“Vertep” Arcadia Liubchenko: musical context

Authors

  • Світлана Степанівна Журба Kryvyi Rih State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.31812/filstd.v15i0.174

Keywords:

musicality, polyphonic text, context, major, minor, song, chord

Abstract

The article examines the musical context “Vertep” A. Liubchenko, theme of which is symphonic, polyphony, major, and minor synthesis mood. Akind of avant-garde artbecame anart laboratory that has accumulated in a figurative and associative thinking and logical model, synthesized painting, sculpture, architecture, literature, music and cinema. «Vertep» Arcadia Liubchenko as one of the works of avant-garde literature demonstrated polyphony, the synthesis of the arts. These are the kinds of genre sectionsnovella expressed titles: lyrical solo, romance, mystery, the session of the Indian tour, dance, puppet show, athletics. The musical structure is polyphonic sections of the work nature and read in the context of Ukrainian songs, the music world composers. Melody works by famous musicians – Vivaldi, Chopin, Mozart, Schubert and songs (rhythm and repeat phrases) organically intertwined into the fabric of the text “Vertep” shows world picture and the mood sections Novella. Music arabeskovist in works of A. Liubchenko expressed by decorated melodic pattern. Motive movement, life, winter, spring, fall, even numbers transmitted through music. The writer uses a variety of musical colors to transfer the world, the inner world of man and the glorification of industrialization, its new economic achievements. Each of the stories has its own mood, the musical tone associated with the musical fugue through orchestration enigma of the art world. The musical orchestration and synthesizes frames mood work defines the structure and musicality focuses on the “inner sound'” words.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 241 / PDF downloads: 315

Author Biography

Світлана Степанівна Журба, Kryvyi Rih State Pedagogical University

кандидат філологічних наук, доцент кафедри української та світової літератур

References

Гаморак Ю. Аркадій Любченко / Ю. Гаморак; упоряд., авт. передмови Ю. Гаморак // Любченко А. Вертеп. –Краків : Українське вид-во, 1943. –С. 3–10.

Кудря Н. Б. Новела А. Любченка «Via dolorosa» : семантика назви та музичний контекст / Н. Б. Кудря // Вiсник Харкiвського нацiонального ун-ту iм. В. Н. Каразiна :Серія : Філологія.–2006. –No 745. –Вип. 49. –С. 97–100.

Кудря Н. Б. Поетика прози А. Любченка: структурно-семантичний аспект : автореф. дис... канд. філол. наук / Н. Б. Кудря. –Харків, 2008. –19 с.

Любченко А. Вертеп / А. Любченко; упоряд., авт. передмови Ю. Гаморак. –Краків : Українське вид-во, 1943. –165 с.

Перлини української народної пісні / упоряд. М. Гордійчук. –К. : Музична Україна, 1991. –383с.

Пізнюк Л. «Вертеп» Аркадія Любченка як множинна структура / Л. Пізнюк // Наукові записки НаУКМА. Філологія.–1999.–Том. 17.–C. 58–60.

Пізнюк Л. В. Еволюція художнього мислення Аркадія Любченка: від «романтики вітаїзму» до соцреалізму: автореф. дис... канд. філол. наук / Л. В. Пізнюк. –К., 2002. –17 c.

Словник-довідник музичних термінів [Електронний ресурс] / Ю. Є. Юцевич. –Режим доступу: http://sigils.ru/symbols

Шерех Ю. Колір нестримних палахтінь («Вертеп» Аркадія Любченка) / Ю. Шерех // Шерех Ю. Пороги і запоріжжя. Література. Мистецтво. Ідеології : у 3 т.–Харків: Фоліо, 1998.–Т. 1. –С. 443–477.

Published

2016-12-20

How to Cite

Журба, С. С. (2016). “Vertep” Arcadia Liubchenko: musical context. Philological Studies: The Scientific Publication of Kryvyi Rih State Pedagogical University, 15, 151–163. https://doi.org/10.31812/filstd.v15i0.174

Issue

Section

Linguistics and poetics of the text