Linguistic means of representing the flora in V. Svidzinsky's poetry

Authors

  • Ірина Ігорівна Сметана Simon Kuznets Kharkov National University of Economics

DOI:

https://doi.org/10.31812/filstd.v17i0.144

Keywords:

individual style, simple, complex sentence, dialogue, direct speech, repetition, vocative

Abstract

The article analyzes language means of expressing the flora at lexical-syntactical level. It has been discovered that nature always attracted the attention of the artist, it inspired and encouraged him. It has been a permanent companion to the writer's creativity. Whatever the poet portrayed, he always referred to the world around him, which correlated with his life, the natural surroundings.
The research shows that phytonyms in V. Svidzinsky's poetic works, represented by various kinds and names, provide a bright insight into the space wherein the lyrical hero is located. Plants that are present in almost every writer’s poem are incorporated into a variety of syntactic constructions. They both act as active participants and perform a static function. To convey the beauty, refinement, uniqueness of nature, his attitude to flora, to identify the features of appearance, the behavior of characters V. Svidzinsky employs different structures of a sentence. The author uses simple sentences to achieve a laconic depiction of a specified space, he uses complex constructions to expand and generalize a thought, and he employs dialogue and direct speech to reproduce live oral speech. V. Svidzinsky often complicates the the above-mentioned constructions. To add some expressive tones to a narration the author uses separated attributives, to clarify and to detail the place and mode of action – separated adverbial modifiers of corresponding semantics; to specify the meaning of the aforementioned lexical units – the limiting parts of a sentence; to create a certain rhythmic-melodious and intonation contour of the text – repetitions; to emotionally emphasize a word or a word combination in the sentence – vocative; to give tension, liveliness, brightness, but sometimes also consistency or gradation to a speech – homogeneous parts of the sentence. Our observations proved that the latter are presented in V. Svydzinsky's poetry most vividly of all, and it is them that add richness, colorfulness, sophistication and perfection to the speech and emphasize the individual style of the author.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 185 / PDF downloads: 196

Author Biography

Ірина Ігорівна Сметана, Simon Kuznets Kharkov National University of Economics

Senior Lecturer of the Department of Ukrainian Studies and Language Preparation of Foreign Citizens of the Semen Kuznets Kharkiv National University of Economics

References

Бачишина О. Б. Мовні засоби вираження просторових відношень в українській мові / О. Б. Бачишина // Наукові записки [Національного ун-ту «Острозька академія»]. Сер. : Філологічна. – 2012. – Вип. 24. – С. 7–9.

Демченко А. В. Художній простір у мовній картині світу Василя Стуса / А. В. Демченко // Науковий вісник Херсонського держ. ун-ту. Сер.: «Лінгвістика» : зб. наук. праць. – Херсон : ХДУ, 2008. – Вип. 8. – С. 221–223.

Кононенко І. В. Національно-мовна картина світу : зіставний аспект (на матеріалі української та російської мов) / І. В. Кононенко // Мовознавство. – 1996. – № 6. – С. 39–46.

Лисиченко Л. А. Мовний образ простору і психологія поета : [наукова монографія] / Л. А. Лисиченко, Т. В. Скорбач. – Харків : ХДПУ, 2001. – 160 с.

Муромцева О. З історії української літературної мови. Вибрані праці. / О. Муромцева. – Харків, 2008. – 229 с.

Свідзінський В. Є. Твори : у -х т. / вид. підготувала Е. Соловей / В. Є. Свідзінський. – К. : Критика, 2004. – Т. 1. Поетичні твори. – 584 с.

Серебрянська І. М. Етнокультурний концепт «природа» як складова просторового коду / І. М. Серебрянська // Філологічні трактати. – 2009. – №1. – Т.1. – С. 90–94.

Скорбач Т. В. Мовні особливості вираження художнього простору в поезії В. Поліщука – Мовознавча та літературознавча проблеми / Т. В. Скорбач // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи : зб. наук. праць. – Вип. 5. – Харків. – 1998. – С. 147–151.

Сметана І. І. Cемантико-синтаксичні функції питальних речень у поетичному мовленні В. Свідзінського / І. І. Сметана // Science and Education a New Dimension. Philology. – Budapest, 2017. – V(34), Вип. 124. – С. 69–71.

Тимченко А. О. Мотивна структура поезії Володимира Свідзінського : автореф. дис. … канд. філол. наук / А. О. Тимченко. – Харків, 2010. – 20 с.

Топоров В. Н. Пространство и текст / В. Н. Топоров // Из работ московского семиотического круга. – М. : Языки рус. к-ры, 1997. – С. 455–515.

Published

2017-10-27

How to Cite

Сметана, І. І. (2017). Linguistic means of representing the flora in V. Svidzinsky’s poetry. Philological Studies: The Scientific Publication of Kryvyi Rih State Pedagogical University, 17, 192–202. https://doi.org/10.31812/filstd.v17i0.144

Issue

Section

Linguistics and poetics of the text