The development of self-educational competence of a contemporary teacher as a theoretical and praxiological problem

Authors

  • Олександр Андрійович Коновал Kryvyi Rih Pedagogical Institute of the State Higher Educational Institution"Kryvyi Rih National University"
  • Тетяна Іванівна Туркот Kherson Academy of Continuing Education

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v45i0.2624

Keywords:

self-learning activities, self-educational activity, competence, competence approach

Abstract

Konoval O. A. Turkot T. I. The development of self-educational competence of a contemporary teacher as a theoretical and praxiological problem.

The article analyzes the results of the experimental work conducted to find effective means of self-guided students’ work in higher educational institutions. According to the results of
conducted analysis the authors substantiate the necessity of researching the problem of professional and pedagogical self-education on the basis of competence approach. The requirements for self- educational competency of contemporary teachers are defined. The reasons of reduced motivation for self-educational competence are clarified. The measures concerning the development of self-educational competence of students and practical teachers in contemporary educational environment are proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 120 / PDF downloads: 121

Author Biographies

Олександр Андрійович Коновал, Kryvyi Rih Pedagogical Institute of the State Higher Educational Institution"Kryvyi Rih National University"

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

Тетяна Іванівна Туркот, Kherson Academy of Continuing Education

Ph.D. (Educational Sciences), Assintаnt Professor

References

1. Громыко Ю. В. Образование перестает быть гуманитарной технологией / Ю. В. Громыко // Вести Международного Соломонова ун-та. – 2000. – No 4. – С. 4–10.
2. Дзеґа В. Організаційно-методичне забезпечення вдосконалення професійної компетентності педагогічних працівників сільської школи на андрагогічних засадах / Володимир Дзеґа // Нова педагогічна думка : [науково-методичний журнал]. – 2013. – No 3 (75). – С. 36–40.
3. Иванютина В. Н. Формирование ключевых компетентностей учеников на уроках математики [Электронный ресурс] / В. Н. Иванютина. – Режим доступа : http://festival.1september.ru/articles/416315/.
4. Коменский Я. А. Избранные педагогические сочинения [текст] : в 2 т. / Я.А. Коменский; под ред. А. И. Пискунова. – Москва : Педагогика, 1982. – Т. 1. – 693 с.
5. Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи / за заг. ред. О. В. Овчарук. – Київ : К.І.С., 2004. – 112 с.
6. Лісіна Л. О. Формування професійної компетентності вчителя : [навч. метод. посібник] / Л. О. Лісіна, О. О. Барліт. – Запоріжжя : Лана-Друк, 2006. – 212 с.
7. Локшина О. І. Становлення компетентнісної ідеї в європейські освіті [текст] / О. І. Локшина / Реалізація європейського досвіду компетентнісного підходу у вищій школі України : Матеріали методолог. семінару. – Київ : Педагогічна думка, 2009. – 360 с.
8. Малихін О. Зміст і сутність самостійної навчальної діяльності студентів : історія і сучасність / О. Малихін // Українська мова і література в школах України. – 2014. – No 11. – С. 24 –27.
9. Олійник В. В. Стан та перспективи модернізації системи фахового зростання педагогічних працівників України / В. В. Олійник // Освіта на Луганщині. – 2002. – No 1 (16). – С. 11–14.
10. Попков В. А. Дидактика высшей школы : [учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений] / В. А. Попков, А. В. Коржуєв. – [2-е изд., испр. и доп.]. – Москва : Издательский центр «Академия», 2004. – 192 с.
11. Савченко О. Я. Уміння вчитися – ключова компетентність молодшого школяра : [ посібник] / О. Я. Савченко. – Київ : Педагогічна думка, 2014. – 176 с.
12. Стратегія реформування освіти в Україні : рекомендації освітньої політики. – Київ : К.І.С., 2003. – 296 с.
13. Теорія і практика організації самостійної роботи студентів вищих навчальних закладів : [монографія] / колектив авторів ; за ред. проф. О. А. Коновала. – Кривий Ріг : Книжкове видавництво Кирєєвського, 2012. – 380 с.
14. Хворостенко І. Розвиток самоосвітньої компетентності як психолого-педагогічна проблема / Ірина Хворостенко // Нова педагогічна думка : [науково-методичний журнал]. – 2013. – No 3 (75). – С. 137–140.
15. Чеботарева Е. С. Информационные технологии в развитии самообразовательной компетентности студентов [Электронный ресурс] / Е. С. Чеботарева. – Режим доступа :
http://ito.edu.ru/2008/kursk.html/

Published

25-06-2015

How to Cite

Коновал, О. А., & Туркот, Т. І. (2015). The development of self-educational competence of a contemporary teacher as a theoretical and praxiological problem. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 45, 249–257. https://doi.org/10.31812/educdim.v45i0.2624

Issue

Section

Obsolete3

Most read articles by the same author(s)