Divide and rule» by means of language (for example the newspaper «Chervonyi hіrnyk»)
DOI:
https://doi.org/10.31812/filstd.v13i0.285Keywords:
media, information product, text, the ethical principles of journalismAbstract
The article refers to abidance by professional and ethical standards of the regional representatives of the printed media. Texts that contain verbal aggression, promote intolerance, impose confrontation, exploit the idea of «circle of friends», have discriminating tone are analyzed. The author exacts faithful information, its impersonal presentation, ethical reflections of journalist. The recommendations regarding the removal of the information tension in times of crisis are suggested.
Metrics
References
Жити разом : Посібник з норм Ради Європи щодо внеску ЗМІ в поліпшення соціальної згуртованості, міжкультурного діалогу, взаєморозуміння, терпимості та демократичної участі / Вид. під кер. Я. Ланж. –Рада Європи, 2010. –62 с.
Рада Європи. Парламентська асамблея. Резолюція 1003 (1993) «Про етичні принципи журналістики» // Стандарти Ради Європи у сфері медіа : Законодавчий бюлетень. –К., 2005. –С. 18–20.
Рекомендації ради Європи щодо роботи медіа в кризові часи [Електронний ресурс]. –Режим доступу : http://osvita.mediasapiens.ua
Романюк С. Формулювання комунікату в українському політичному дискурсі : невміння чи свідоме маніпулювання? / С. Романюк // Studia ucrainica Varsoviensia. –Warszawa : Wydawnictwa uniwersytetu Warszawskiego, 2015. –С. 165–178.