The Ukrainian folk social daily song: the understanding of the new social roles

Authors

  • Наталія Георгіївна Мельник Kryvyi Rih State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.31812/filstd.v14i0.225

Keywords:

people, Ukrainian social song, social role

Abstract

The article is about the features of people’s understanding of the new social roles of a person according to historical and psychological factors of its being. This is most turn out in the social folklore, especially in a lyrical song. The social folklore is a separate layer of the oral traditional culture, which unites a large number of works and reflects the results of the people’s thinking of the various phenomenons, events or circumstances of the social life, offers a holistic that is generalized with typical attitude towards them.

Traditionally, works in this direction associated with a reflection of the social problems, however, a deep analysis of their content leads to the conclusion that quite often they contain the results of the philosophical understanding of the problems of the existence of man, his place in the world, claiming the superiority of the spiritual values over the material, a freedom of the choice, the idea of the building a harmonious society in which each person is able to realize their abilities and needs. The texts of the Cossack, recruiting and soldier`s songs became the object of the study, represent the transformation of the social norms, behaviors, ethical and aesthetic principles, which have become the logical result of the historical, political and psychological shifts.The results of the reconstruction of the mental and emotional conditions of the person in the process of the implementing new social roles which are reflected in lyric songs  of the social orientation that indicate the transfer of its aesthetic estimates from the heroic to the tragic plane.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 110 / PDF downloads: 107

Author Biography

Наталія Георгіївна Мельник, Kryvyi Rih State Pedagogical University

кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри української та світової літератур

References

Апанович О. Козацтво –ментальність українського народу / О.Апанович // Сучасність.–1995.–No 9. –С. 106–108.

Грабовська І. М. Філософія українського буття: [монографія] / І. М. Грабовська, Т. М. Ємець, О. І. Мостяєв.–К.: Українська Видавнича Спілка, 2006.–295 с.

Дмитренко М. Фольклор: категорія жанру (критико-аналітичний огляд) / М. Дмитренко // Український фольклор: методологія дослідження, динаміка функціонування: [колективна монографія]; за ред.проф. М. К. Дмитренка.–К.: ПАЛИВОДА А. В., 2014.–С. 9–21.

Донцов Д. Дух нашої давнини / Д. Донцов. –Дрогобич, 1991.–342 с.

Єфремова Л. Вояцькі пісні: каталогізація,динаміка жанроутворення, російські та польські впливи / Л. Єфремова // Матеріали до української етнології: зб. наук. пр. –К.: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України, 2008. –Вип. 7(9). –С. 67–79.

Історія українознавства: [навчальний посібник] / П. П.Кононенко, Л. К. Токар,О. Г. Бажан; за ред. П. П. Кононенка. –К.: Академвидав, 2011. –512 с.

Івановська О. Фольклор як суб’єктно-образна система / О.Івановська // Міфологія і фольклор. –No 1(2) –2009.–С. 17–22.

Кімакович І. Фольклорна свідомість: естетичні моделі фольклорної дійсності / І. Кімакович // Український фольклор: методологія дослідження, динаміка функціонування: [колективна монографія]; за ред. проф.М. К. Дмитренка.–К.: ПАЛИВОДА А. В., 2014.–С. 39–58.

Коломийки [упорядкув., передм. і примітки Н. С. Шумади; нот. матеріал упоряд. З. І. Василенко]. –К.: Музична Україна, 1973. –439 с.

Кузьменко О. Морфологія українських соціально-побутових пісень [Електронний ресурс] / О. Кузьменко. –Режим доступу: http://mue.etnolog.оrg.ua/zmist/2013/194.Pdf

Нельга О. В. Теорія етносу. Курс лекцій [навчальний посібник] / О. В. Нельга. –К.: Тандем, 1997. –368 с.

Пахльовська О. Україна : шлях до Європи... Через Константинополь / О. Пахльовська // Сучасність.–1994. –No 1.–С. 54–68.

Пилипенко В. Є. Нові реалії функціонування художньої культури [Електронний ресурс] / В. Є. Пилипенко. –Режим доступу: http://pidruchniki.ws/15840720/sotsiologiya/spetsialni_ta_galuzevisotsiologiyi_–_pilipenko_vye

Ревуцький Д. Українські думи тапісні історичні. 1919. / Д. Ревуцький–К.: ВЦ «Асоціація етнологів» при ІМФЕ ім. М.Рильського НАНУ, 2001.–369с.

Скрипка В. М. Чеські, словацькі та українські пісні про солдатчину / В. М.Скрипка // Славістичний збірник. –К., 1963. –С. 374–387.

Соціально-побутові пісні [упоряд. і передм. О. М. Хмілевської]. –К.: Дніпро, 1985. –331 с.

ФЗСФ –фольклорні записи студентів-філологів факультету української філології Криворізького педагогічного інституту ДВНЗ «КНУ»

Храмова В. М. До проблеми української ментальності: Замість передмови / В. М. Храмова // Українська душа. –К., 1992.–С. 3–36.

Шевченко Т. Г. Зібрання творів: у6-ит. / Т. Г. Шевченко.–К.: Науковадумка, 2001 –Т. 5: Щоденник. Автобіографія. Статті. Археологічні нотатки. «Букварь южнорусский». Записи народної творчості.–496 с.

Published

2016-01-15

How to Cite

Мельник, Н. Г. (2016). The Ukrainian folk social daily song: the understanding of the new social roles. Philological Studies: The Scientific Publication of Kryvyi Rih State Pedagogical University, 14, 231–239. https://doi.org/10.31812/filstd.v14i0.225

Issue

Section

Linguistics and poetics of the text