Methodic-praxеological approaches to the organization of self-educational activity of the subjects of education in the system of higher and postgraduate establishments

Authors

  • Аліна Вікторівна Бугра Kryvy Rih National University
  • Олександр Андрійович Коновал Kryvyi Rih State Pedagogical University https://orcid.org/0000-0002-0984-0722
  • Тетяна Іванівна Туркот Kherson Academy of Continuing Education

DOI:

https://doi.org/10.31812/pedag.v50i0.1310

Keywords:

higher education, competence-based approach, student-active approach, personally oriented approach, postgraduate education, resource-based approach, reflective approach, management, organization

Abstract

The article reveals the analysis of the content of methodic-praxеological approaches (competency building approach, activity-based approach, personcentered, acmeological, resource-based and reflective) to the organization of selfeducational activity of the subjects of education and proves the necessity of their implementation in the modern educational-information system of the higher educational establishment and of postgraduate establishments. Comparative analysis of its basic nature with traditional approach was done for deeper understanding of innovative entity of competence-based approach. According to activity-based approach different ways of independent work for students and  different ways of control the providing of its productivity were proposed. There were set basic requirements to student-centered education that have to contribute to the success of students’ independent work. In the resource approach that foresees the providing of conditions for the most effective use and the fullest development of inner and outer resources of each student, the search of improving the effectiveness of management of students’ independent work was carried out. It was done due to the optimization of the combination of functions traditionally used learning tools and didactic means of new generation. It is pointed that the important result of realization of reflective approach is the formation students’ personal and professional quality such as autonomy. Analysis and synthesis of received experimental data allowed to outline directions of further scientific researches: introduction of the developed scientific-methodical system of organization and managing of students’ independent work in the process of studying much more scientific disciplines, its complex assessment taking into consideration the features of module-rating technology of education, the upgrade of suggested methodic-praxеological approaches of organization of self-educational activity in the practice of postgraduate education.  

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 127 / PDF downloads: 82

Author Biographies

Аліна Вікторівна Бугра, Kryvy Rih National University

Ph.D. (Educational Sciences), Assistent 

Олександр Андрійович Коновал, Kryvyi Rih State Pedagogical University

D.Sc.(Educational Sciences), Full Professor 

Тетяна Іванівна Туркот, Kherson Academy of Continuing Education

Ph.D. (Educational Sciences), Assistent Professor 

References

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року // Урядовий кур’єр. – 2013. – № 117. – С. 11–13.

Бугра А. В. Дидактичні засади індивідуалізації самостійної навчальної діяльності з математичних дисциплін студентів вищих технічних навчальних закладів : дис. … канд. пед. наук : 13.00.09 / Бугра Аліна Вікторівна. – Тернопіль, 2016. – 298 с.

Губа Н. В. Концептуальні підходи до формування управлінської культури / Н. В. Губа // Педагогіка і психологія. – 2008. – № 2 (59). – С. 100–110.

Гуревич Р. С. Готовність до застосування інформаційно-телекомунікаційних технологій у педагогічній діяльності як основа компетентності учителя / Р. С. Гуревич // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету ім. М. Коцюбинського, 2006. – № 16. – С. 222–225. – (Серія : Педагогіка і психологія).

Давыдова Г. Рефлексивные технологии психолого-педагогического сопровождения в дополнительном образовании / Г. Давыдова, И. Семенов // Післядипломна освіта в Україні. – 2009. – № 2. – С. 39-43.

Кічук Н. В. Компетентність саморозвитку майбутнього фахівця : особистісноорієнтовані технології у вищій школі / Н. В. Кічук // Науковий вісник Миколаївського державного університету. Педагогічні науки : зб. наук. праць. – 2006. – Вип. 12. – Т. 1. – С. 80–87.

Ключові компетентності для навчання протягом життя – Європейська довідкова рамка / Затверджена рекомендацією Європейського парламенту та Європейської ради про ключові компетентності для навчання протягом життя (2006/962/ЄС) // О. Я. Савченко. Дидактика початкової освіти : [підручник]. – Київ : Грамота, 2012. – С. 461–470.

Малихін О. В. Організація самостійної навчальної діяльності студентів вищих педагогічних навчальних закладів : теоретико-методологічний аспект : [монографія] / О. В. Малихін. – Кривий Ріг : Видавничий дім, 2009. – 307 с.

Рахимов А. З. Педагогическая акмеология : наука о закономерностях достижения профессиональной вершины / А. З. Рахимов. – Уфа : Баш. ГПУ, 1999. – 246 с.

Сулим І. Ф. Методологічні засади організації самостійної роботи студентів педагогічних коледжів США / І. Ф. Сулим // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету ім. М. Коцюбинського : зб. наук. праць. –2005. – № 15. – С. 116–119. – (Серія : Педагогіка і психологія).

Шарко В. Д. Рефлексивний підхід до організації навчання як умова саморозвитку вчителя в умовах неперервної освіти / В. Д. Шарко // Метода : зб. наук. праць. – Херсон, 2007. – С. 32–40.

Published

18-04-2017

How to Cite

Бугра, А. В., Коновал, О. А., & Туркот, Т. І. (2017). Methodic-praxеological approaches to the organization of self-educational activity of the subjects of education in the system of higher and postgraduate establishments. Educational Dimension, 50, 257–268. https://doi.org/10.31812/pedag.v50i0.1310

Issue

Section

Obsolete11

Most read articles by the same author(s)