The status of the process of preparation of scientific and pedagogical staff in universities of Ukraine (the second half of XIX – the beginning of XX century)

Authors

  • Ірина Володимирівна Таможська V.N. Karazin Kharkiv National Universit

DOI:

https://doi.org/10.31812/pedag.v50i0.1307

Keywords:

training, scientific and pedagogical staff, privat assistant professorship, pro venia legendi, dissertation

Abstract

The modern stage of searching the most effective ways of reforming the system of higher education in Ukraine requires an unbiased analysis of the best achievements of the long-term educational history and its critical understanding. For successful educational model, it still remains important to solve the problem of updating of the teaching corps and constantly improve its professional competence. Therefore, analysis of the achievements and shortcomings of the experience of the process of preparation of scientific and pedagogical staff of the universities of Ukraine in the second half of XIX – the beginning of XX century will have a significant contribution to the further modernization of the high school. To the subject of our research the special interest are the works ofI. Beritova, V. Buzeskula, O. Zharova, L. Petrazhytskiy, N. Terentieva and others. The historical and pedagogical analysis of relevant problems of training of scientific and pedagogical staff in universities of Ukraine  in the second half of XIX – the beginning of XX century is made in the article. It is specified that the analysis of the mechanisms of the manning of the scientific and pedagogical staff at St. Vladimir University, Novorossiysk University and Kharkiv University could not happen without the assessment of the role of the privat assistant professorship as a crucial factor in improving the quality of scientific and educational process. It is indicated that privat assistant professorship as well as a system of associate professorship were considered as a reserve for the manning of future academic and teaching staff. The attention is focused on the fact that privat associate professors, who worked at the universities of Ukraine in the particular period, provided considerable information and scientific momentum of the educational process. They became authors and initiators of new courses and special courses, thereby preventing stagnation of the extended character in the conservative mostly academic environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 152 / PDF downloads: 63

Author Biography

Ірина Володимирівна Таможська, V.N. Karazin Kharkiv National Universit

Ph.D. (Educational Sciences), Senior Lecturer 

References

Терентьєва Н. О. Тенденції розвитку університетської освіти в Україні (друга половина ХХ – початок ХХІ століття) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра. пед. наук : спец. 13.00.07 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / Н. О. Терентьєва. – Київ, 2016. – 40 с.

Woldemar C. Beiträge zur Geschichte und Statistik der Gelehrten – und Schulanstalten des Kaiserlich Russischen Ministeriums der Volksaufklärung nach officiellen Quellen bearbeitet von C. Woldemar. III Theil. Wortlaut und Erläuterung der neuesten Statuten und Etats der unter dem Ministerium der Volksaufklärung stehenden Universitäten und Gimnasien sowie eines Reglaments über die Volksschulen / C. Woldemar. – St. Petersburg : Gedruckt bei Röttger und Schneider, 1866. – 445 s.

Любимов Н. А. Мой вклад. Статьи, записки, чтения заметки. Университетский вопрос / Н. А. Любимов. – Москва : В унив. тип. М. Каткова, 1881. – Т. 1. – 663 с.

ВладимирскийБуданов М. Ф. История Императорского университета Св. Владимира. Университет Св. Владимира в царствование императора Николая Павловича / М. Ф. Владимирский-Буданов. – Киев : Тип. Импер. ун-та Св. Владимира, 1884. – Т. 1. – 674, XLI с.

Die Reformen der Russischen Universitäten nach dem Gesets vom 23. August 1884. – Leipzig : Verlag von Duncker und Humblot, 1886. – VI, 246 s.

Маркевич А. И. Двадцатипятилетние Императорского Новороссийского университета. Исторические записки. Академические списки / А. И. Маркевич. – Одесса : «Экономическая» типография, 1890. – 734, XC, IV c. 7. Университет Св. Владимира в царствование Императора Александра ІІІ. 1881-1894. – Киев : Тип. Импер. ун-та Св. Владимира Н. Т. Корчак-Новицкого, 1900. – 35 с.

Краткий очерк истори и Харьковского университета в царствование Императора Александра ІІІ (1881-1894) // Російський державний історичний архів (Санкт–Петербург). – Ф. 733, оп. 195, спр. 282. – а. 165–211.

Гиляров-Платонов Н. П. Университетский вопрос («Современные известия» 1868–1884 гг.) / Н. П. Гиляров-Платонов. – Санкт–Петербург : Тип. А. С. Суворина, 1903. – 290 с.

Бузескул В. П. История Харьковского университета при действии Устава 1884 г. (с 1884 до 1905 г.) / В. П. Бузескул. – Харьков, 1905. – 89 с.

Миронов А. М. Правовое и материальное положение приват-доцентов в русских университетах / А. М. Миронов. – Москва : Типо- университетского дела и научного самообразования. Теоретические основы / Л. И. Петражицкий. – Санкт–Петербург : Тип. Ю. Н. Эрлих, 1907. – Т. 1. – 340 с.

Кольцов Н. «Академическая молодежь» / Н. Кольцов // Русское богатство (Санкт–Петербург). – 1909. – № 3. – С. 159–178.

Беритов И. С. Университет перед лицом нашего времени / И. С. Беритов. – Одесса : Тип. «Одесского листка», 1917. – 4 с.

Eulenburg F. Das Alter der deutschen Universitätsprofessoren / F. Eulenburg // Jahrbücher für Nationalökonomie und Statistik (Jena). 1903. – 25. Band. – S. 65–80.

Published

18-04-2017

How to Cite

Таможська, І. В. (2017). The status of the process of preparation of scientific and pedagogical staff in universities of Ukraine (the second half of XIX – the beginning of XX century). Pedagogy of Higher and Secondary Education, 50, 230–241. https://doi.org/10.31812/pedag.v50i0.1307

Issue

Section

Obsolete10