The development of ICT competence of engineers, teachers in universities of Ukraine

Authors

  • Вікторія Ткачук

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v41i0.2921

Keywords:

engineer, teacher competence, ICT competence, the development of ICT competence future engineers-teachers

Abstract

Tkachuk V. V. The development of ICT competence of engineers, teachers in universities of Ukraine.

The article deals with the concept of competence engineer teacher, creating an environment that is necessary to provide quality education with implementation of ICT. The attention to ICT competence as being crucial for students of engineering and pedagogical in today's information society. It should be noted that the development of ICT competence of engineers and teachers in the process of going informatychnyh disciplines, both in the article the program curriculum «Computer technology in the learning process» for specialty 6.010104 «Professional Education (the profile)».

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 110 / PDF downloads: 119

References

1. Биков В. Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти / В. Ю. Биков // Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання [Електронний ресурс] / Ін-т інформ. технологій і засобів навчання АПН України, Ун-т менеджменту освіти АПН України; гол. ред.: В. Ю. Биков. – 2010. – No 1(15). – Режим доступу: http://www.ime.edu-ua.net/em15/emg.html.
2. Государственные образовательные стандарты высшего профессионального образования: перспективы развития : [монографія] / [кол. авт.; под ред. Я. И. Кузьминова, Д. В. Пузанкова, И. Б. Федорова, В. Д. Шадрикова]. – М. : Логос, 2004. – 328 с.
3. Грубінко В. В. Формування інноваційного освітнього середовища у ВНЗ в контексті вимог Болонського процесу // Освіта як фактор забезпечення стабільності сучасного суспільства: матеріали міжнародної науково-теоретичної конференції (м. Тернопіль, 26 березня 2004 р.). – Тернопіль: Вид-во ТДПУ, 2004. – С. 6–17.
4. Зеер Э. Компетентностный подход к модернизации профессионального образования : дайджест / Э. Зеер, Э. Сыманюк // Психология обучения. – 2006. – No 2. – С. 28–31. – Полностью ст. опубл.: Высшее образование в России. – 2005. – No 4. – С. 23–30.
5. Зимняя И. А. Социально-профессиональная компетентность как целостный результат профессионального образования: (идеализированная модель) / И. А. Зимняя // Проблемы качества образования. Компетентностный подход в профессиональном образовании и проектировании образовательных стандартов. – М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2005. – С. 10–20.
6. Плахотнік О. Компетентнісний підхід у ВНЗ : Проблеми та перспективи / О. Плахотнік, О. Безносюк. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу :http://www.kspu.kr.ua/download /conf2013/section5/article_plahotnik.pdf.
7. Спірін О. М. Теоретичні та методичні засади професійної підготовки майбутніх учителів інформатики за кредитно-модульною системою : монографія[Електронний ресурс] / О. М. Спірін; за наук. ред. акад. М. І. Жалдака. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. – 300 с. – Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/459.
8. Татур Ю. Г. омпетентность в структуре модели качества подготовки специалиста / Ю. Г. Татур // Высшее образование сегодня. – 2004. – No 3. – С. 20–26.
9. Шадриков В. Д. Новая модель специалиста: инновационная подготовка и компетентностный подход / В. Д. Шадриков // Высшее образование сегодня. – 2004. – No 4. – С. 28–31.

Published

08-05-2014

How to Cite

Ткачук, В. (2014). The development of ICT competence of engineers, teachers in universities of Ukraine. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 41, 286–292. https://doi.org/10.31812/educdim.v41i0.2921

Issue

Section

Current issues of education