–179. https://doi.org/10.31812/educdim.v40i0.2983

Issue

Section

Current issues of education