Академічна доброчесність як філософсько-антропологічна проблема
DOI:
https://doi.org/10.31812/apm27.1sw27m13Ключові слова:
академічна доброчесність, спосіб мислення, епістемічний дієвець, інтелектуальний характер, епістемічні чесноти, моральна цілісність, Імануель КантАнотація
Статтю присвячено аналізу проблеми академічної доброчесності з філософсько-антропологічної перспективи. Застосування логіки цілісності та антиесенційного підходу дало змогу представити доброчесність як системну належну властивість, набуття якої потребує значних вольових зусиль. У статті встановлено концептуальну спорідненість поняття доброчесності з кантівським розумінням характеру як способу мислення (Denkungsart), що визначає спосіб дії. На цій підставі запропоновано прояснити та розширити зміст поняття доброчесності шляхом залучення кантівської концепції способу мислення та його вдосконалення, а також понять інтелектуального характеру й епістемічних чеснот. Інтелектуальний характер інтерпретується з опорою на диспозиційний підхід до розуміння інтелекту Р. Рітчхарта та традицію епістемології чеснот. У статті запропоновано класифікацію епістемічних чеснот на три групи, що корелюють із кантівськими максимами самостійного, розширеного та послідовного способів мислення. Окрему увагу приділено моральній цілісності та з’ясуванню її місця у структурі характеру у зв’язку з кантівською концепцією «революції в умонастрої» (Gesinnung). У підсумку академічну доброчесність репрезентовано у двох модусах: як укорінену в характері внутрішню інтелектуально-моральну цілісність епістемічного дієвця та як її інституційне втілення в академічних практиках спільнот дослідників у науковій, освітній та організаційній сферах. Акцент на діях, що здійснюються з академічною доброчесністю, зміщує фокус із декларованих норм на сформовані диспозиції мислення і поведінки, які виявляються у процесах створення, поширення та організації знання. Такий підхід пропонує нову перспективу осмислення умов можливості академічної доброчесності, за яких доброчесні дії постають як внутрішньо мотивовані.
Завантажити
Посилання
1.Бойченко М. Гідність, цілісність і успішність: академічні та громадянські чесноти. Філософська думка. 2014. № 5. С. 110-122.
2.Бойченко М.І. Інституційні засади академічної доброчесності: філософська та правова концептуалізація. Філософія освіти. 2019. № 1(24). https://doi.org/10.31874/2309-1606-2019-24-1-97-114 DOI: https://doi.org/10.31874/2309-1606-2019-24-1-97-114
3.Козаченко Н. Штучний інтелект і академічна доброчесність в контексті епістемології чеснот. Актуальні проблеми духовності. 2024. Вип. 25(1). С. 315-342. https://doi.org/10.55056/apm.7740 DOI: https://doi.org/10.55056/apm.7740
4.Панафідіна О. Концепція зрілого розуму у філософії І. Канта. Актуальні проблеми духовності. 2021. Вип. 22. С. 43-69. https://doi.org/10.31812/apd.v0i22.4524 DOI: https://doi.org/10.31812/apd.v0i22.4524
5.Панафідіна О. Проблема людини у філософії К. Поппера: між еволюцією і самотрансценденцією. Актуальні проблеми духовності. 2025. Вип. 26. С. 112-138. https://doi.org/10.55056/apm.7750 DOI: https://doi.org/10.55056/apm.7750
6.Панафідіна О. Просвітництво як зміна способу мислення: природно-правове обґрунтування у філософії І. Канта. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Філософія. 2025. 1(12). C. 32-37. https://doi.org/10.17721/2523-4064.2025/12-6/23 DOI: https://doi.org/10.17721/2523-4064.2025/12-6/23
7.Поппер К. Міф інтелектуальної рамки. Актуальнi проблеми духовностi. 2025. Вип. 26. С. 176–207. https://doi.org/10.55056/apm.7752 DOI: https://doi.org/10.55056/apm.7752
8.Сідорова С. Про епістемологію чеснот в англомовній філософії. Філософська думка. 2022. № 3. С. 170-184. https://doi.org/10.15407/fd2022.03.170 DOI: https://doi.org/10.15407/fd2022.03.170
9.Хамітов Н. Академічна доброчесність як виклик, вимога і воля: контексти філософської антропології, етики й філософії освіти. Філософія освіти. 2023. 29(2). С. 27-47. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2023-29-2-2 DOI: https://doi.org/10.31874/2309-1606-2023-29-2-2
10.Хмарський В. Аcademic integrity в США: кілька спостережень 2015 року. Академічна чесність як основа сталого розвитку університету / Міжнарод. благод. Фонд “Міжнарод. фонд. дослідж. освіт. політики”; за заг. ред. Т.В. Фінікова, А.Є. Артюхова. Київ: Таксон, 2016. С. 53-92.
