Training of foreign students of Ukrainian language on competency based approach
DOI:
https://doi.org/10.31812/filstd.v16i0.136Keywords:
competency-based approach, competencies, intercultural communication, foreign students, training of foreign studentsAbstract
The article examines the necessity to implement competency-based approach that is caused by the following factors: transition of world community to the information society where the ability to learn, skills of information seeking, the ability to life-long self-learning, the necessity to integrate into different societies, to be competitive in the world labour market are in high demand; refocusing of education from obtaining knowledge and skills to the formation of problem solving skills on the basis of acquired knowledge. The analysis of scientific literature shows that the selection of approaches to the Ukrainian language training of foreign citizens is determined by its key functions: to be the most important means of communication, cognition and influence and form developed, socially active personality that is able to communicate in various types of speech activity, keep to the standards and rules of linguistic behavior of certain society representatives, relies on information about the level of individual’s development, cultural and social peculiarities and differences. So, the aim of language training of foreign students is the competence formation necessary for their harmonius coexistence in a “foreign” society, since knowledge and skills of Ukrainian language and culture, the ability to determine the differences that impede understanding during the communication, the automation of communication skills for specific situations are the keys to the successful development of the personality in foreign language sociocultural environment.
The introduction of competency-based approach to the process of Ukrainian language training of foreign student provides the creation of conditions that ensure the solution of professional tasks on the bases of acquired knowledge and skills; education of intelligent person that is able to communicate in a multifactor world and process information effectively, generate ideas, and overcome the life and professional obstacles. The key goal of implementing competency-based approach is the formation of language, speech, communicative, intercultural and strategic competences to develop personality that is able take part in intercultural dialogue both in personal and professional spheres.
Metrics
References
Бакум З. П. Українська мова як іноземна: Лінгводидактичні проблеми / З. П. Бакум // Філологічні студії : Науковий вісник Криворізького державного педагогічногоун-ту : зб. наук. пр. −Кривий Ріг : Видавничій дім,2010. −Вип. 5. −С. 226−232.
Болотов В. А. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе / В. А. Болотов, В. В. Сeриков // Педагогіка. –2003. −No10. –С. 8−14.
Голуб Н. Підходи до навчання української мови в основній школі / Н. Голуб // Українська мова і література в школі. –2015. –No 3. –С. 2–10.
Козак А. Міжкультурна комунікація в контексті діалогу культур / А. Козак // Наукові записки. Серія : філологічні науки. –2013. –Вип. 118. –С. 106–110.
Кремень В. Нові вимоги до освіти та її змісту / В. Кремень // Виклик для України: розробка рамкових основ змісту загальної середньої освіти для ХХІ століття: матеріали Всеукр. наук-практ. конф. −К. : ТОВ УПВК «Ексоб», 2007. −С. 3−10.
Методика формування міжкультурної іншомовної комунікативної компетенції : Курс лекцій / О. Б. Бігич, Н. Ф. Бориско, Г. Є. Борецьката ін. / за ред. С. Ю. Ніколаєвої. –К. : Ленвіт, 2011. –344 с.
Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки [Електроннийресурс].–Режим доступу: URL: http://www.mon.gov.ua/imag
Пентилюк М. І. Мовна особистість майбутнього вчителя-словесника в контексті професійної підготовки / М. І. Пентилюк // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного ун-ту. –2014. –Ч. 2. –С. 290–297. –Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/xnpudpu2014241/
Слєпкань З. І. Профільне навчання в зарубіжній і українській школі як вид диференційованої підготовки учнів і ключова проблема реформування сучасної системи освіти // Проблеми і дослідження : зб. наук. пр. –Вип. 25. –Донецьк : Фірма ТЕАН, 2006. –С. 11–20.
Сулейманова П. В. Национально-культурные центры как средство формирования социокультурной компетентности студентов [Электронный ресурс] / П. В. Сулейманова. –Режим доступа: http://www.science-education.ru/114-11137
Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment: [Електронний ресурс]. −Режим доступу: http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/source/framework_en.pdf.
Canale M. Theoretical Bases of Communicative approaches to Second Language Teaching and Testing / M. Canale, M. Swain // Applied Linguistics. −1980. −Vol. 1. −P.1–47.