The influence of the educational system on the level of personal anxiety of the Waldorf schools and High schools students

Authors

  • Ольга Леонідівна Передерій Dniprovsʹkyy Oblasnyy Instytut Pislyadyplomnoyi Pedahohichnoyi Osvity

DOI:

https://doi.org/10.31812/pedag.v50i0.1316

Keywords:

educational system, anxiety, fears, personal anxiety, Waldorf school, comprehensive school

Abstract

The problem of students anxiety attracts the attention of many researchers. High level of anxiety affects students’ stydying, their social adaptation, their health and psychological state. The theoretical analysis of the influence of the educational system on the level of students’ personal anxiety is made in the article. The most significant causes of anxiety of different age groups have been given. Thus, the main factors affecting the level of emotional stability and students anxiety are: excessive theoretical materials, a huge amount of homework, imbalance between the school year structure, curriculum and students age characteristics, lack of teachers competence who cannot use modern teaching methods and techniques, the relationship between students and teachers. The basic differences in anxiety between Waldorf and secondary schools pupils have been studied, and it has been found that the anxiety level of Waldorf schools students is much lower. The problem of emotional instability and high school students anxiety can be resolved under the following conditions: learning process is determined according to the individual characteristics of students; the amount of homework is limited; training through organized activities and gaming methods; teacher uses modern teaching methods and techniques; teacher supports each student’s confidence and motivates for learning; use possibilities of art subject to stabilize students emotional state and anxiety; much emphasis is made on students’ physical skills and a healthy lifestyle; school education is conducted on democratic principles.   

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 156 / PDF downloads: 93

Author Biography

Ольга Леонідівна Передерій, Dniprovsʹkyy Oblasnyy Instytut Pislyadyplomnoyi Pedahohichnoyi Osvity

Ph.D. (Educational Sciences), Assistent Professor 

References

Бабаян Ю. О. Взаємозв’язок тривожності та навчальної успішності молодших школярів / Ю. О. Бабаян, О. О. Коновалюк // Зб. наук. праць. – 2014. – Вип. 2.12 (103). – С. 18–21. – (Серія : Психологiчнi науки).

Брель Е. Ю. Социально-психологические факторы формирования тревожности у младших школьников и пути ее профилактики и коррекции : автореф. дисс. на соискание уч. степени канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогическая психология» / Е. Ю. Брель. – Томск, 1996. – 23 с.

Гуманистическая направленность штайнеровской педагогики : [метод. пособие для преподават. и студ. педвузов] / [ред. А. Ойттинен]. – Москва : Владос, 1999. – 176 с.

Захаров А. И. Психотерапия неврозов у детей и подростков / А. И. Захаров. – Ленинград, 1988. – 214 с.

Ионова Е. И. Вальдорфская педагогика : теоретико-методологические аспекты / Е. И. Ионова. – Харьков : Бизнес-Информ, 1997. – 299 с.

Казаннікова О. В. Особливості проявів тривожності у молодших школярів / О. В Казаннікова // Науковий вісник Херсонського державного університету : зб. наук. праць. – 2014. – Вип. 1. – С. 176–180. – (Серія : Психологічні науки).

Микляева А. В. Школьная тревожность : диагностика, коррекция, развитие / А. В. Микляева, П. В. Румянцева. – СПб. : Речь, 2004. – 247 с.

Нова українська школа : концептуальні засади реформування середньої школи. – Київ : [б.в.], 2016. – 40 с.

Патцлафт Р. Лейтмотиви вальдорфскої педагогіки / Р. Патцлафт, Т. Кальфер. – Київ : Наірі, 2008. – 129 с.

Прихожан А. М. Тревожность и страх у младших школьников. Руководство практического психолога / [под ред. И. В. Дубровиной]. – Москва : ИЦ Академия, 1995. – 168 с.

Психология. Словарь / [под ред. А. В. Петровского, М.Г.Ярошевского]. – Москва : Политиздат, 1990. – 178 с.

Разумова А. В. Адекватность образа ребенка у родителей с разными стилями семейного воспитания и личностными особенностями : автореф. дисс. на соискание уч. степени канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогическая психология» / А. В. Розумова. – Москва, 2004. – 20 с.

Фрейд З. Анализ фобии пятилетнего мальчика / З. Фрейд. – Москва : Просвещение, 1990. – 61 с.

Хорни К. Невротическая личность нашего времени / К. Хорни. – Москва : Академический проект, 2009. – 208 с.

Храбра С. З. Дослідження адаптаційних можливостей учнів старшого шкільного віку в залежності від рівня особистісної та ситуативної тривожності / С .З. Храбра // Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини : зб. наук. праць. – 2016. –Вип. 8. – С. 361–368.

Spielberger C. D. Anxiety : Current trends in theory and research / C. D. Spielberger. – N.Y., 1972. – Vol. 1. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-657401-2.50008-3

Published

18-04-2017

How to Cite

Передерій, О. Л. (2017). The influence of the educational system on the level of personal anxiety of the Waldorf schools and High schools students. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 50, 292–304. https://doi.org/10.31812/pedag.v50i0.1316

Issue

Section

Obsolete11