11.Axtell G. Recent Work in Virtue Epistemology. American Philosophical Quarterly. 1997. 34(1). Р. 1–26.
12.Baehr J. Character, reliability and virtue epistemology. Philosophical Quarterly. 2006. 56 (223):193-212. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9213.2006.00437.x
13.Bell D. Russell’s correspondence with Frege. Russell: The Journal of Bertrand Russell Archives. Johns Hopkins University Press. Volume 3, Number 2, Winter 1983-84. Р. 159-170. DOI: https://doi.org/10.15173/russell.v3i2.1606
14.Bertram Gallant T. Academic integrity in the twenty-first century: A teaching and learning imperative. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2008.
15.Brożek A. Etos akademicki Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Przegląd Filozoficzny –Nowa Seria. R. 32: 2023, Nr 3 (127). S. 25-48. DOI: 10.24425/pfns.2023.148256 DOI: https://doi.org/10.24425/pfns.2023.148256
16.Cox D., La Caze M., Levine M. Integrity. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2025 Edition), Edward N. Zalta & Uri Nodelman (eds.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/fall2025/entries/integrity/>).
17.Fleisher W. Virtuous distinctions: New distinctions for reliabilism and responsibilism. Synthese. 2017. 194(8). Р. 2973–3003. doi:10.1007/s11229-016-1084-2 DOI: https://doi.org/10.1007/s11229-016-1084-2
18.Gottlob Frege. Philosophical and Mathematical Correspondence. Abridged from the German edition by B. McGuinness. Translated by H. Kaal. Oxford: Basil Blackwell; Chicago: University of Chicago Press, 1980.
19.Gressis R.A. The Relationship Between the Gesinnung and the Denkungsart. In: A. Ferrarin, S. Bacin, Kant und die Philosophie in weltbürgerlicher Absicht, Akten des XI. Kant-Kongresses 2010. Band 4. Berlin, Boston: De Gruyter, 2013. pp. 403-412. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110246490.3291
20.Horacek D. Academic Integrity and Intellectual Autonomy. Pedagogy, not Policing. Positive Approaches to Academic Integrity at the University. Ed. by T. Twomey, H. White and K. Sagendorf. Syracuse, New York: The Graduate School Press, Syracuse University, 2009. Р. 7-17.
21.Integrity in Scientific Research: Creating an Environment That Promotes Responsible Conduct (National Research Council etc.). Washington (DC): National Academies Press (US), 2002.
22.Kant I. Gesammelte Schriften. (Bd. 1–29). (Akademie-Ausgabe). Berlin: Reimer & de Gruyter, 1900–.
23.Kawall J. Other-regarding epistemic virtues. Ratio. 2002. 15(3). Р. 257–275. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9329.00190
24.Killinger B. Integrity. Doing the Right Thing for the Right Reason. Montreal; Kingston; London; Ithaca: McGill-Queen's University Press, 2010.
25.King N.L. The Excellent Mind: Intellectual Virtues for Everyday Life. New York: Oxford University Press, 2021. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190096250.001.0001
26.Lipman M. The reflective model of educational practice. Lipman M. Thinking in Education. Cambridge, 1991. P. 7-25.
