The peculiarities of methods of studying Ukrainian as a foreign language in the main stage
DOI:
https://doi.org/10.31812/filstd.v14i0.234Keywords:
method, Ukrainian as a foreign language, the main stage of studying Ukrainian as a foreign language, methods of studyingAbstract
The method plays the decisive role in teaching foreign languages. The method of studying language is one of the key categories of the linguistic didactics; this is a way, technique, principles of researching language phenomenon. Ukrainian scientists considers the method of studying as a form of gaining knowledge, skills and abilities in a particular subject; exchange of direct and practical information between a teacher and a student. The methods of studying organize or direct pupils’ cognitive activity and stimulate the development of cognitive needs and interests of pupils. In the main stage of studying Ukrainian as a foreign language the following methods can be singled out: direct method, reading method, conscious and comparative method, conscious and practical method, communicative method.
The direct method signifies association of lexical units of a foreign language with their meaning not taking a native language into consideration in the educational process. To create the same conditions students have mastering the native language it’s necessary to render appropriate language environment on the foreign language lesson. The method of reading is quite efficient because reading leads to increase of speech practice and compensates its lack in the process of studying of a foreign language. Reading a huge amount of texts causes emerging of the language feeling which helps students to overcome the influence of the native language.
Metrics
References
Алексюк А. М. Загальні методи навчання у школі / А. М. Алексюк. –[2-е вид., перероб. і доп.]. –К.:Рад. школа, 1981. –206с.
Бакум З. П. Українська мова як іноземна: Лінгводидактичні проблеми / З. П. Бакум // Філологічні студії : Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету : зб. наук. праць. –Вип. 5 / [заг. ред. Ж. В. Колоїз]. –Кривий Ріг : Видавничий дім, 2010. –С. 226–232.
Біляєв О. М. Лінгводидактика рідної мови / О.М.Біляєв. –К.: Генеза, 2005. –320 с.
Вятютнев М. Н.Теория учебника русского языка как иностранного: (методические основы) / М. Н. Вятютнев. –М. : Рус. язык, 1984. –144 с.
Караман С. О. Методика навчання української мови в гімназії : [навчальний посібник] / С. О. Караман. –К. : Ленвіт, 2000. –272 с.
Ладо Р. Лингвистика поверх границ культур / Р. Ладо // Новое в зарубежной лингвистике. –1989. –No25. –С. 34 –35.
Ляховицкий М. В. Методика преподавания иностранных языков: [учебное пособие] / М. В. Ляховицкий. –М. : Высшая школа, 1981. –159 с.
Щерба Л. В. Преподавание языков в школе / Л. В. Щерба. –М. : Просвещение, 2002. –210 с.
West M. Book Title : New Method Readers. Supplementary reader, Standard / M.West. –Edition 3. –New York, London, Longmans, Green and Company, 1957. –P.3–4.