The phenomenon “spirituality” and language educat
DOI:
https://doi.org/10.31812/filstd.v18i0.2133Keywords:
phenomenon “spirituality”, biblical texts, language education, spiritual personality, key and subject competencesAbstract
The article deals with the phenomenon “spirituality” as a basis of human existence, morality represented by the human pursuit of truth, love, tolerance, and respect for others. It is pointed out the need for the close interrelation of this phenomenon with education and Ukrainian language training as well. Definitions made by leading psychologists are given. They interpret spirituality as a valuable formation which characterizes the essence of the human as an active participant of global civilization. The Ukrainian teaching and learning support materials in the context of this philosophical and linguodidactic category are analyzed. The importance of key and subject competences for language education is pointed out. Methodical recommendations for university professors, language teachers based on the understanding of the signs of spirituality, their manifestation in the behavior of spiritually enriched language personality are given. The emphasis is made on the biblical texts that are appropriate to use during the Ukrainian language teaching. It is proved that all signs of spiritual personality, without exception, can be formed through the use of the Bible. This helps to penetrate into the world of words, closely study the verbal fabric of this Great Book. In the Bible, idioms represent a significant layer and their information involves cultural and connotative meaning. The application of evangelic verses, phrasemes of biblical origin which contain idioms, contributing to the understanding of the significance of spiritual factors for personality development is shown.
Metrics
References
Бакум З. П. Формування соціолінгвістичної компетентності іноземних студентів засобами біблійної фразеології. Американські та британські студії : мовознавство літературознавство, міжкультурна комунікація : зб. наук. праць. Київ : Талком, 2015. С.194–200.
Бачище Ю. Про світську освіту та біблійні цінності. URL:http://forumeast.eu/ua/novosti/o-svetskom-obrazovanii-i-bibleyskikh-tsennostyakh-smi (дата звернення 11. 11. 2018).
Біблія на українській мові. Преклад Іванка Огієнка. URL:http://www.my-bible.info/biblio/ukrainskaya-bibliya/index.html (дата звернення 15.09. 2018).
Боришевський М. Й. Духовність в особистісних вимірах. Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. Київ, 2008. Т.Х. Ч.4. С.61–69.
Буслаев Ф. И. Преподавание отечественного языка: учеб. пособие / сост. И. Ф. Протченко. Москва : Просвещение, 1985. 324с.
Виховання духовності особистості : навч.-методич. посіб. / за заг. ред. М. Й. Боришевського. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 104 с.
Гнот С. Євангельське наповнення освіти як домінантний аспект формування здоров’я особистості. Наука. Релігія. Суспільство. 2014. No2. С.54–57.
Энциклика “Вера и разум” (FIDESEFRATO) святейшего Папы Римского Иоанна Павла ІІ. Москва : Из-во Францисканцев, 1999. 148 с.
Колоїз Ж. В., Бакум З. П. Слово Благовісті : словник-довідник фразем біблійного походження. Кривий Ріг : Вид-во “І. В. І.”, 2002. 195 с.
Коменський Я. А. Велика дидактика. Москва: Уч. пед. издат, 1955. 252с.
Корчак Я. О религии. URL:https://www.google.com.ua/searchrlz=1C1KMZB_enUA696UA696&ei=9DnoW9i7CIqjsgHzvpfIAQ&q (дата звернення 10. 09. 2018).
Охрімчук Р. М. Духовність. Енциклопедія освіти. Київ : Юрінком Інтер, 2008. С. 244–245.
Савчин М. Духовний потенціал людини : монографія. Івано-Франківськ : Місто НВ, 2010. 508 с.
Слободчиков В. И. Реальность субъективного духа. Психология личности в трудах отечественных психологов. Санкт-Петербург : Издательство “Питер”, 2000. С.380–395.
Терещенко Ю. Віра як світоглядний креатив життєдіяльності людини. Філософія освіти.2006.
(5). C.216–227.
Українська мова. 5–9 класи. Програма длязагальноосвітніх закладів. URL:https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas (дата звернення 11. 10. 2018).
Флоренская Т. А. Диалог как метод психологии консультирования (духовно ориентированный подход). Психологический журнал. 1994. Т.15. No5. С.44–55.
Шахматов А. А. К вопросу об историческом преподавании русского языка в средних учебных заведениях. Труды І съезда преподавателей русского языка. Санкт-Петербург, 1904. С. 421–424.