Modern issues of students’ healthy lifestyle modeling
DOI:
https://doi.org/10.31812/pedag.v49i0.1203Keywords:
health, healthy lifestyle, students, volunteering, values, psychological, social, biological welfare, gadgets, gadget dependency, healthy lifestyle recreational paradigmAbstract
The article covers current issues of physical development and harmonious personal education. Formation of responsible attitude to one’s own health and the health of the surrounding people as a necessity is determined. The paper states the main factors encouraging students to follow healthy lifestyle ideas as an integrated system of educational values of higher education.The work focuses on basic concepts of healthy lifestyle recreational paradigm in higher school and methods of student teams recreation via complex participation in extracurricular activities (such as volunteering). Conceptual basis for students’ healthy lifestyle cognition is stated. The ways of attracting young people with healthy lifestyle ideas are discovered. The ideas of humanistic relations between students and professors are theoretically proved.The article highlights the current problems of healthy lifestyle values formation among students. The attention is focused on gadget dependency problem and ways of its prevention. The analysis of the university student involvement in participation in the volunteer centre in their free time is carried out. The main activities of volunteer students are pointed out. The article analyzes the program of the course «Basics of students’ health culture in modern conditions», the individual work program on improving health culture in terms of training, guidance for students’ individual work using computers «Health technologies aimed at improvement of gadget-addicted students’ health culture». Results of the study can be used by students and teachers in higher education teaching process, in students’ self-education through gadgets, in postgraduate training and teaching staff retraining, in educational activities at schools.
Downloads
Metrics
References
Бех І. Д. Виховання особистості : в 2 кн. Кн. 1 : Особистісно орієнтований підхід : теоретико-технологічні засади : [наук. видання] / І. Д. Бех. – К. : Либідь, 2003. – 280 с.
Бондаренко З. П. Волонтерство як ресурс забезпечення соціального здоров’я молоді / З. П. Бондаренко // Соціальна робота : теорія, історія, інноватика : матеріали VІІІ Міжнар. наук.-практ. конф., 15-16 травня 2014, м. Київ // М-во освіти і науки України, НТУУ «КПІ», фак. соціології і права; [уклад. : А. А. Мельниченко, П. В. Кутуєв, А. О. Мігалуш]. – К. : Політехніка, 2014. –С. 116-119.
Бондаренко З. П. Формування здорового способу життя студентів як психолого-педагогічна проблема / З. П. Бондаренко // Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля.– 2015. –№ 1(9).– С. 51-59.– (Серія «Педагогіка і психологія»).
Брижак С. О.Особливості взаємодії молоді з ґаджетами як психолого-педагогічна проблема / С. О. Брижак, А. О. Дяченко // Сучасне українське студентство: проблеми та ціннісні орієнтації (Тези доповідей ІХ Всеукраїнської наук.-практ. конференції студентів та молодих вчених). – Хмельницький : ХІСТ Університету «Україна», 2016. – С. 23-26.
Зимівець Н. В. Соціально-педагогічні технології формування відповідального ставлення до здоров’я в учнівської молоді дис. … канд. пед. наук : 13.00.05 / Наталія Володимирівна Зимівець. – Луганськ, 2008. – 247 с.
Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / [за заг. ред. проф. І. Д. Звєрєвої]. – Київ, Сімферополь : Універсум, 2012. – 536 с.
Оржеховська В. М. Педагогіка здорового способу життя // Проблеми освіти : наук.-метод. зб. // В. М. Оржеховська. – К. : Ін-т. інноваційних технологій і змісту освіти, 2006. – Вип. 48. – С. 3-7.
Формування здорового способу життя молоді : проблеми і перспективи / О. Яременко, О. Балакірєва, О. Вакуленко.– К. : Український ін-т соціальних досліджень, 2000. – 207 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Світлана Вікторівна Черевко, Лариса Сергіївна Індиченко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.