ОСНОВИ ЕКОЛОГIЧНОГО ТЕРМIНОЗНАВСТВА: ПЕРЕДУМОВИ, АКТУАЛЬНIСТЬ, IМПЛЕМЕНТАЦIЯ

Автор(и)

  • Ya. V. Malenko Криворiзький державний педагогiчний унiверситет

DOI:

https://doi.org/10.31812/eco-bulletin-krd.v6i0.4558

Ключові слова:

екологiя, елiта, компетентнiсть, термiн, термiнологiя, термiносистема, основи екологiчного термiнознавства

Анотація

Iнтеграцiя України у свiтовий освiтнiй простiр, поряд зi
збереженням позитивних та ефективних надбань i традицiй нацiональної
моделi освiти, спрямована на створення нових можливостей для
формування власної життєвої траєкторiї, формули успiху кожної
особистостi, здатної до самоосвiти, самоусвiдомлення, самовизначення,
самореалiзацiї, саморозвитку. У наш час знання й освiта стають не
тiльки чинниками суспiльного розвитку, а i його фундаментом та
найцiннiшим засобом, каталiзаторами формування сучасної нацiональної
елiти. Явища i тенденцiї теперiшнього розвитку людства обумовлюють
актуальнiсть дослiджень, метою яких є обґрунтування й аналiз
передумов, актуальностi, iмплементацiї навчальної дисциплiни «Основи
екологiчного термiнознавства» в систему пiдготовки фахiвцiв-екологiв
на основi окреслення сутностi, значення, проблематики термiнологiчної
компетентностi як складової професiоналiзму й екологiчної культури
нацiональної елiти.
Нацiональна елiта визначає iнтелектуальний, морально-етичний,
полiтичний, економiчний клiмат суспiльства та є найцiннiшим його
капiталом i прiоритетним ресурсом. Визначальна роль у ї ї пiдготовцi
належить освiтi, що здатна формувати такi особистiснi якостi, якi
сприяють пiдтримцi сталого суспiльства та сповненню його розвитку
iнновацiйними елементами.
Невiд’ємною складовою професiйної компетентностi, професiоналiзму
є термiнологiчна компетентнiсть, що також може розглядатися як
самостiйна, або як структурний компонент iнформацiйної, комунiкативної,
мовленнєвої, культурної. Вивчення ї ї сутностi, специфiки, характеристик,
рiвнiв сформованостi й аналiз спряжених понять «термiнологiя»,
«термiносистема», «термiн» дозволяють визначити сучаснi проблеми
термiнологiчної компетентностi в галузi екологiчної науки, пов’язанi з
рiвнем термiнологiчного потенцiалу особистостi, екологiчною культурою,
негативними аспектами сучасного процесу термiнотворення, проблемами
розвитку екологiчної термiносистеми. Формування термiнологiчної
компетентностi еколога — систематична, оптимально органiзована,
цiлеспрямована, забезпечена використанням ефективних засобiв i методiв
навчання та конкретизована його специфiчними принципами робота,
орiєнтована на досягнення основних завдань та цiлей освiти, пiдвищення
рiвня екологiчної культури й укрiплення професiйної елiти, задоволення
запитiв сучасного суспiльства, успiшну реалiзацiю iнновацiйної дiяльностi
та iмплементацiю екологiчних iмперативiв у розвиток країни.
Складовою реалiзацiї завдань i вирiшення проблем формування
термiнологiчної компетентностi майбутнiх висококвалiфiкованих
конкурентоспроможних фахiвцiв-екологiв можна вважати впровадження
в освiтнi програми закладiв вищої освiти навчальної дисциплiни «Основи
екологiчного термiнознавства», ракурс якої спрямований на висвiтлення
основних етапiв розвитку термiнознавства, розумiння iсторичних витокiв
i традицiй розвитку екологiчного термiнознавства, виявлення аспектiв
термiнотворення i термiновжитку, вивчення питань динамiки термiнiв i
ролi останнiх у професiйному пiзнаннi, науковiй, експертнiй, виробничiй,
управлiнськiй, iнновацiйнiй дiяльностi еколога.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 141 / PDF downloads: 79

Посилання

Bielyk, Yu. V., Savosko, V. M., Lykholat, Yu. V., Hielmeire, H., & Grygoryuk, I. P. (2020). Macronutrients and heavy metals contents in the leaves of trees from the devastated lands at Kryvui Rih district (Central Ukraine). Ekolohichnyi visnyk Kryvorizhzhia [Ecological Bulletin of Kryvui Rih District], 5, 81–99. https://doi.org/10.31812/ecobulletin-krd.v5i0.4355 (in Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202016601011

Bordovskaya, N. V., & Koshkina, E. A. (2016). Strukturnofunktsionalnaya model terminologicheskoy kompetentnosti spetsialista [Structural and functional model of the terminological competence of a specialist]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo

universiteta. Ser. 16. Psihologiya. Pedagogika [Bulletin of the St. Petersburg University. Ser. 16. Psychology. Pedagogues], 4, 97–109. https://doi.org/10.21638/11701/spbu16.2016.408 (in Russian). DOI: https://doi.org/10.21638/11701/spbu16.2016.408

Borisova, M. K. (2015). Terminologiya i terminosistema: aspektyi korrelyatsii [Terminology and thermosystems: correlation aspects]. Universitetskie chteniya —2015: sbornik materialov nauchnometodicheskih chteniy PGLU [University readings — 2015: Collection of materials of scientific and methodological readings PGLU]. Pyatigorsk. https://pglu.ru/upload/inblock/d0d/ch_05_sim_1_sektsii_11_14-m.k.-borisova-28.hdf (in Russian).

