Contamination of the terms «educational space» and «learning environment» in the modern scientific and pedagogical discourse

Authors

  • Тетяна Дороніна

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v39i0.3051

Keywords:

the integration processes, educational space, educational environment

Abstract

Doroninа T. A. Contamination of the terms «educational space» and «learning environment» in the modern scientific and pedagogical discourse.

In the article problems of Ukrainian education space in the context of integration processes are analyzed. The article gives a review of theoretical problems connected with the category of «educational space» and «educational environment». The article presents new approaches to understanding the educational environment, educational space.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 126 / PDF downloads: 101

References

1. Арендачук И. В. Образовательная среда вуза как факткор психолого-педагогических рисков [Электронный ресурс] / И. В. Арендачук // Материалы VII интернет-конференции «Образование в современном мире»: современные парадигмы открытого образовательного пространства. – Саратов. – Режим доступа : http://www.sgu.ru/files/nodes/77385Arendachuk.pdf
2. Беккер И. Л. Образовательное пространство как социальная и педагогическая категория / И. Л. Беккер, В. Н. Журавчик // Известия ПГПУ им. В. Г. Белинского. – 2009. – No12 (16). – С. 132–140.
3. Белякова Е. Г. Социокультурное информационное пространство образования в контексте проблемы формирования личности / Е. Г. Белякова // Вестник Тюменского государственного университета. – 2010. – No5. – С.11–17.
4. Биков В. Ю. Інтеграції системи освіти України у світовий освітній простір і проектний підхід, як ефективний інструмент її реалізації / В. Ю. Биков // Професійна освіта: педагогіка і психологія: Українсько-Польський журнал / За ред. І. Зязюна, Н. Ничкало, Т. Левовицького, І. Вільш. – Київ; Ченстохова, 2001. – Випуск ІІІ. – С. 65–73.
5. Волкова Е. В. Пространство знаний и современное образовательное пространство / Е.В. Волкова // Мир психологи. – 2012. – No4. – С. 179–185.
6. Касярум Н. В. Освітній простір як характеристика сучасної системи освіти [Електронний ресурс] / Н. В. Касярум // Портал сучасних педагогічних ресурсів. – Режим доступу : http://intellect-invest.org.ua/pedagog_editions_e-magazine_pedagogical_science_arhiv_pn_n1_2008_st_2/
7. Коваль В. А. Теоретический анализ проблемы управления образовательным пространством / В. А. Коваль // Соціальні технології. – 2010. – No 4. – С. 94–97.
8. Козырев В. А. Построение модели гуманитарной образовательной среды / В. А. Козырев // Педагог. – 1999. – No7. – С. 26–32.
9. Кривых С. В. Соотношение понятий «среда» и «пространство» в социокультурном и образовательном аспектах / С. В. Кривых // Мир науки, культуры, образования. – 2011. – No 2 (27). – С. 106–111.
10. Кузнецова Т. И. Пространство предвузовского математического образования / Т. И. Кузнецова // Научный вестник Московского государственного технического университета гражданской авиации. – 2005. – No 94. – С. 141–148.
11. Леонова О. Образовательное пространство как педагогическая реальность / О. Леонова // Alma mater (Вестник высшей школы). – 2006. – No 1. – С. 36–40.
12. Міхно Н. К. Реконфігурація поняття «соціальний простір»: від модерну до другого модерну / Н. К. Міхно // Вісник ЛГУ імені Тараса Шевченка. – 2011. – No12 (223). – Т. 2. – С. 83–88.
13. Назаренко Ю. А. Формування концептуально-понятійного поля сфери досліджень духовно-релігійних цінностей як необхідних для впровадження в світський освітній простір України [Електронний ресурс] / Ю. А. Назаренко // Гілея: науковий вісник. – 2012. – No 66 – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Gileya/2012_66/Gileya66/F38_doc.pd.
14. Ортинський В. Л. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.] [Електронний ресурс] / В. Л. Ортинський. – К. : Центр учбової літератури, 2009. – 472 с. – Режим доступу : http://pidruchniki.ws/00000000/pedagogika/pedagogika_vischoyi_shkoli_-_ortinskiy_vl
15. Пономарев Р. Е. Образовательное пространство как основополагающее понятие теории образования / Р. Е. Пономарев // Педагогическое образование и наука. – 2003. – No1. – С. 29–31.
16. Рибка Н. М. Структура поняття «єдиний освітній простір» / Н. М. Рибка // Культура нородів Причерноморья. – 2004. – No51. – С. 141–144.
17. Реан А. А. Психология и педагогика [Электронный ресурс] / А. А. Реан, Н. В. Бордовская, И. С. Розум. – СПб. : Питер, 2002. – 432 с. – Режим доступа : http://www.psyho.ru/library/books/rean-a-abordovskaya-n-vrozum-s-i-psixologiya-i-pedagogika/.
18. Сорокин П. Человек. Цивилизация. Общество / П. Сорокин. – М. : Политиздат, 1992. – 543 с.
19. Философский энциклопедический словарь [состав. Л.Ф. Ильичев и др.]. – М. : Советская энциклопедия, 1983. – 840 с.
20. Чернецький І. С. Проектування навчальних середовищ на основі фрактальних властивостей їх складових / І. С. Чернецький // Вісник Черкаського університету. – 2012. – No13 (226). – С. 138–143.
21. Цимбалару А. Д. Компонентно-сруктурний аналіз поняття «освітній простір» [Електронний ресурс] / А.Д. Цимбалару. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/20_PRNiT_2007/Pedagogica/23997.doc.htm.
22. Шалаев И. К. От образовательных сред к образовательному пространству: понятие, формирование, свойства [Электронный ресурс] / И.К. Шалаев, А.А. Веряев // Педагог. – 1998. – No4 – Режим доступа : http://www.uni-altai.ru/Journal/pedagog/pedagog_4/ articl_1.html
23. Шендрик И. Г. Образовательное пространство субъекта и его проектирование : монография / И. Г. Шендрик. – М. :
АПКиПРО, 2003. – 156 с.
24. Шогоева Е. Ю. Образовательное пространство и самореализация обучаемых в системной парадигме / Е. Ю. Шогоева // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. – 2012. – No1. – С. 96–100. 25. Ясвин В. А. Образовательная середа: от моделирования к проектированию / В. А. Ясвин. – М. : Смысл, 2001. – 365 с.

Published

21-11-2013

How to Cite

Дороніна, Т. (2013). Contamination of the terms «educational space» and «learning environment» in the modern scientific and pedagogical discourse. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 39, 177–184. https://doi.org/10.31812/educdim.v39i0.3051

Issue

Section

Current issues of education