Проблема демаркації: Розв’язання Карла Поппера у сучасній ретроспективі

Автор(и)

  • Дмитро Сепетий Zaporizhzhia State Medical University , Запорізький державний медичний університет

DOI:

https://doi.org/10.55056/apm.7730

Ключові слова:

демаркація, фальсифікація, наука, емпіричний, метафізика, псевдонаука

Анотація

У статті проаналізовано постпопперівські дебати щодо проблеми демаркації. Обґрунтовано думку, що пропозиція Карла Поппера відмежовувати емпіричну науку від решти («метафізики») на основі фальсифікабельності як критерію емпіричного  характеру теорій залишається доречним способом бачення найбільш цінного аспекту характеру наукової діяльності. З’ясовано, що для того, щоб критерій фальсифікабельності був адекватним поставленій меті, його слід розглядати, як це робив Поппер, як двоаспектний, що включає логічний зміст теорій та критичне ставлення дослідників. Хоча фальсифікабельність у цьому сенсі не є достатньою для чіткого розмежування науки і ненауки, її можна розглядати як найважливішу необхідну умову, яка може бути доповнена деякими іншими вимогами для того, щоб емпірична гіпотеза могла вважатися частиною належною до науки. Зокрема, показано, що пропозиція Лі Макінтайра розглядати емпіричну науку як таку, що визначається описаною ним «науковою настановою», цілком вписується в цю фальсифікаційну перспективу. Піддано критиці дефляційні підходи до проблеми демаркації Вільяма Бартлі та Гаррі Лаудана, як такі, що не відповідають практичній значущості розрізнення того, що є і що не є емпіричною наукою, а також необхідності теоретичного обґрунтування цієї розрізнювальної практики, хоча б і недосконалого. Обговорено пропозиції Джозефа Аґассі, Імре Лакатоша та Томаса Куна, спрямовані на вдосконалення демаркаційної пропозиції Поппера, а також запропоновано і пояснено власну пропозиція автора. Також зазначено, що зауваження Поппера про те, що відмінною рисою наукових теорій є відкритість до критики та модифікації в її світлі, може слугувати основою для ширшої концепції науки, без кваліфікації «емпірична».

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Посилання

Agassi J. Popper and His Popular Critics. Springer, 2014.

Agassi J. Science in Flux. Dordrecht, Boston: D. Reidel Publishing Company, 1975.

Agassi J. The Nature of Scientific Problems and Their Roots in Metaphysics. The Critical Approach to Science and Philosophy. London: The Free Pree of Glencoe, 1964.

Bunge M. Medical Philosophy. London, New York: World Scientific, 2013.

Bunge M. What Is Pseudoscience? The Skeptical Inquirer. 1984. Vol. 9. P. 36-46.

Bunge M. (1991). What Is Science? Does It Matter to Distinguish It From Pseudoscience? New Ideas in Psychology. 1991. Vol. 9(2). P. 245-283.

Bartley W. Theories of Demarcation Between Science and Metaphysics. Problems in the Philosophy of Science. Amsterdam: North-Holland Publishing Company, 1968. P. 40-64.

Bartley W. The Retreat to Commitment. 2-nd ed. La Salle, Illinois: Open Court, 1984.

Feyerabend P. Consolations for the Specialist. Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge, London: Cambridge University Press, 1970. P. 197-230.

Cioffi F. Psychoanalysis, Pseudo-Science and Testability. Popper and the Human Sciences. Dordrecht, Boston, Lancaster: Martinus Nijhoff Publishers, 1985. P. 13-44.

Grünbaum A. Is Freudian Psychoanalytic Theory Pseudo-Scientific by Karl Popper’s Criterion of Demarcation? American Philosophical Quarterly. 1979. Vol. 16(2). P. 131-141.

Kuhn T. Logic of Discovery or Psychology of Research? Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge, London: Cambridge University Press, 1970. P. 1-23.

Kuhn T. Reflections on my Critics. Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge, London: Cambridge University Press, 1970. P. 231-278.

Kuhn T. The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press, 1962.

Lakatos I. Falsification and the Methodology of Scientific Research Programmes. Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge, London: Cambridge University Press, 1970. P. 91-196.

Lakatos I. Science and pseudoscience. The Methodology of Scientific Research Programmes. Cambridge University Press, 1978. P. 1-7.

Laudan L. The Demise of the Demarcation Problem. Physics, Philosophy and Psychoanalysis. Dordrecht: D. Reidel, 1983. P. 111-127.

Mahner M. Science and Pseudoscience. How to Demarcate after the (Alleged) Demise of the Demarcation Problem. Philosophy of Pseudoscience. Chicago, London: The University of Chicago Press, 2013. P. 29-44.

McIntyre L. The Scientific Attitude: Defending Science from Denial, Fraud, and Pseudoscience. Cambridge, London: The MIT Press, 2019.

Miller D. Being an Absolute Skeptic. Science. 1999. Vol. 284. P. 1625-1626.

Miller D. Critical Rationalism: A Restatement and Defence. Chicago and La Salle, Illinois: Open Court, 1994.

Pigliucci M., Boudry M. (eds.) Philosophy of Pseudoscience. Chicago, London: The University of Chicago Press, 2013.

Popper K. Conjectures and Refutations. London: Routledge and Kegan Paul, 1962.

Popper K. Normal Science and Its Dangers. Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge, London: Cambridge University Press, 1970. P. 51-58.

Popper K. Objective Knowledge. An Evolutionary Approach. Oxford University Press, 1972.

Popper K. Realism and the Aim of Science. London, New York: Routledge, 1983.

Popper K. Remarks on the Problems of Demarcation and Rationality. Problems in the Philosophy of Science. North Holland Publishing Company, 1968. P. 88-102.

Popper K. The Logic of Scientific Discovery. New York: Harper & Row, 2005.

Popper K. The Open Society and Its Enemies. Vol. 2. London: George Routledge & Sons, 1945.

Popper K. The Poverty of Historicism. London: Routledge & Kegan Paul, 1957.

Watkins J. Against «Normal Science». Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge, London: Cambridge University Press, 1970.

Завантаження

Опубліковано

26.12.2024

Номер

Розділ

IСТОРIЯ ФIЛОСОФIЇ ТА СУЧАСНІСТЬ

Як цитувати

Проблема демаркації: Розв’язання Карла Поппера у сучасній ретроспективі. (2024). Актуальні проблеми духовності, 25(1), 48-73. https://doi.org/10.55056/apm.7730

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають