Interaction of preschool academic institution with a family raising a child with special needs

Authors

  • І. Л. Паласевич Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v37i0.3342

Keywords:

children with special needs, family upbringing, pedagogical children support, personal development, creative self-actualization, pedagogue

Abstract

Palasevich L. I. Interaction of preschool academic institution with a family raising a child with special needs.

The article illuminates the main aspects of the upbringing children which have special needs in family conditions; focuses on the fact that the ability to follow the way in overcoming difficulties depends upon the parental ability to accept features in children’s development, to organize their own behavior in accordance to the children’s abilities and abilities to accept its needs; emphasizes the importance of a coordinated work of qualified specialists to support these families.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 103 / PDF downloads: 95

Author Biography

І. Л. Паласевич, Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University

Ph.D. (Educational Sciences), Assintаnt Professor

References

1. Алєксєєнко Т. Готовність батьків до виховання дитини / Т. Алєксєєнко // Педагогіка і психологія. – 2002. – No 4. – С. 37–46.
2. Вавіна Л. Створення інноваційного навчально-виховного середовища як головна умова комплексної реабілітації дітей з розладами зору / Л. Вавіна // Дефектологія. – 2001. – No 4. – С. 11–13.
3. Дегтяренко Т. Корекційно-реабілітаційна робота в спеціальних дошкільних закладах для дітей з особливими потребами / Т. Дегтяренко, Л. Вавіна. – Суми : ВТД «Університетська книга», 2008. – 302 с.
4. Кравченко Т. «Життєві сценарії» сім’ї та їхній вплив на соціальний розвиток особистості / Т. Кравченко // Педагогіка і психологія. – 2002. – No 1 – 2. – С. 61–67.
5. Макаренко І. Соціально-психологічний супровід сім’ї, яка має дитину з особливими потребами / І. Макаренко // Дитина – педагог: сучасний погляд. Психолого-педагогічні та соціальні аспекти сучасної дошкільної та початкової освіти : колективна монографія / авт. кол. : О. Алматьєва, Г. Бєлєнька, Н. Гавриш, В. Докучаєва, В. Желанова, Н. Курило, С. Курінна та ін.; за заг. ред. В. Докучаєвої; Держ. закл. «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». – Луганськ : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2010. – С. 467–491.
6. Мальцева О. Педагогічна культура сім’ї як соціально-педагогічна проблема / О. Мальцева // Соціальна педагогіка : теорія та практика. – 2007. – No 2. – С. 54–58.
7. Пантюк Т. Основи корекційної педагогіки / Т. Пантюк, О. Невмержицька, М. Пантюк. – Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2007. – 278 с.
8. Садова І. Основи дефектології / І. Садова. – Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2011. – 230 с

Published

14-02-2013

How to Cite

Паласевич, І. Л. (2013). Interaction of preschool academic institution with a family raising a child with special needs. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 37, 347–352. https://doi.org/10.31812/educdim.v37i0.3342

Issue

Section

Current issues of education