Особенности мотивации ценностного отношения к будущей профессии в учебной деятельности студентов психологического профиля
DOI:
https://doi.org/10.31812/pedag.v49i0.1242Keywords:
academic motivation, student’s personality, the quality of vocational training, meaningful impact on motivationAbstract
The paper presents the basic principles of academic motivation forming to future careers. We characterize modern scientific views on the issue of students’
motivation for a successful future career building in psychological profiling. The article identifies motivational influences that affect the levels of prospective
specialist willingness to practice. Motivation of educational activity is an important component of any technology education. It depends on the ability of education stakeholders to work together, development and formation of individual’s active life position, and as a result – the quality of education. Taking into account the motivational factors of students’ learning activities there is a prerequisite for improving the quality of vocational training of the students as future professionals. This is due to the fact that today's society demands from a person understanding of an ongoing choice, assuming of responsibility for the life, continuous learning, personal and professional level improvement, solution of the problems concerning life goals and values setting to obtain higher professional education.Problems with psychology skills development is that, apart from knowledge and practical skills acquisition, there is a necessity of carrying out work on targeting. That sufficient level of a future psychologist training is possible on condition a certain level of development and fulfillment of his personality is reached. The motivational factors of students’ learning activities are a prerequisite for improving the quality of students’ vocational training, their becoming prospective specialists which results in the formation of a graduate’s individuality.
Downloads
Metrics
References
Анісімов С. Ф. Духовні цінності: виробництво і споживання / С.Ф. Анісімов. – М. : Думка, 1988. – 178 с.
Бачієва Л. О. Мотивація дослідницької діяльності магістрів інженерно-педагогічних спеціальностей [Електронний ресурс] / Л. О. Бачієва. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/pspo/2010_25_1/bahieva.pdf.
Журавльова О. І. Сучасні проблеми мотивації педагогічної діяльності в процесі навчання у вищій школі [Електронний ресурс] / О. І. Журавльова. –Режим доступу : http://www.nbuv.gov. ua/portal/soc_gum/pspo/2005_8_2/doc_pdf/jyravleva.pdf.
Занюк С. С. Тренінг особистісної причинності як метод формування мотивації навчання. Психологія / С. С. Занюк. – К. : Збірник наукових праць Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. – Вип. 2(9), ч. 1., 2000. – 176 с.
Занюк С. С.Мотиваційний тренінг. Формування мотивації учбової діяльності у студентів та старшокласників, Практична психологія та соціальна робота / С. С. Занюк. К. : Либідь. – 42 с.
Зимняя И. А. Педагогическая психология : [учебник для вузов] / И. А. Зимняя. – М. : Логос, 2003. – 384 с.
Ильин Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2002. –512 с.
Коваленко O. E. Методика професійного навчання : [підруч. для студ. вищ. навч. закл.] / О. Е. Коваленко. – Х. : Видавництво НУА, 2005. –360 с.
Левченко О. О. До вирішення проблеми наближення культурного ідеалу молоді в сучасному вищому навчальному закладі : зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля / [за заг. ред. проф. О. Л. Голубенка] / Ч.1. – Луганськ : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2002.
Маркова А. К. Формирование мотивации учения : [кн. для учителя] / А. К. Маркова, Т. А. Матис, А. Б. Орлов. – М. : Просвещение, 1990. – 192 с.
Підгородецька В. М. Проблема формування мотивації навчальної діяльності студентів / В. М. Підгорецька // Научный прогресс на рубеже тысячелетий – 2007 : материалы II международной научно-практической конференции, 1-15 июн. 2007 г. – Днепропетровск : Наука и
образование, 2007. – Т. 9. – С. 23-26.
Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологи / С. Л. Рубинштейн. – М. : Педагогика, 1973. – 423 с.
Сучасний філософський словник / [під заг. ред. проф. Е. Кемерова]. –Лондон; Фракфурт-на-Майні, Париж; Люксенбург; Москва; Мінськ : ПАНКПРИНТД, 1998. – 1064 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Олена Анатоліївна Шолох
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.