Foreign languages teaching on cross-cultural basis: applied aspect

Authors

  • Зінаїда Бакум
  • Олександра Пальчикова

DOI:

https://doi.org/10.31812/filstd.v19i0.2327

Keywords:

cross-cultural component, foreign languages teaching, English, German, Ukrainian as a foreign language, Hebrew, system of tasks and exercises

Abstract

The article deals with the issue of foreign languages teaching (Ukrainian, English, German, Hebrew) on а cross-cultural basis. It substantiates the validity of using a cross-cultural component as a significant factor in foreign language mastering inasmuch as diversity of cultures in the world is an important step to intellectual ethnic enrichment, which can lead to misunderstanding among the representatives of one or other cultures.

The paper analyses the works of the scientists, who highlight the dependence of successful communication and interaction between communicants on the level of culture concepts knowledge, rules of moving from sphere of concepts to lexical and semantic system with account of understanding of culture implementation norms.

The authors developed method guidelines, tasks, exercises, which would conduce formation of the skills of effective use of communicative means during foreign information perception, comprehension and reproduction, achievement of mutual understanding in foreign culture medium, communication within linguistic behaviour tactics, which comply with native speakers’ language and culture traditions.

To form person’s cross-cultural competence, a basic unit of foreign material is represented by texts, system of dialogues, polylogues, which includes providing information on certain aspects of different cultures (values, traditions, customs, holidays, verbal / non-verbal behaviour patterns), on shaping of abilities and skills of culture-specific items identification with their further use in accordance with the context; of overcoming verbal and non-verbal communication barriers (knowledge about gestures, mimics, poses, sight, handshake).

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 163 / PDF downloads: 163

References

Алиева Н.Н. Коммуникативное обучение синтаксису русского языка в национальной школе (кросскультурный подход): дис....д-ра пед. наук:13.00.02. Санкт-Петербург, 2006. 467 с.

Бакум З.П., Пальчикова А.А. Роль языковой картины мира в обучении иностранных студентов украинскому языку. Acta humanistica et scientifica universitatis sangio kyotiensis: материалы докладов и сообщений Международного форума “Социокультурные и филологические аспекты в образовательном и научном контексте”. Киото : “TanakaPrint”, 2014. С.60–63.

Бергельсон М.Б. Межкультурная коммуникация как исследовательская программа: лингвистические методы исследования кросс-культурных взаимодействий. Вестник Московского университета. Серия19: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2001. No 4. С.166–180.

Бігич О.Б., Бражник Н.О., Гапонова С.В. та ін. Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах: підруч. для вишів / за ред. С.Ю. Ніколаєвої. 2-е вид., випр. і перероб. Київ : Ленвіт, 2002. 328 с.

Григорян А.В. Реализация лингвосоциокультурного компонента содержания языкового образования на основе кросскультурного подхода: дис.... канд. пед. наук : 13.00.02. Москва, 2010. 233с.

Дороз В.Ф. Крос-культурний діалог як одна з основ гуманізації мовної освіти учнів-представників національних спільнот. Електронний збірник наукових праць Запорізької обласної академії післядипломної педагогічної освіти. Запоріжжя, 2011. Вип. No2. URL:http://www.zoippo.zp.ua/pages/el_gurnal/pages/vip2.html

Елизарова Г.В. Культура и обучение иностранным языкам. Санкт-Петербург: КАРО, 2005. 352 с.

Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти : вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред.: д-р пед. наук, проф. С.Ю. Ніколаєва. Київ: Ленвіт, 2003. 273 с.

Пальчикова О.О. Вправа як засіб формування крос-культурної компетентності іноземних студентів. Актуальні проблеми природничих та гуманітарних наук у дослідженнях молодих учених: матеріали XVІІ Всеукр. наук. конф. молодих учених “Родзинка–2015”. Черкаси : ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2015. С.177–179.

Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. No 1556-VII. Дата оновлення : 28.09.2017. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 07.12.2018).

Рогова А.В. Стратегии и тактики межкультурной лингводидактики как инновационной основы обучения русскому языку: автореф. дис. ... канд.пед.наук :13.00.02 Москва, 2012.27 с.

Садохин А.П. Межкультурная коммуникация: учеб. пособ. Москва: Альфа-М; ИНФРА-М, 2004. 288 с.

Тер-Минасова С.Г. Язык и межкультурная коммуникация: учеб. пособ. Москва: СЛОВО / SLOVO, 2008. 624с.

Шатилов С.Ф. Методика обучения немецкому языку в средней школе: учеб. пособ. для студ. пед. инст. Ленинград : Просвещение, 1977. 295 с.

Эрнст М.Г. Развитие межкультурной компетентности студентов технического вуза в процессе изучения иностранного языка: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08. Брянск, 2008. 231 с.

Bakum Z.P, Kostiuk S.S. Methods of inter cultural competences development during the Ukrainian language training as a foreign. Journal Association 1901 “SEPIKE”. 2018. No 19. Р. 8–12.

Hall E.Т. How cultures collide/E.T. Hall; G.R. Weaver (ed.). Culture, communication, and conflict: readings in intercultural relations. 1998. P. 9–16.

Kaikkonen P., Candin C. Intercultural learning through foreign language education. Experiential Learning in Foreign Language Education. 2001. P. 61–105.

Piepho H.E. Kommunikative Didaktik des Englischunterrichts. Limburg: Frankonius Verlag GmbH, 1979. 253s.

Published

2019-05-23

How to Cite

Бакум, З., & Пальчикова, О. (2019). Foreign languages teaching on cross-cultural basis: applied aspect. Philological Studies: The Scientific Publication of Kryvyi Rih State Pedagogical University, 19, 129–144. https://doi.org/10.31812/filstd.v19i0.2327

Issue

Section

Methods of teaching languages