The componen ts of terminological competence оf students of forestry specialties

Authors

  • Оксана Євгенівна Гриджук Національний лісотехнічний університет України

DOI:

https://doi.org/10.31812/educdim.v48i0.2356

Keywords:

terminolo gical culture, terminological potential of personality, terminological awareness, terminological literacy, terminological competence

Abstract

Hrydzhuk O. Ye. The components of terminological competence оf students of forestry
specialties.
The problem of creating an integrated system of formation of terminological competence of students of Forestry field at the present stage acquires the special actuality.
Mastering special terminology is the basis for the formation of professional speech of specialist of any profile.

The essence of the concepts of terminological culture, terminological potential of personality, terminological competence is revealed, their components needed for training of future professionals of the forestry industry are outlined.
The features of formed terminological culture of specialist are named, including the following:

1) studying the vocabulary of professional terminology; 2) possession of skills to work
effectively with scientific sources; 3) the ability to analyze the terms concerning their origin,
structure, method of creation, normativity, the degree of mastering the language, etc.; 4) the ability
to detect errors and flaws in the use of terms and remove them; 5) the ability to distinguish between
productive and unproductive patterns of creating terms, use them for the creation or improvement of
terminological material.
We can onsider the appropriate level of specialist terminological culture only with the full
use of terminological potential of personality.
There are three levels in terminological potential of future specialist such as: terminological awareness level, terminological literacy level and terminological competence level.

We understand the concept of terminological competence as the capability of specialist to use professional terms in the scientific and professional activities that may be achieved through the acquisition of the system of the special knowledge, cognitive abilities and practical skills.

The close cooperation of experts and linguists is the condition for the effective formation of terminological competence.

Terminological competence is seen as a part of language and communicative competence of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...
Abstract views: 126 / PDF downloads: 120

Author Biography

Оксана Євгенівна Гриджук, Національний лісотехнічний університет України

кандидат філологічних наук, доцент

References

1. Бондаренко Г. П. Методика навчання студентів економічних спеціальностей української наукової термінології в умовах східного регіону України : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія і методика навчання української мови» / Г. П. Бондаренко. – Київ, 2008. – 21 с.
2. Вікторова Л. В. Формування професійно-термінологічної компетентності студентів вищих аграрних навчальних закладів у фаховій підготовці : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Л. В. Вікторова. – Чернігів, 2009. – 23 с.
3. Денищич Т. Спеціальні та власне методичні принципи формування термінологічної компетентності майбутніх соціологів [Електронний ресурс] / Т. Денищич // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. – 2014. – Ч. 2. – С. 113–120. – Режим доступу до докум. : http://nbuv.gov.ua/ UJRN/znpudpu_2014_2_17.
4. Денищич Т. А. Формування термінологічної компетентності майбутніх фахівців з політології [Електронний ресурс] / Т. А. Денищич // Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія»]. Сер. : Педагогіка. – 2012. – Т. 209. – Вип. 197. – С. 137–142. – Режим доступу до докум. : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Npchduped_2012_209_197_28.
5. Ермолаева Ж. Е. О формировании терминологической культуры обучающихся в вузах МЧС России / Ж. Е. Ермолаева // Технологии техносферной безопасности. – 2014. – Вып. No 5 (57). – Режим доступа к докум. : http://ipb.mos.ru/ttb/2014-5/2014-5.html.
6. Огар Е. І. Українська видавнича термінологія : нормалізаційні та функціональні аспекти [Електронний ресурс] / Е. І. Огар. – Режим доступу до докум. : http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=2399.
7. Пентилюк М. Розвиток української лінгводидактики в контексті державного стандарту базової і повної освіти в
Україні / М. Пентилюк. – Вісник Львів. університету. Серія філологічна. – 2010. – Вип. 50. – С. 123–130.
8. Психологічна енциклопедія / авт.-упор. О. М. Степанов. – Київ : Академвидав, 2006. – 424 с. 9. Рашкевич Ю. М. олонський процес та нова парадигма вищої освіти : [монографія] / Ю. М. Рашкевич. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 168 с.
10. Симоненко Т. В. Теорія і практика формування професійної мовнокомунікативної компетенції студентів філологічних факультетів : [монографія] / Т. В. Симоненко. – Черкаси, 2006. – 328 с. 11. Тоцька Н. Методика роботи викладачів вищого технічного навчального закладу над українським професійним мовленням студентів / Н. Тоцька // Дивослово. – 2003. – No 1. – С. 62–65.

Published

11-05-2016

How to Cite

Гриджук, О. Є. (2016). The componen ts of terminological competence оf students of forestry specialties. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 48, 12–17. https://doi.org/10.31812/educdim.v48i0.2356

Issue

Section

Theoretical and practical problems of higher school pedagogy