Van Valen, L. (1962). A study of fluctuating asymmetry. Evolution. 16, 125–141. DOI: https://doi.org/10.2307/2406192

Vlasiuk, I. V. (2015). Formuvannia profesiino-terminolohichnoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv ekonomiky v protsesi vyvchennia fakhovykh dystsyplin [Formantry of Professional Terminal Competence of Maite Cathedral Bacheloring Economy in the Vivchennya Process of the Famovy Disciplines] (Candidate’s thesis. Theory and methodology of professional education). Vinnytsia State Pedagogical University. Vinnytsia. http://93.183.203.244:8080/xmlui/handle/123456789/348 (in Ukrainian).

Holovan’, M. S. (2008). Kompetentsiia i kompetentnist: dosvid teorii, teoriia dosvidu [Competence and competence: experience of theory, theory of experience]. Vyshcha osvita Ukrainy [Higher Education of Ukraine], 3, 23–30. (in Ukrainian).

Holubets, M. A. (1997). Vid biosfery do sotsiosfery [From the biosphere to the sociosphere]. Lviv: Polli. (in Ukrainian).

Derzhavnyi standart bazovoi i povnoi zahalnoi serednoi osvity, zatverdzhenyi postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 23 lystopada 2011 r. № 1392 [State standard of basic and complete general secondary education, approved by the resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of November 23, 2011. № 1392]. (2011). https//zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF#Text (in Ukrainian).

Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity, zatverdzhenyi postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 veresnia 2020 r. № 898 [State standard of basic secondary education, approved by the resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of September 30, 2020. № 898]. (2020). https//mоn.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya osvita/derzhavni-standarti (in Ukrainian).

Didukh, Ya. P. (2003). V. I. Vernadskyi i suchasna ekolohiia [V. I. Vernadsky and modern ecology]. Visnyk NAN Ukrainy [Bulletin of the NAS of Ukraine], 5, 53–59. (in Ukrainian).

Ermolaeva, Zh. E., & Gerasimova, I. N. (2014). Sozdanie uchenogo tematicheskogo i terminologicheskogo slovarya po distsipline “Ekologiya” dlya kursantov/ studentov i slushateley [Creation of the scientific thematic and terminological dictionary on discipline “Ecology” for cadets / students and listeners]. Teoreticheskie i metodologicheskie problemyi sovremennogo obrazovaniya: Materialyi 16 mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii [Theoretical and methodological problems of modern education: Proceedings of the 16th International Scientific and Practical Conference]. Moscow. (in Russian).

Zakon Ukrainy “Pro osvitu” [Law of Ukraine “On Education”]. (2017). Vidomosti Verkhovnoi Rady [Information of the Verkhovna Rada], 38–39, 380. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy “Pro povnu zahalnu seredniu osvitu” [Law of Ukraine “On Complete General Secondary Education”]. (2020). Vidomosti Verkhovnoi Rady [Information of the Verkhovna Rada], 48, 431. https://zakon.rada.gov.ua/laws/ main/index (in Ukrainian).

Kant, I. (1966). Sochineniya v shesti tomah [Essays in six volumes]. (V. F. Asmus, A.W. Gulygi, T. I. Oiserman). Moscow: Thought. (in Russian).

Malenko, Ya. V. (2021). Terminolohichna kompetentnist ekoloha: deiaki aspekty problematyky [Terminological competence of environmentalist: some aspects of range of problems]. Fundamental and applied research in the modern world. Abstracts of the 7th International scientific and practical conference, 21–27. https://sci-conf.com.ua/viimezhdunarodnaya-nauchno-prakticheskaya-konferenciya-fundamentaland-applied-research-in-the-modern-world-17-19-fevralya-2021-godaboston-ssha-arhiv/ (in Ukrainian).

Manerko, L. A. (2009). Ponyatie “terminosistema” v sovremennom terminovedenii [The concept of “terminological system” in modern terminology]. Sovremennyie tendentsii v leksikologii, terminologii i teorii DIZ (sbornik nauchnyih trudov) [Modern tendencies in lexicology, terminology and theory of DIZ (collection of scientific works)]. Moscow: Publishing House of the Moskow State University. (in Russian).

Martinenko, T. S. (2020). Invayronmentalnoe neravenstvo: sovremennyie podhodyi k kontseptualizatsii ponyatiya [Environmental inequality: modern approaches to conceptualization of the concept]. Visnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta.

