Trends of professional direction Self-Studies work Development in Academic Process in Higher Educational Establishments in the Context of Reformations in 1920–1930

Authors

  • Валентина Єфремівна Бенера Taras Shevchenko Regional Humanitarian Pedagogical Academy of Kremenets

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v38i0.3234

Keywords:

self-studies, higher educational establishment, educational process, theory, practice, tendencies, actualization of historical experience

Abstract

Benera V. Ye. Trends of professional direction Self-Studies work Development in Academic Process in Higher Educational Establishments in the Context of Reformations in 1920–1930.

The changes in the theory and practice of students’ self-studies work within the given historical period have been distinguished; the characteristic features and tendencies of students’ self-studies development have been identified within the proposed periods. The revealed positive experience of students’ self-work organization has been actualized in academic process in higher educational establishments of Ukraine (1920–1930).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 109 / PDF downloads: 123

Author Biography

Валентина Єфремівна Бенера, Taras Shevchenko Regional Humanitarian Pedagogical Academy of Kremenets

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor

References

1. Бенера В. Є. Самостійна робота студентів у вищій школі України: історичні трансформації (друга половина ХІХ – кінець ХХ ст.): [монографія] / В. Є. Бенера. – Рівне: ПП ДМ, 2011. – 640 с.
2. Вища школа Української РСР за 50 років: у 2-х частинах / [керівник авт. кол-ву, відп. ред. В. І. Пітов]. – К. : Вид-во КДУ. Ч 1. (1917–1945 pp.) – 1967 – 395 с.
3. Глузман А. В. Университетское педагогическое образование: опыт системного исследования: [монография] / А. В. Глузман. – К. : Видавничий центр «Просвіта», 1997. – 312 с.
4. Дем’яненко Н. М. Ретроспектива вищої педагогічної школи України: Обґрунтування періодизації / Н. М. Дем’яненко // Вища освіта України: теорет. та наук.-метод. часопис. – Рівне: ПП Баришев К. В. – 2010. –No3 (38) – Т. 1. – C. 69–75.
5. Діяльність Наркому освіти УРСР за 1924/25 рік. – Х. : Держ. вид-во України, 1926. – 163 с. – С. 78–79.
6. Зарецкий М. Производственные дисциплины в педагогических учебных заведениях / М. Зарецкий // Шлях освіти. – 1923. – No 7–8. – С. 72–81.
7. Історія Київського університету. 1834–1959 / [відп. ред. О. З. Жмудський]. – К. : Вид-во Київ. ун-ту, 1959. – 629 с.
8. Кодекс законов о народном просвещении УССР. – Х. : Издание НКП УССР, 1922. – 77 с.
9. Майборода В. К. Вища педагогічна освіта в Україні: історія, досвід, уроки (1917–1992) / В. К. Майборода. – К. : Либідь, 1992. – 196 с.
10. Педагогическая энциклопедия / [под ред. А. Г. Калашникова]. – М. : Работник просвещения, 1992. – 894 с.
11. Равич-Щербо Е. Переподготовка работников просвещения / Е. Равич-Щербо // Путь просвещения. – 1924. – No 30. – С. 30–31.
12. Сидорчук Н. Г. Організація самоосвітньої діяльності майбутніх учителів: теорія та технологія формування: [монографія] / Нінель Сидорчук . – Житомир : Вид-во ЖДУ, 2004.– 168 с.
13. Сухомлинська О. В. Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальних проблем / О. В. Сухомлинська. – К. : АПН, 2003. – 68 с.
14. Третье Всеукраинское совещание по просвещению (15–27 июня 1921 г.): Выдержки из материалов работы пленума и секций: Резолюции. – Харьков, 1922. – 207 с.
15. ЦДАВОВ України, ф. 166, оп. 2, спр. 563, 1921 р., 19 арк.
16. ЦДАВОВ України, ф. 166, оп. 2, спр. 281, 1921 р., 134 арк.
17. ЦДАВОВ України, ф. 166, оп. 1, спр. 416, 1919 р., 34 арк.
18. ЦДАВОВ України, ф. 166, оп. 2, спр. 254, 1922 р., 179 арк.
19. ЦДАВОВ України, ф. 166, оп. 2, спр. 1227, 1922/23 н. р., 133 арк.
20. Чанбарисов Ш. Х. Формирование советской университетской системы / Ш. Х. Чанбарисов. – М. : Высшая школа. – 1988. – 255 с.

Published

16-05-2013

How to Cite

Бенера, В. Є. (2013). Trends of professional direction Self-Studies work Development in Academic Process in Higher Educational Establishments in the Context of Reformations in 1920–1930. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 38, 301–307. https://doi.org/10.31812/educdim.v38i0.3234

Issue

Section

Obsolete3