Linguo-didactic bases of foreign students’ intercultural communication competencies formation in studying the Ukrainian language

Authors

  • Світлана Сергіївна Костюк Kryvyi Rih State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.31812/filstd.v15i0.183

Keywords:

Ukrainian as a foreign language, foreign students, educational approaches, teaching methods, intercultural communication competencies

Abstract

Increasing the number of foreign students in Ukrainian high educational institutions has promoted the development of methods of teaching Ukrainian as a foreign language. For this purpose “The concept of language training for foreign students in Ukrainian high educational institutions“ has been developed. It has been defined that the aim of language training of foreign citizens is to meet the demand of communication in different areas, such as scientific, socio-political, socio-cultural, colloquial; harmonious development of personality capable to the intercultural dialogue. A lot of textbooks and teaching aids were published. But the issues of development of methods and techniques of teaching Ukrainian as a foreign language, their adaptation to the changing life conditions are still topical.

The analysis of scientific literature shows that extralinguistic, system, communicative, functional, person-centered, complex, competency-based, cultural approaches are applied to the development of intercultural communication of foreign students. Among the didactic principles scientists identify the principles of awareness, sequence, accessibility, systematic and consistency, demonstrativeness, combination theory with practice. Direct, audio-lingual, practical, communicative, read methods are used for the realization of goals, objectives and content of education. According to the above principles and methods of teaching foreign students Ukrainian the following exercises such as communicative, conditional-communicative and non-communicative are divided. At the same time to develop foreign students’ intercultural communication competencies the exercises aimed at intercultural awareness and perception improvement, culture comparison, communicative competence formation in intercultural situations are used.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 109 / PDF downloads: 217

Author Biography

Світлана Сергіївна Костюк, Kryvyi Rih State Pedagogical University

здобувач кафедри української мови

References

Гез Н. И. Методика обучения иностранным языкам в средней школе / Гез Н. И., Ляховицкий М. В., Миролюбов А. А., Фоломкина С. К., Шатилов С. Ф. –М. : Высшаяшкола,1982. –373 с.

Зимняя И. А. Психология обучения неродному языку / И. А. Зимняя.–М. : Русский язык, 1989. –219с.

Ларионова Л. Г. Методика преподавания русского языка [Электронный ресурс] / Л. Г. Ларионова. –М. : Просвещение, 2010 Подходы и принципы обучения русскому языку. –Режим доступа: http://proffi95.ru/blogs

Ломакина О. Е. Проективность в методике формирования коммуникативной компетенции студентов языкового вуза : [монография] / О. Е. Ломакина. –Волгоград : Перемена, 2003. –298 c.

Методика навчання іноземних мов у середніх навчальних закладах : [підручник] / [Бігич О. Б., Бражник Н. О., Гапонова С. В. та ін.]; під керів. С. Ю. Ніколаєвої. –К. : Ленвіт, 1999. –320 с.

Паламар Л. М. Лінгводидактичні основи формування україномовної особистості / Л. М. Паламар. − К. : НПЦ «Київський університет», 1997. − 235 с.

Пассов Е. И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению / Е. И. Пассов. − М. : Русский язык, 1989. − 276 с.

Рахманов И. В. Основные направления в методике преподавания иностранных языков в 19-20в. / И. В. Рахманов.–М.:Педагогика,1972.–318с.

Строганова Г. Концептуальні підходи до засвоєння української мови іноземними студентами / Г. Строганова // Теорія і практика викладання української мови як іноземної : зб. наук. праць. − Львів, 2008. − Вип. 3 − С. 173−179.

Ушакова Н. І. Концепція мовної підготовки іноземців у ВНЗ України / Ушакова Н. І., Дубічинський В. В., Тростинська О. М. // Викладання мов у вищих навчальних закладах на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки : зб. наук. праць. − Харків, 2011. − Вип. 19. − С.136−146.

Фоломкина С. Ф. Обучение чтению на иностранном языке в неязыковом вузе : [учеб.-метод. Пособие]/ С. Ф. Фоломкина.–М. : Высшая школа, 2005. –255 с.

Шатилов С. Ф. Методика обучения немецкому языку в средней школе : [учеб. пособие] / С. Ф. Шатилов. –М. : Просвещение, 1986. –223с.13.ЩербаЛ.В. Преподавание языков в школе : Общие вопросы методики : [учебное пособие] / Л. В. Щерба. –[3-е изд., испр. и доп]. –М. : Академия, 2002. –160 с.

Bachmann S. Aufgaben und Ubunfstypologie zum interkulturellen / Bachmann S., Lernen Gerhold S., Wessling G. // Zielsprache Deutsh 27. –Soest : Landesinstitut fur Schule. –1996. –P. 77–91.

Published

2016-12-20

How to Cite

Костюк, С. С. (2016). Linguo-didactic bases of foreign students’ intercultural communication competencies formation in studying the Ukrainian language. Philological Studies: The Scientific Publication of Kryvyi Rih State Pedagogical University, 15, 267–277. https://doi.org/10.31812/filstd.v15i0.183

Issue

Section

Methods of teaching languages