Filosifiya.Sotsiologiya. Polyitologiya [Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science], 57, 200–214. https://doi.org/10.17223/1998863X/57/19 (in Russian). DOI: https://doi.org/10.17223/1998863X/57/19

Melnichuk, O. S. (Ed.). (1977). Slovnyk inshomovnykh sliv [Dictionary of foreign words]. Kyiv: Vyshcha shkola (in Ukrainian).

Merrill, Ch. (2020) Tco-Thoughts: An Interview with Chistopher Merrill [onlain] Avuilable from: https://believermag.com/lagger/eco-thoughtsan-interview-with-christopher-merrill/ (Accessed: 25th Febryary 2020).

Mytsyk, L. P. (2016). Terminolohichna nisha naukovoho poniattia ta yii dynamika (na prykladi ekolohichnykh ta botanichnykh poniat) [Terminological niche of the scientific concept and dynamics (on the example of ecological and biological concepts)]. Ekolohiia i noosferolohiia [Ecology and noospherology], 27 (3–4), 118–127. (in Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.15421/031620

Novozhilova, E. O. (2008) Sotsiologiya globalnykh ekologicheskikh protsessov [Sociology of global ecological processes]. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological studies], 9 (293), 59–67. (in Russian).

Pererva, V. V. (2019). Matrychna model rivniv profesiinoterminolohichnoi kompetentnosti maibutnoho pedahoha [Matrix model of levels of professional-terminological competence of the future teacher]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Ser. 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific journal of NPU named after M. P. Dragomanova. Ser. 5. Pedagogical sciences: realities and prospects], 69, 170–175. https://doi.org/10.31392/2311-5491/2019-69.40 (in Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.31392/2311-5491/2019-69.40

Petryna, O. S. (2018). Providni kharakterystyky terminolohii ta terminosystemy [Leading characteristics of terminology and terminology system]. Nauka ta osvita novyi vymir. Filolohiia [Science and Education a New Dimension. Philology], VI (51), 62–64. DOI: https://doi.org/10.31174/SEND-Ph2018-176VI51-14

https://doi.org/10.31174/SEND-Ph2018-176V151-14 (in Ukrainian).

Savosko, V. M., & Katalychenko, A. N. (2014) Fliukuiuiucha asymetriia lystkiv berezy povysloi v umovakh aerotekhnohennoho zabrudnennia Kryvorizhzhia [Fluctuating asymmetry of birch leaves hanging in the conditions of aerotechnogenic pollution of Kryvyi Rih]. Pytannia bioindykatsii ta ekolohii [Questions of bioindication and ecology], 19 (2), 90–102. http://nbuv.gov.ua/UJRN/pbte2014_19_2_10 (in Ukrainian).

Savosko, V., Lykholat, Yu., Domshyna, K., & Lykholat, T. (2018). Ekolohichna ta heolohichna zumovlenist poshyrennia derev i chaharnykiv na devastovanykh zemliakh Kryvorizhzhia [Ecological and geological determination of trees and shrubs’dispersal on the devastated lands at Kryvorizhya]. Zhurnal heolohii, heohrafyy ta heoekolohyi [Journal of Geology, Geography and Geoecology], 27 (1), 116–130. https://doi.org/10.15421/111837 (in Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.15421/111837

Shanda, V. I., & Temchenko, V. M. (1996). Tvorcha osobystist vchytelia yak proiav ta opora formuvannia natsionalnoi elity Ukrainy [Creative personality of a teacher as a manifestation and support of the formation of the national elite of Ukraine]. Natsionalna elita ta intelektualnyi potentsial Ukrainy, materialy mizhnarodnoi naukovoi konferentsii [National elite and intellectual potential of Ukraine, Proceedings of the international scientific conference]. Lviv. (in Ukrainian).

Shanda, V. I., Khlyzina, N. V., & Udod, S. H. (2002). Ekolohichni terminy: deiaki momenty vykorystannia [Environmental terms: some uses]. Problemy ekolohii ta ekolohichnoi osvity, materialy mizhnarodnoi konferentsii [Problems of ecology and ecological education, Proceedings of the international conference]. Kryvyi Rih. (in Ukrainian).

Shelyag-Sosonko, Yu. R., & Movchan, Yu. I. (1990). Retsenziya. Ogorodnik I. V. i drugie. Sotsialno-filosofskie problemyi ekologii [Review. Ogorodnyk I. V. et al. Sociophilosophical problems of ecology]. Ukr. botan. zhurnal. [Ukr. Botan. Journal], 47 (4), 146. (in Ukrainian).

Downloads

Опубліковано

2021-12-09

Як цитувати

Malenko, Y. V. (2021). ОСНОВИ ЕКОЛОГIЧНОГО ТЕРМIНОЗНАВСТВА: ПЕРЕДУМОВИ, АКТУАЛЬНIСТЬ, IМПЛЕМЕНТАЦIЯ. Екологічний вісник Криворіжжя, 6, 33–50. https://doi.org/10.31812/eco-bulletin-krd.v6i0.4558

Номер

Розділ

СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ФУНДАМЕНТАЛЬНОЇ ЕКОЛОГІЇ