Criteria, factors and levels of the development of foreign students’ polycultural competence during the Ukrainian language training
DOI:
https://doi.org/10.31812/filstd.v16i0.135Keywords:
criterion, factor, level of development, , polycultural competence, foreign students’ training, Ukrainian as a foreign languageAbstract
In the paper the distinctive features of the notions “criteria of the development of foreign students’ polycultural competence”, “factors”, “levels of development of foreign students’ polycultural competence” are defined; viewpoints of Ukrainian and foreign scientists on the polycultural competence structure and peculiarities of criteria choice are analyzed; criteria of development of foreign students’ polycultural competence in studying Ukrainian are cognitive, motive-value, behavioral-practical, axiological). Cognitive criterion indicates knowledge of the language, culture, traditions, peculiarities of communication, common rules of norms of behavior during interaction with other cultures’ representatives. Motive-value criterion contains the complex of motives and needs which motivates a student for polycultural competence development, evaluation attitude of a student to some deeds and actions which is aimed to meet needs during intercultural communication. Behavioral-practical criterion implies attainment of intercultural interaction experience; practical skills of obtained knowledge, mastering of particular communicative skills and ability of solving definite tasks of intercultural interaction; ability to start intercultural communication with representatives of other cultures, to reflect own activity and behavior. Axiological criterion contains the complex of moral, aesthetic values, tolerance, humanism, national and ethnic self-consciousness. In the paper the conformity of criteria, factors and levels of polycultural competence development of accurate evaluation of foreign students during the Ukrainian language training are analyzed.
Metrics
References
Гончаренко Л. А. Розвиток полікультурної компетентності педагогів загальноосвітніх навчальних закладів: [навч.посібник] / Л. А. Гончаренко, А. М. Зубко, В. В. Кузьменко; За ред. В. В. Кузьменка. –Херсон:РІПО, 2007. –176 с.
Курлянд З. Н. Формирование и развитие профессиональной устойчивости учителя: автореф. дис. ... д. пед. наук / З. Н. Курлянд.–Одесса, 1992 –39 с.
Кушнір І. М. Компоненти полікультурної компетентності іноземних студентів / І. М. Кушнір // Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. –2008. –No13. –С.73–78.
Перетяга Л. Є. Зміст і показники полікультурної компетентності молодших школярів / Л. Є. Перетяга //Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальній школі. –2009. –No2.–С.262–266.
Чередниченко Л. А. Формування полікультурної компетентності майбутнього вчителя у процесі професійної підготовки: дис. ... канд. пед. наук / Л. А. Чередниченко.–Харків,2012.–255с.
Тернопільська В. І. Визначення критеріїв сформованості професійної компетентності майбутніх гірничих інженерів / В. І. Тернопільська, О. В. Дерев’янко // Наук. часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. –Серія 5. Пед. науки. –2010.–Вип.31. –С.264–267.