ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІ ТА МЕТАКОГНІТИВНІ ЗДІБНОСТІ ЯК УМОВА ПОПЕРЕДЖЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ ПЕДАГОГА

Автор(и)

  • Н.В. Грисенко Дніпропетровський ДНУ ім. О. Гончара

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.4978

Ключові слова:

емоційне вигорання педагога, попередження емоційного вигорання педагога, метакогнітівні здібності, психологічне благополуччя

Анотація

Досліджено сутнісний зміст та структуру «емоційного вигорання». Проаналізовано особливості емоційного вигорання в професії педагога. Наведено результати емпіричного дослідження взаємозв’язку емоційного вигорання з інтелектуальними та метакогнітивними здібностями педагога. Зроблено висновок, що розвиненість інтелекту, відкритість новому досвіду, уміння сприймати, обробляти, засвоювати і використовувати інформацію різної модальності, перетворювати її на знання і засоби розв’язування професійних й особистісних задач є важливим інтелектуальним умінням педагога та одним з факторів попередження у нього емоційного вигорання.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 93 / PDF downloads: 96

Посилання

Бойко В.В. Энергия эмоций в обданий: вигляд на себя и на других / В.В. Бойко. - М.: Информационно-издательский дом «Филинь». - 1996. - 472 с.

Булатевич Н.М. Синдром емоційного вигорання вчителя : автореф. дис....канд. психол. наук /19.00.04. - Київ, 2004.

Губина Т.И. Изучение эмоциогенньїх ситуаций в педагогическом воздействии / Т.И. Губина // Наука і освіта. - 2000. - № 1-2. - С. 123-124.

Джелілова Л.Р. Психологічні особливості розвитку професійного мислення майбутніх вчителів початкових класів : автореф. дис канд. психол. наук / Л.Р. Джелілова : 19.00.07. - Київ, 2008.

Зайчикова Т. В. Передумови розвитку синдрому професійного вигорання у працівників закладів середньої освіти / Т.В. Зайчикова // Актуальні проблеми психології Т. 1.: Соціальна психологія. Психологія управління. Організаційна психологія. - К.: Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України, 2001. - Ч. 1. - С. 136-141.

Митина Л.М. Психология професіонального развития учителя / Л.М. Митина. - М. : Флинта ; Московский психолого-социальній институт, 1998. - 200 с.

Назарук Н.В. Психологічні засоби профілактики «професійного вигорання» вчителя : автореф. Дис. канд. психол. наук / Н.В. Назарук : 19.00.07. - Івано-Франківськ, 2007.

Орел В. Е. Феномен "вигорання" в зарубежной психологии: эмпирические исследования и перспективи / В.Е. Орел // Психологический журная. - 2001. -Т. 22. - №1. - С.90-101.

Райгородский Д.Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты / Д.Я. Райгородский. - Самара : БАХРАХ, 1998. - 672 с.

Ронганская Т.И. Синдром вигорання в социальнмх профессиях / Т.И. Ронгтиская // Психологический журнал. - 2002. - Т. 23. - № 3. - С. 85-95.

Сергеева И.В. «Особенности змоциональной регуляции профессиональной дєятельности учителя в напряженньїх ситуациях» : автореф. дис... канд. психол. наук /И.В. Сергєева. - Киев, 2003.

Скворцова Ю.В. Разработка методики самооценки метакогаитивных знаний и метакогнитивной активности / Ю.В. Скворцова // Ярославский психологический вестник - Вып. 14. - М.-Ярославль: Изд-во «Российское психологическое общгство», 2005. -С. 65-70.

Фетискин Н.П. Социально-психологаческая диагностика развития личности и мальїх групп / Н.П. Фетискин, В.В.Козлов, Г. М. Мануйлов. - М., 2002. - С. 357-360.

Demirel Y., Güler N., Toktamis A Burnout among high school teachers in Turkey Professional Med J Sept 2005; 12(3): 312-316.

Maskach, C., Leiter, M. P. The truth about burnout: How organization cause personal stress and what do about it. San Francisco, CA: Jossey-Bass. 1997. P. 12-26.

Zimmerman L, Wangier J., Unterprink T., Peer R, Wirschung M., Bauer J. Mental beath in a sample of Geman teachers at the beginning of their occupational career// Abstracts of the XXIX Intermational Congress of psychoogy. Berlin Germany. July 20-25, 2008. In Introductional Journal of psychobgy. - Vol 43. Issue 3/4. June - August 2008.

Downloads

Опубліковано

19-05-2022

Як цитувати

Грисенко, Н. (2022). ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІ ТА МЕТАКОГНІТИВНІ ЗДІБНОСТІ ЯК УМОВА ПОПЕРЕДЖЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ ПЕДАГОГА. Педагогіка вищої та середньої школи, 29, 398–405. https://doi.org/10.31812/educdim.4978

Номер

Розділ

Здоров'я (тілесне і психічне) -основа саморозвитку особистості