Current approaches to determining the nature and structure of the educational environment

Authors

  • Тетяна Дороніна

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v40i0.2984

Keywords:

educational environment, pedagogical impact, education

Abstract

Doroninа T. О. Current approaches to determining the nature and structure of the educational environment.

The article analyses рresent condition of educational environment problem research of national and foreign pedagogy, discusses the components of the educational environment, the modern approaches to the definition of concept «educational environment» are described.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 85 / PDF downloads: 90

References

1. Арендачук И. В. Образовательная среда вуза как фактор психолого-педагогических рисков [Электронный ресурс] / И. В. Арендачук // Материалы VII интернет-конференции «Образование в современном мире»: современные парадигмы открытого образовательного пространства. – Саратов. – Режим доступа : http://www.sgu.ru/files/nodes/77385/Arendachuk.pdf.
2. Беркимбаев К. М. Педагогические аспекты создания информационно-образовательной среды [Электронный ресурс] // К. М. Беркимбаев, Г. П. Мейрбекова, К. Б. Халилаева. –
Режим доступа : http://www.rusnauka.com/10_NPE_2011/Pedagogica/2_83051.doc.htm.
3. Биков В. Ю. Теоретико-методологічні засади моделювання навчального середовища сучасних педагогічних систем / В. Ю. Биков // Інформаційні технології і засоби навчання: зб. наук. праць / за ред. В. Ю. Бикова, Ю. О. Жука; Інститут засобів навчання АПН України. – К. : Атака, 2005. – С. 5–15.
4. Габа І. М. Освітнє середовище: соціально-психологічна парадигма / І. М. Габа // Актуальні проблеми психології. – 2010. – Т.7. – Вип. 22. – С. 27–31.
5. Гора О. В. Освітнє середовище як фактор формування національної ідентичності студентів вищих навчальних закладів / О. В. Гора // Витоки педагогічної майстерності. – 2011. – Вип. 8. – Ч. 1. – С. 97–101.
6. Гущина Т. Н. Педагогическая сущность феномена «образовательная среда»: по материалам исследования / Т. Н. Гущина // Общество. Среда. Развитие (Terra Humana). – 2011. – No 4. – С. 187–190.
7. Дороніна Т. О. Контамінація понять «освітній простір» та «освітнє середовище» в сучасному науково-педагогічному дискурсі / Т. О. Дороніна // Педагогіка вищої та середньої школи. – 2013. – Вип. 39. – С. 177–184.
8. Пашков В. В. Освітнє середовище в системі післядипломної педагогічної освіти: методологічний аспект / В. В. Пашков // Гуманітарний вісник ЗДІА – 2012. – No 50. – С. 182–192.
9. Рибалко Л. М. Сучасні підходи до визначення поняття «навчальне середовище» / Л. М. Рибалко // Педагогічні технології. – 2010. – No 5 (96). – С. 41–44.
10. Савенков А. И. Образовательная среда / А. И. Савенков // Школьный психолог. – 2008. – No 19. – С. 4–5.
11. Савенков А. И. Предметно-пространственная среда как фактор развития личности ребенка [Электронный ресурс] / А. И. Савенков // Национальная Ассоциация Игрушечников России : [сайт]. – М. , 2007. – Режим доступа : http://www.rnta.ru/Presentation/Savenkov.pdf.
12. Чернецький І. С. Проектування навчальних середовищ на основі фрактальних властивостей їх складових / І. С. Чернецький // Вісник Черкаського університету. – 2012. – No 13 (226). – С. 138–143.
13. Шалаев И. К. От образовательных сред к образовательному пространству: понятие, формирование, свойства [Электронный ресурс] / И. К. Шалаев, А. А. Веряев // Педагог. – 1998. – No 4. – Режим доступа : http://www.uni-altai.ru/Journal/pedagog/pedagog_4/articl_1.html.
14. Ясвин В. Образовательная среда: от моделирования к проектированию / В. Ясвин. – М. : Смысл, 2001. – 365 с.

Published

13-02-2014

How to Cite

Дороніна, Т. (2014). Current approaches to determining the nature and structure of the educational environment. Educational Dimension, 40, 176–186. https://doi.org/10.31812/educdim.v40i0.2984

Issue

Section

Current issues of education