27.Mejía A., Garcés-Flórez M. What do we mean by academic integrity? International Journal for Educational Integrity. 2025. № 21 (1). https://doi.org/10.1007/s40979-024-00176-1 DOI: https://doi.org/10.1007/s40979-024-00176-1
28.Morton A. Bounded Thinking. Intellectual virtues for limited agents. Oxford: Oxford University Press, 2012. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199658534.001.0001
29.Nehring R. Kritik des Common Sense. Gesunder Menschenverstand, reflektierende Urteilskraft und Gemeinsinn – der Sensus communis bei Kant. Berlin: Duncker & Humblot, 2010. DOI: https://doi.org/10.3790/978-3-428-53161-5
30.Nillsen R. The Concept of Integrity in Teaching and Learning. Journal of University Teaching & Learning Practice. 2005. Vol. 2. Issue 3. Article 9. Р. 85-93. DOI: https://doi.org/10.53761/1.2.3.9
31.Pedagogy, not Policing. Positive Approaches to Academic Integrity at the University. Ed. by T. Twomey, H. White and K. Sagendorf. Syracuse, New York: The Graduate School Press, Syracuse University, 2009.
32.Popper K.R. Epistemology Without a Knowing Subject. Popper K.R. Objective Knowledge: An Evolutionary Approach. Oxford: Clarendon, 1972. Р. 106-152.
33.Popper K.R. The Moral Responsibility of the Scientist. Popper K.R. The Myth of the Framework: In Defence of Science and Rationality. Ed. by M.A. Notturno. London, New York: Routledge, 1994. Р. 121-129.
34.Popper K.R. The Bucket and the Searchlight: Two Theories of Knowledge. Popper K.R. Objective Knowledge: An Evolutionary Approach. Oxford: Clarendon, 1972. Р. 341-361.
35.Rawat S., Meena S. Publish or perish: Where are we heading? Journal of Research in Medical Sciences. 2014. Feb.19(2). Р. 87–89.
36.Ritchhart R. Intellectual Character. What It Is, Why It Matters, and How to Get It. San Francisco: Jossey-Bass, 2002.
37.Roberts R.C., Wood W.J. Intellectual Virtues: An Essay in Regulative Epistemology. New York: Oxford University Press, 2007. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199283675.001.0001
38.Scherkoske G. Integrity and the Virtues of Reason. Leading a Convincing Life. New York: Cambridge University Press, 2013. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511732270
39.Schuyt K. Scientific Integrity : the rules of academic research. Leiden: Leiden University Press, 2019. DOI: https://doi.org/10.24415/9789087282301
40.Sharp A.M. The Community of Inquiry: Education for Democracy. Thinking: The Journal of Philosophy for Children. 1991. Vol. 9(2). P. 31-37. DOI: https://doi.org/10.5840/thinking19919236
41.Szczerbowski T. Punktoza jako słowo ostatnich lat. Poradnik Językowy. 2017. 7. S.80–87.
42.Tauginienė L., Gaižauskaitė I., Glendinning I., Kravjar J., Ojstersek M., Robeiro L., Odineca T., Marino F., Cosentino M., Sivasubramaniam S., Foltynek T. Glossary for academic integrity. ENAI report (revised version), October 2018. URL: https://www.academicintegrity.eu/wp/wp-content/uploads/2023/02/EN-Glossary_revised_final_24.02.23.pdf
43.The Fundamental Values of Academic Integrity. International Center for Academic Integrity T. Fishman, Editor. 2018. URL: https://www.academicintegrity.org/aws/ICAI/asset_manager/get_file/911282?ver=1
44.Willison J., O’Regan K. Commonly known, commonly not known, totally unknown: a framework for students becoming researchers, Higher Education Research & Development. 2007. 26:4. 393-409. https://doi.org/10.1080/07294360701658609 DOI: https://doi.org/10.1080/07294360701658609
45.Zaqzebski L.T. Virtues of the Mind. An Inquiry into the Nature of Virtue and the Ethical Foundations of Knowledge. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139174763
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Оксана Панафідіна

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.