Наратив як адаптація: еволюційна епістемологія Карла Поппера і наративна теорія історичного знання
DOI:
https://doi.org/10.55056/apm.7765Ключові слова:
еволюційна епістемологія, теорія, наратив, історичне знання, почастине лагодження.Анотація
У статті наголошується, що критичний раціоналізм Карла Поппера становить собою продуктивний синтез ідей раціоналістичного та емпіричного підходів у теорії пізнання, в результаті чого може розглядатися як плідна альтернатива і концептуальне підгрунття для концепції еволюційної епістемології. Авторка стверджує, що основні положення попперівскої еволюційної епістемології варто більш активно застосовувати у філософії й методології гуманітарних наук, зокрема у філософії історії як теоретичному осмисленні процесу пізнання історії і розвитку історії як системи знань про минуле. Наприклад, метод спроб і помилок як спосіб продукування наукового знання, а також ідея опосередкування знання писемною мовою - обʼєктивування знання в мові (ширше - текстах), мають пряме відношення до проблематики наративної теорії історичного знання у сучасній філософії історії.
Підкреслюється, що попперівська теорії пізнання спрямована на розвʼязання проблем, передусім, в природничих і точних науках. Тим не менш, у запропонованому перекладі попперівської лекції Еволюційна епістемологія він торкається одного з найважливіших методологічних питань сучасної теорії історії - питання можливостей пізнання та системного вивчення минулого як обʼєкта, якого вже не існує в наявності, і інформацію про який ми отримуємо в опосередковоному через мову вигляді - обʼєктивовану в історичних текстах (джерелах та наративах). Саме з розповідання історій і опису стану справ (як складового компоненту розповідання історій), на думку Поппера, поступово розвинулася людська здатність створювати пояснювальну розповідь [explanatory story], міф та пояснювальну теорію.
Авторка звертає увагу, що Поппер не розвиває далі свою тезу про пояснювальну розповідь. Однак в межах аналітичної філософії історії для пояснювальних описових розповідей було винайдено спеціальний термін - наратив, а також запроваджено цілу галузь досліджень - наративну теорію історичного знання. Відповідно до класичного визначення Артура Данто, історичний наратив у певній мірі вже являє собою форму пояснення, оскільки наратив і описує, і пояснює історичні події одночасно. Таке визначення історичного наратива дозволяє розглядати його як свого роду функціональний аналог теорії в науці, що структурує та пояснює історичний матеріал, а також потребує концептуальної перевірки і фактологічного підтвердження. Отже, історичні наративи також можна розглядати як адаптації або пробні теорії у поперівському розумінні, які ніколи не можуть бути остаточними, конкурують між собою і завжди відкриті до критичного перегляду. Тому наявність декількох конкуруючих наративів стосовно висвітлення певної історичної теми, явища чи ситуації потрібно розглядати як нормальний режим функціонування історичної науки.
Завантажити
Посилання
References
Abdula A.I. Pryntsyp kerivnytstva ta etyka “vidkrytoho suspilstva”. Aktualni problemy dukhovnosti. 2019. Vyp. 20. S. 86-96.
Abdula A., Abdula I. Tsinnisni zasady y osvitni oriientyry “vidkrytoho suspilstva”. Aktualni problemy dukhovnosti. 2021. Vyp. 22. S. 272-293.
Desiatnyk V.O. Metodolohichnyi esentsializm ta yurydychne myslennia. Chasopys Kyivskoho universytetu prava. 2014. № 1. S. 24-28.
Panafidina O. Metafizyka kultury Karla Poppera: svit 3 ta yoho znachennia dlia liudyny. Aktualni problemy dukhovnosti. 2024. Vyp. 25. S. 144-172.
Popper K. Lohika naukovoho vidkryttia. Ohliad deiakykh fundamentalnykh problem. Aktualni problemy dukhovnosti. 2021. Vyp. 22. S. 170-191.
Rybalko L.M. Ekoloho-evoliutsiinyi pidkhid do navchannia pryrodnychykh dystsyplin: rozkryttia sutnosti ta pryrody vykhidnykh poniat. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkoli. 2013. Vyp. 30 (83). S. 313-319.
Rybalko L.M. Znachennia ekoloho-evoliutsiinoho pidkhodu u vyvchenni biolohii v shkoli. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 16: Tvorcha osobystist uchytelia: problemy teorii i praktyky. 2012. Vyp. 15. S. 221-224.
Sepetyi D.P. Krytychnyi ratsionalizm Karla Poppera: piznannia shliakhom prob i pomylok, prypushchen i sprostuvan. Humanitarnyi visnyk ZDIA. 2010. Vyp. 4. S. 71-84.
Campbell D.T. From Evolutionary Epistemology Via Selection Theory to a Sociology of Scientific Validity. Evolution and Cognition. 1997. Vol. 3. № 1. P. 5-38.
Churchland P.M. Karl Popper’s Philosophy of Science. Canadian Journal of Philosophy. 1975. Vol. 5. № 1. P. 145-156.
Collingwood R.G. The Idea of History. Oxford: The Clarendon Press, 1946.
Danto A.C. Narration and Knowledge. New-York : Columbia University Press, 2007.
Goldstein L. Historical Knowing. Austin & London: University of Texas Press, 1976.
Hacohen M.H. Karl Popper, the Vienna Circle, and Red Vienna. Journal of the History of Ideas. 1998. Vol. 59. № 4. P. 711-734.
McDonald C. Information Systems Foundations - Karl Popper’s Third World. Australasian Journal of Information Systems. 2002. Vol. 10. № 1. P. 59-69.
Naraniecki A. Neo-Positivist or Neo-Kantian? Karl Popper and the Vienna Circle. Philosophy. 2010. Vol. 85. № 334. P. 511-530.
Popper K.R. Evolutionary Epistemology. In Evolutionary Theory: Paths into the Future, edited by J.W. Pollard. Chichester and New York and Brisbane and Toronto and Singapore: John Wiley and Sons, 1984. P. 239-255.
Popper K.R. The Open Society and its Enemies. New One-Volume Edition. Princeton and Oxford: Princeton University Press, 2013.
Popper K.R. The Poverty of Historicism. London: Routledge and Kegan Paul, 1986.
White H. (1966). The Burden of History. History and Theory.1966. Vol. 5. № 2. Р. 111-134.
Shearmur J. The Political Thought of Karl Popper. London and New York: Routledge, 2002.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олена Мішалова

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.