Current approaches to determining the nature and structure of the educational environment
DOI:
https://doi.org/10.31812/educdim.v40i0.2984Keywords:
educational environment, pedagogical impact, educationAbstract
Doroninа T. О. Current approaches to determining the nature and structure of the educational environment.
The article analyses рresent condition of educational environment problem research of national and foreign pedagogy, discusses the components of the educational environment, the modern approaches to the definition of concept «educational environment» are described.
Downloads
Download data is not yet available.
Metrics
Metrics Loading ...
Abstract views: 95
/ PDF downloads: 103
References
1. Арендачук И. В. Образовательная среда вуза как фактор психолого-педагогических рисков [Электронный ресурс] / И. В. Арендачук // Материалы VII интернет-конференции «Образование в современном мире»: современные парадигмы открытого образовательного пространства. – Саратов. – Режим доступа : http://www.sgu.ru/files/nodes/77385/Arendachuk.pdf.
2. Беркимбаев К. М. Педагогические аспекты создания информационно-образовательной среды [Электронный ресурс] // К. М. Беркимбаев, Г. П. Мейрбекова, К. Б. Халилаева. –
Режим доступа : http://www.rusnauka.com/10_NPE_2011/Pedagogica/2_83051.doc.htm.
3. Биков В. Ю. Теоретико-методологічні засади моделювання навчального середовища сучасних педагогічних систем / В. Ю. Биков // Інформаційні технології і засоби навчання: зб. наук. праць / за ред. В. Ю. Бикова, Ю. О. Жука; Інститут засобів навчання АПН України. – К. : Атака, 2005. – С. 5–15.
4. Габа І. М. Освітнє середовище: соціально-психологічна парадигма / І. М. Габа // Актуальні проблеми психології. – 2010. – Т.7. – Вип. 22. – С. 27–31.
5. Гора О. В. Освітнє середовище як фактор формування національної ідентичності студентів вищих навчальних закладів / О. В. Гора // Витоки педагогічної майстерності. – 2011. – Вип. 8. – Ч. 1. – С. 97–101.
6. Гущина Т. Н. Педагогическая сущность феномена «образовательная среда»: по материалам исследования / Т. Н. Гущина // Общество. Среда. Развитие (Terra Humana). – 2011. – No 4. – С. 187–190.
7. Дороніна Т. О. Контамінація понять «освітній простір» та «освітнє середовище» в сучасному науково-педагогічному дискурсі / Т. О. Дороніна // Педагогіка вищої та середньої школи. – 2013. – Вип. 39. – С. 177–184.
8. Пашков В. В. Освітнє середовище в системі післядипломної педагогічної освіти: методологічний аспект / В. В. Пашков // Гуманітарний вісник ЗДІА – 2012. – No 50. – С. 182–192.
9. Рибалко Л. М. Сучасні підходи до визначення поняття «навчальне середовище» / Л. М. Рибалко // Педагогічні технології. – 2010. – No 5 (96). – С. 41–44.
10. Савенков А. И. Образовательная среда / А. И. Савенков // Школьный психолог. – 2008. – No 19. – С. 4–5.
11. Савенков А. И. Предметно-пространственная среда как фактор развития личности ребенка [Электронный ресурс] / А. И. Савенков // Национальная Ассоциация Игрушечников России : [сайт]. – М. , 2007. – Режим доступа : http://www.rnta.ru/Presentation/Savenkov.pdf.
12. Чернецький І. С. Проектування навчальних середовищ на основі фрактальних властивостей їх складових / І. С. Чернецький // Вісник Черкаського університету. – 2012. – No 13 (226). – С. 138–143.
13. Шалаев И. К. От образовательных сред к образовательному пространству: понятие, формирование, свойства [Электронный ресурс] / И. К. Шалаев, А. А. Веряев // Педагог. – 1998. – No 4. – Режим доступа : http://www.uni-altai.ru/Journal/pedagog/pedagog_4/articl_1.html.
14. Ясвин В. Образовательная среда: от моделирования к проектированию / В. Ясвин. – М. : Смысл, 2001. – 365 с.
2. Беркимбаев К. М. Педагогические аспекты создания информационно-образовательной среды [Электронный ресурс] // К. М. Беркимбаев, Г. П. Мейрбекова, К. Б. Халилаева. –
Режим доступа : http://www.rusnauka.com/10_NPE_2011/Pedagogica/2_83051.doc.htm.
3. Биков В. Ю. Теоретико-методологічні засади моделювання навчального середовища сучасних педагогічних систем / В. Ю. Биков // Інформаційні технології і засоби навчання: зб. наук. праць / за ред. В. Ю. Бикова, Ю. О. Жука; Інститут засобів навчання АПН України. – К. : Атака, 2005. – С. 5–15.
4. Габа І. М. Освітнє середовище: соціально-психологічна парадигма / І. М. Габа // Актуальні проблеми психології. – 2010. – Т.7. – Вип. 22. – С. 27–31.
5. Гора О. В. Освітнє середовище як фактор формування національної ідентичності студентів вищих навчальних закладів / О. В. Гора // Витоки педагогічної майстерності. – 2011. – Вип. 8. – Ч. 1. – С. 97–101.
6. Гущина Т. Н. Педагогическая сущность феномена «образовательная среда»: по материалам исследования / Т. Н. Гущина // Общество. Среда. Развитие (Terra Humana). – 2011. – No 4. – С. 187–190.
7. Дороніна Т. О. Контамінація понять «освітній простір» та «освітнє середовище» в сучасному науково-педагогічному дискурсі / Т. О. Дороніна // Педагогіка вищої та середньої школи. – 2013. – Вип. 39. – С. 177–184.
8. Пашков В. В. Освітнє середовище в системі післядипломної педагогічної освіти: методологічний аспект / В. В. Пашков // Гуманітарний вісник ЗДІА – 2012. – No 50. – С. 182–192.
9. Рибалко Л. М. Сучасні підходи до визначення поняття «навчальне середовище» / Л. М. Рибалко // Педагогічні технології. – 2010. – No 5 (96). – С. 41–44.
10. Савенков А. И. Образовательная среда / А. И. Савенков // Школьный психолог. – 2008. – No 19. – С. 4–5.
11. Савенков А. И. Предметно-пространственная среда как фактор развития личности ребенка [Электронный ресурс] / А. И. Савенков // Национальная Ассоциация Игрушечников России : [сайт]. – М. , 2007. – Режим доступа : http://www.rnta.ru/Presentation/Savenkov.pdf.
12. Чернецький І. С. Проектування навчальних середовищ на основі фрактальних властивостей їх складових / І. С. Чернецький // Вісник Черкаського університету. – 2012. – No 13 (226). – С. 138–143.
13. Шалаев И. К. От образовательных сред к образовательному пространству: понятие, формирование, свойства [Электронный ресурс] / И. К. Шалаев, А. А. Веряев // Педагог. – 1998. – No 4. – Режим доступа : http://www.uni-altai.ru/Journal/pedagog/pedagog_4/articl_1.html.
14. Ясвин В. Образовательная среда: от моделирования к проектированию / В. Ясвин. – М. : Смысл, 2001. – 365 с.
Downloads
Published
13-02-2014
How to Cite
Дороніна, Т. (2014). Current approaches to determining the nature and structure of the educational environment. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 40, 176–186. https://doi.org/10.31812/educdim.v40i0.2984
Issue
Section
Current issues of education
License
Copyright (c) 2014 Тетяна Дороніна
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.