Analysis of the results of the implementation of competence-based management model training for future high school teachers

Authors

  • Ірина Драч

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v41i0.2862

Keywords:

competence approach, competence-based management, training, professional competence

Abstract

Drach І. І. Analysis of the results of the implementation of competence-based management model training for future high school teachers.

The paper substantiates the need to update the administrative mechanisms in the implementation of competence-oriented training of future teachers in higher education. The results of the pedagogical experiment to introduce competence-based management model in preparation for graduate pedagogy of higher education are analyzed. The features of the dynamics of cognitive development, the activity and personal components of professional competence of future teachers in higher education are disclosed. Concluded due more pronounced dynamics of the formation of professional competence of students in the experimental groups compared with the control groups with the additional influence of the model developed competence-based management training pedagogy graduate high school.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 84 / PDF downloads: 82

References

1. Борова Т. А. Теоретичні та методичні засади адаптивного управління професійним розвитком науково-педагогічних працівників вищого навчального закладу : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.06 /Т. А. Борова. – К., 2012. – 438 с.
2. Драч І. І. Теоретико-методичні засади управління формуванням професійної компетентності магістрантів педагогіки вищої школи : дис. ... д-ра пед наук : 13.00.06 / Драч І.І. – К., 2013. – 485 с.
3. Калашнікова С. А. Теоретико-методологічні засади професійної підготовки управлінців-лідерів в умовах суспільних трансформацій : дис. ... д-ра пед наук : 13.00.06 / С. А. Калашнікова. – К., 2011. – 462 с.
4. Калініна Л. М. Система інформаційного забезпечення управління загальноосвітнім навчальним закладом : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.06 / Л. М. Калініна. – К., 2008. – 471 с.
5. Маслов В. І. Наукові основи та технології компетентного управління загальноосвітнім навчальним закладом :[монографія] / В. І. Маслов, О. С. Бондар, К. В. Гораш. – Тернопіль : Крок, 2012. – 320 с.
6. Олійник В. В. Наукові основи управління підвищення кваліфікації педагогічних працівників профтехосвіти : [монографія] / В. В. Олійник. – К. : Міленіум, 2003. – 594 с.
7. Освітній менеджмент в умовах змін : [навч. посіб.] / Л. Калініна, Л. Карамушка, Т. Сорочан; за ред.В. Олійника, Н. Протасової. – Луганськ : СПД Рєзніков В. С., 2011. – 308 с.
8. Сергеєва Л. М. Управління розвитком професійно-технічного навчального закладу: теорія і методика :[монографія] / Л. М. Сергеєва; за наук. ред.В. В. Олійника. – К.; Херсон : Айлант, 2013. – 452 с.
9. Сущенко Т. І. Провідні фактори концептуального впливу на управління освітніми процесами / Т. І. Сущенко // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. – Запоріжжя, 2009. – Вип. 56. – С. 373–379.
10. Теоретичні і методичні засади моделювання фахової компетентності керівників закладів освіти: [монографія] / Г. В. Єльникова, О. І. Зайченко, В. І. Маслов та ін.; за ред.
Г. В. Єльникової. – К.; Чернівці : Книги – ХХІ, 2010. – 460 с.
11. Федоров Г. В. Системний підхід до управлінської діяльності керівника навчальних закладів у ринкових умовах : [монографія] / Г. В. Федоров. – К. : Дорадо-Друк, 2012. – 240 с.

Published

08-05-2014

How to Cite

Драч, І. (2014). Analysis of the results of the implementation of competence-based management model training for future high school teachers. Educational Dimension, 41, 42–49. https://doi.org/10.31812/educdim.v41i0.2862

Issue

Section

Theoretical and practical problems of higher school pedagogy