Spiritual code аs а lingua and cultural standard of nation (on the material of paroemic cliché)
DOI:
https://doi.org/10.31812/filstd.v15i0.169Keywords:
code cultures, spiritual code, verbal markers of national self-identity, paremia idiom stock, paroemic cliché, social and cultural phenomenon, lingua and cultural standardAbstract
Spiritual culture creates a special world of values, forms and complies with human intellectual and sacral demands. Spiritual values become special social and cultural vectors creating moral and spiritual base of national self-identity. Sacred sphere and spirituality encoding refers to the standard expressions of national ideological system. Language area as a coded system of axiological concepts and meanings of decoding reveals a nation’s worldview. Deep-seated perception of culture as a semiotic system becomes comprehensible via cultural code. This provides depiction of information transfer, processing, preservation within sign systems that cultural codes are. In the study of codification, spiritual code, which makes for moral values and standards, fixed in language, holds a specific place.
Spiritual code of Ukrainian culture is a value oriented linguistic and philosophical category, which absorbs millennial folk wisdom imperative and philosophical foundations of Ukrainian nation worldview and ideology. Spiritual code represents axiology code that displays a set of moral values, ideals, categories and standards. Verbal expression of Ukrainians’ spiritual code is illustrated in idiomatic Ukrainian.
The most powerful complier of the above-mentioned mechanisms is a corpus of precedent phenomena in language and paroemiological clichés in particular. As well as space of universal spiritual culture, the spiritual continuum of Ukrainian heritage always contains the vertical, which was segregating sacredness and commonness, earthly and heavenly life, up and down, good and evil.
Paroemic clichés being semiotic signs broadcast social and cultural vectors of the modern Ukrainian nation. These vectors are focused on pragmatic attitudes to the active society existence and implement moral and ethical outlook priorities of national self-consciousness and self-identity among the all Ukrainians. The entire paramiology is based on contrast of good and evil. The oppositional technique of logical interdependence upbuilding in paroemias elicits dominance of counterpositions in establishment of native speakers’ linguistic consciousness and subconsciousness as it highlights semantic opposition of the selected moral and ethical elements. Categories “good” and “evil” as basic representatives of a spiritual code estimate the whole human existence. This very binary opposition gives grounds for nominating categorical oppositions and vectors of Ukrainian nation’s spiritual priorities.
Metrics
References
Боришевський М. Й. Соціально-психологічна сутність та ґенеза духовності особистості / М. Й. Боришевський // Проблеми загальної та педагогічної психології. –К., 2009. –Т. ХІ.–Ч. 5. –С. 25–32.
Владимирова Т. Е. Концепт «СЧАСТЬЕ» в русской паремической картине бытия / Т. Е. Владимирова // Паремиология в дискурсе : Общие и прикладные вопросы паремиологии. Пословица в дискурсе и тексте. Пословица и языковая картина мира / Под ред. О. В. Ломакиной. –М. : ЛЕНАНД, 2015. –С. 214–231.
Єфрем, митрополит. Духовні цінності суспільства –культурно-етичні засади розвитку української нації / Митрополит Єфрем // Сучасний вимір православної культури : зб. матеріалів Четвертих міжнародних наукових Кирило-Мефодіївських читань. –Вип. 4. –Кривий Ріг, 2016. –С. 3–9.
Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури: [словник-довідник] / В. В. Жайворонок. –К. : Довіра, 2006. –703 с.
Калашник В. С. Студії з історії українського мовознавства та лінгвопоетики: зб. наукових праць / В. С. Калашник. –Х. : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2016. –132 с.
Колоїз Ж. В. Українська пареміологія : [навчальнийпосібник] / Ж. В. Колоїз, Н. М. Малюга, Н. М. Шарманова ; за ред. Ж. В. Колоїз. –Кривий Ріг: КПІ ДВНЗ «КНУ», 2014. –349 с.
Красных В. В. Этнопсихолингвистика и лингвокультурология: [курс лекций] / В. В. Красных. –М.: Гнозис, 2002. –284 с.
Осіпов А. О. До методології аналізу феномену духовності / А. О. Осіпов // Актуальні проблеми духовності. –Кривий Ріг, 1995. –С. 31–37.
Савицька О. В. Етнопсихологія : [навчальний посібник] / О. В. Савицька, Л. М. Співак. –К. : Каравела, 2011. –264 с.
Савченко Л. В. Феномен етнокодів духовної культури у фразеології української мови: етимологічний та етнолінгвістичний аспекти:[монографі] / Л. В. Савченко. –Сімферополь: Доля, 2013. –600 с.
Сурмін Ю. Ціннісні процеси пострадянського суспільства: методологічний аспект / Ю. П. Сурмін // Збірник наукових праць НАДУ. –К. : Вид-во НАДУ. –2003. –Вип. 1. –С.87–98.
Ужченко В. Д. Фразеологія сучасної української мови : [посібник] // В. Д. Ужченко, Д. В. Ужченко. –К.: Знання, 2007. –494 с.
Философский энциклопедический словарь / Гл. ред. : Л. Ф. Ильичев, П. Н. Федосеев, С. М. Ковалев, В. Г. Панов. –М. : Сов. энциклопедия, 1983. –840с.
Целякова О. М. Духовність і ціннісні орієнтації студентської молоді України в трансформаційному суспільстві [Електронний ресурс] / О. М. Целякова // Гуманітарний вісник ЗДІА. –2009. –Вип. 38. –С. 222–233. –Режим доступу: http://essuir.sumdu.edu.ua
ЯнівВ.Нариси до історії української етнопсихології / В. Янів / Упор. М. Шафовал. –[2-е вид., перероб. і доп.]. –К. : Знання, 2006. –341с.