Precedent Units as a Means of Suggestion Realization in the Ukrainian Media Discourse
DOI:
https://doi.org/10.31812/filstd.v13i0.288Keywords:
manipulation, media discourse, precedent phenomenon, precedent unit, suggestionAbstract
The article is devoted to the studying of the suggestive potential of precedent units in the Ukrainian media discourse. There were determined the basic properties of the media discourse. Author characterized the gist of the suggestion as a means of implicit manipulative influence. There were distinguished the precedent phenomena (texts, situations, personalities) and the precedent units (names, expressions). There were revealed the language levels and ways of suggestion realization by the means of precedent units.
Metrics
References
Алимурадов О. А. Сущность явления суггестии в медиа-дискурсе и основные факторы успешности данного процесса / О. А.Алимурадов, М. Х. Хасуева // Язык. Текст. Дискурс. –2010. –Вып. 8. –С. 363–374.
Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика : системный подход к изучению языка СМИ : [монография] / Т. Г. Добросклонская. –М., 2008. –203с.
Красных В. В. Этнопсихолингвистика и лингвокультурология : Курс лекций / В. В. Красных. –М. : ИТДГК «Гнозис», 2002. –284 с.
Сахарук І. Типологія прецедентних феноменів у сучасному українському дискурсі / І. Сахарук // Лінгвістичні студії. –Донецьк,2011. –Вип. 23. –С. 197–203.
Сахарук І. В. Текстово-дискурсивні категорії сучасних українських Інтернет-ЗМІ у парадигмі постмодернізму / І. В. Сахарук // Лінгвістичні студії. –Донецьк: ДонНУ, 2014. –Вип. 29. –С. 152–161.
Сахарук И. В. Типы трансформаций прецедентных феноменов в дискурсе современных украинских Интернет-СМИ / И. В. Сахарук // Язык. Литература. Культура: Актуальные проблемы изучения и преподавания. –М. : МАКС Пресс, 2015. –Вып.10. –С. 131–137.
Сахарук І. В. Cтратегії й тактики сугестії в сучасному українському медійному дискурсі / І. В. Сахарук // Вісник Донецького національного університету. Серія Б. Гуманітарні науки. –2014. –No2. –С. 216–222.
Трубіцина О. С. Мовні засоби реалізації сугестії в китаємовній масовій комунікації (на прикладі інтерв’ю Ху Цзіньтао іноземним ЗМІ) / О. С. Трубіцина // Східний світ. –2013. –No 2–3. –С. 126–131.
Шелестюк Е. В. Речевое воздействие : онтология и методология исследования : дисс.... д-ра филол. наук / Е. В. Шелестюк. –Челябинск, 2009. –304 с.
Coleman S. The Media and the Public : “Them” and “Us” in Media Discourse / S.Coleman, K. Ross. –Wiley-Blackwell, 2010. –188 p.